K L E U R R I J K


K L E U R R IJ K
Ik hou van K L E U R E N, van papier, van verf, van textiel, van tekenen en schilderen, ik hou van dieren, van mode, van de natuur, van geschiedenis, van geografie, van boeken, van tijdschriften, van kunst, van originaliteit, hou ervan om sfeer te maken, van fotograferen, van cultuur, de onze en van andere culturen.

Ik ben aquarelliste, I am a watercolorist.
Ik maak vrij werk en schilder in opdracht.

zaterdag 18 juli 2009

http://idenmaker.blogspot.com/

In een regenbui boodschappen gedaan.


Met de plu op, een boodschappenkarretje voor me uitduwend.




Zelf falafel gemaakt.
Kikkererwten, knoflook, djintan, lenteuitjes, verse koriander
het was heel lekker.



Ik heb een leuk nieuw weblog gevonden.
http://idenmaker.blogspot.com/
Oa dit:

Geef jezelf een focusvraag:Je bent zwanger en je ziet ineens overal vrouwen met kinderwagens lopen. Je koopt een andere auto en ineens vallen je allemaal soortgelijke wagens op. Waar je zelf op gericht bent, daarvan krijg je meer te zien. Van dit mechanisme kun je handig gebruik maken om op nieuwe ideeën te komen. Stel jezelf een vraag en ga doelbewust op zoek. =========================================================

Begin gewoon. Ga wat schilderen, fotograferen, schrijven, muziek maken of wat je maar van plan was om te gaan doen. Wát je maakt, doet er niet toe. Zie het als een warming up, al gaandeweg kom je tot concretere ideeën.
Maak van je creatieve werk een vaste gewoonte: iedere dag of iedere week op een vast tijdstip. Dat maakt het makkelijker om gewoon aan de slag te gaan.

Sta vroeg op. Breindeskundigen zeggen dat de geest dan het helderst is.
Tot op zekere hoogte hoort vertraging erbij. 'Potloden slijpen' is een hulpmiddel om te zien wat de beste manier is om aan het werk te gaan. Soms moet je je ideeën van diverse kanten bekijken, bevoelen of uitproberen voordat je weet hoe je ze te lijf gaat.

Introduceer eenvoudige rituelen waarmee je je werk begint. Rituelen kunnen manieren zijn om in een bepaalde stemming te komen. Kies bij voorkeur een ritueel met een geur (geurkaars of wierook). Geuren zijn krachtige ontstekingsmechanismes, die de overgang naar een creatieve fase kunnen markeren. Of kies voor een bepaald soort muziekje, het aansteken van een speciale kaars, een kop thee of koffie, etc.

Zorg voor een aparte plek voor je creatieve werk, zodat je niet afgeleid wordt. Creëer rust. Sommige mensen hebben baat bij bidden, meditatie of een andere manier om het hoofd leeg te maken. Mediteren stimuleert bovendien de samenwerking tussen de rechter- en linkerhersenhelft en daarmee de creativiteit.

Creativiteit ontstaat als de geest ontspannen is en toch alert. Een hele directe manier om dit te bereiken is het luisteren naar instrumentale barokmuziek of new-agemuziek. De hersens komen door deze geluidsgolven in de zogeheten 'alfastaat', een lagere frequentie dan gewoonlijk.

====================================================
Een ideeënmaker is een nieuwsgierige onderzoeker die zichzelf voortdurend vragen stelt. Bij vergelijking van karaktereigenschappen die uitvinders met elkaar gemeen hebben - maar ook bij Leonardo da Vinci - komt vaak het volgende rijtje bovendrijven:
Slimheid,
Vasthoudendheid,
Associaties,
Nieuwsgierigheid
Onafhankelijkheid.
Maar bovenal verdragen zij geen imperfectie van de dingen om zich heen. Zij blijven denken, zoeken, wroeten en verlangen naar iets beters, net zolang zij een antwoord gevonden hebben.

Een ideeënmaker weet zich los te weken.

‘Als een idee in eerste instantie niet volstrekt belachelijk is, is er uiteindelijk weinig hoop voor’, zei Albert Einstein.

Een ideeënmaker is een persoon die in staat is ‘anders te zien’ en onverwachte invalshoeken kan kiezen. Open staan voor het totale andere, dáár gaat het bij creatieve denkers om. Dat vraagt om speelsheid en gedrevenheid. Wie echt creatief is gaat onverwachts te werk, is onafhankelijk, ziet aarzelingen als iets positiefs en bouwt niet op zekerheden.

Een ideeënmaker legt zichzelf geen beperkingen op. Wie onder hoge tijdsdruk aan een heel concreet omschreven opdracht werkt, loopt het risico het ei van Columbus te missen. Een ideeënmaker houdt zijn zoektocht in het voortraject juist heel breed en begint niet meteen naar een concrete oplossing te zoeken. Fuzzy front end, heet dat. Daarvoor is ook lef nodig. Hoe radicaler de stijl van problemen oplossen - dat wil zeggen hoe meer gebruik van intuïtie en andere werkwijzes waarbij linker- én rechterhersenhelft ingezet worden - hoe innovatiever.
De ideeënmaker werkt hard. De ideeënmaker heeft relatieve rust nodig om creatief te kunnen zijn, maar is geen lummelaar. Van alleen maar 'genieten' word je niet creatief. Hij komt met veel plannen en initiatieven, zoekt naar oplossingen en maakt daarbij zo nodig uitstapjes naar allerlei andere vakgebieden. Een ideeënmaker is zeker niet alleen actief van negen tot vijf.

Een ideeënmaker is een persoon die op het juiste moment zijn ideeën kan evalueren, schiften en nieuwe combinaties maken. Een manier daarvoor is bijvoorbeeld de combinatie van oude en nieuwe technieken (crossovers). Als A niet werkt, kun je overgaan op optie B. Maar je kunt ook de goede dingen van A verrijken met de pluspunten van B.
Een ideeënmaker is een doorzetter bij het concretiseren en het ‘verkopen’ van zijn ideeën. Hij gaat de boer op met zijn idee, is bestand tegen frustraties en is niet bang om ruimte voor zichzelf te regelen. Doorzettingsvermogen is een vereiste, omdat hij voortdurend 'ja-maar-zeggers' op zijn pad vindt.

Een ideeënmaker durft fouten te maken. Risicomijdend gedrag is fnuikend voor de vindingrijkheid. Fouten maken hoort er dus bij. Het grootste gevaar is juist dat een team van innovatieve medewerkers te langzaam fouten maakt. Waar het om gaat is de onvermijdelijke foutjes maken in een stadium dat je er nog van kunt leren.
Een ideeënmaker ligt vaak dwars. Een ideeënmaker heeft vaak een dwarse en rebellerende houding. Daarvoor moet hij natuurlijk wel de kans krijgen van zijn omgeving, die afwijkende meningen moet tolereren. Want hoe beter de relatie is tussen chef en medewerker, hoe innovatiever de medewerker zich gedraagt.
En daarmee ligt de bal dus weer bij de organisatie zelf, die de ideeënmaker zoekt. Die moet bereid zijn om de medewerker dwars door conventies en afspraken heen te laten opereren en fouten te laten maken. Zo niet, dan is het raadzamer een minder creatief persoon te zoeken.

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Sta even stil
Draai je niet om
En kijk ook niet vooruit
Tel de seconden
Niet de uren
Adem in en uit


Liselore Gerritsen

Lente

Lente

Verjaardagskaart

Verjaardagskaart

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Gebakjes

Gebakjes

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015

SPRING/LENTE

SPRING/LENTE

Kindje

Kindje

.

.