dinsdag 13 mei 2014

Mansfield park, nr 9 van mijn Boekenprojekt.

 
Het laatste boek dat ik voor mijn boekenproject heb gelezen is Mansfield Park van Jane Austen.

Ik weet het een en ander over Jane Austen, Ik heb veel boeken over haar en de tijd waarin zij leefde en ik ben de eigenaar van een weblog over haar: kleurrijkjaneausten

Ik ben van Jane Austen gaan houden na het bekijken van de BBC serie Pride and Prejudice (1995) op de t.v. Later kocht ik de DVD, deze bekijk ik nog regelmatig. Ik vind het nog steeds prachtig.

Ook heb ik Patricia Rozema's Mansfield Park op DVD, maar deze film heb ik altijd veel minder mooi gevonden.  De hoofdrolspeelster vond ik niet leuk, ik vond de oom een engerd, ik snapte niet waar de Crawfords ineens vandaan kwamen. Omdat ik de film niet leuk vond en omdat ik op internet alleen maar las dat de heldin van het boek suf en braaf is, las ik het boek ook nooit.

Tot nu dus..........
Ik moet zeggen,
ik vind het een leuk boek
 en ik vind de hoofdpersoon Fanny Price ook leuk
 
Op het internet lees ik alleen maar dat Fanny een tutje is, veels te braaf, dat ze geen esprit heeft. Iedereen vindt Mary Crawford, haar tegenspeelster in het boek veel leuker. Inderdaad Mary is veel scherper en veel meer vrouw van de wereld. Fanny is onzeker. Overigens geen wonder, wanneer je situatie bekijkt waaruit ze afkomstig is. Ze is bescheiden en lezers vinden dit, nadat Jane Austen in Pride and Prejudice de sprankelende Lizzie Bennet heeft geschapen, moeilijk te verteren.


Wat mij in Fanny Price bevalt is dat zij handelt naar haar eigen gevoel, haar innerlijk. Alle personen om haar heen zijn op een of andere manier bezig zich te verrijken, hetzij financieel, hetzij door het verkrijgen van status of gemak, Maar Fanny volgt haar geweten ook al benadeelt het haar. Ze moet knokken voor zichzelf en doet dit niet met venijnigheid en gewiekste woorden. Nee, ze is overstuur maar ondanks dit houdt zij zich staande. Ook wanneer alles om haar heen onecht wordt, wanneer de man die zegt van haar te houden, bijna betrouwbaar lijkt te zijn, terwijl zij hem toch niet kan vertrouwen.  Iedereen om haar heen doet zijn best haar te overtuigen dat ze hem moet nemen, ze  blijft  "nee" zeggen. Ik vind dat behoorlijk knap. En uiteindelijk krijgt ze gelijk.

Jane Austen heeft overigens hetzelfde gedaan. Zij wees een rijke  bewonderaar af en verspeelde daarmee haar kans op rijkdom en aanzien. Zij volgde ook een dergelijke innerlijke stem, won daarmee de vrijheid om te kunnen schrijven, iets wat haar als echtgenote en moeder nooit zou zijn gelukt. Maar het maakte haarzelf, haar moeder en ongetrouwde zus afhankelijk van de goodwill van haar broers. Iets waar zij de rest van haar leven een hekel aan had.

Ik heb me erg verwonderd over het verschil tussen de film en het boek. Fanny's oom  bezit een door slaven gerunde plantage in Antigua. Hij gaat er met zijn zoon Tom naar toe om orde op zaken te stellen. Wanneer zij terug zijn vindt Fanny (in de film) aanstootgevende schetsen ten koste van de slaven en walgt hiervan. Toen ik het boek las vroeg ik me steeds af, wanneer nu de passage zou komen wanneer Fanny de schetsen zou vinden, Ik naderde steeds meer het einde van het boek en nog was ik het niet tegengekomen. Uiteindelijk had ik het boek uit en vroeg ik me af waar toch het idee vandaar komt dat Jane Austen zich uitspreekt tegen de slavernij.

Uiteindelijk heb ik het antwoord gevonden. Jane Austen spreekt zich niet uit over de slavernij..................en de scene met de schetsen komen niet in het boek voor. Ik heb echt door het boek teruggebladerd. Uiteindelijk vond ik iets, in hoofdstuk 41 luistert Fanny graag naar de verhalen over Antiqua die haar oom vertelt en stelt een open vraag over de slaven.

Hier meer over Jane Austen en de slavernij:.  Jane_Austen_and_Slavery/. Lees ook: rozemas-fanny

 
 Patricia Rozema, de regisseur van de film
 
Ik ben blij dat ik nu weet dat de film van Rozema een heel vrije interpretatie van het boek is. En ik weet nu wat Jane Austen wel en niet heeft geschreven.

Nu rest me nog iets en dat is
Het maken van een Fanny Price kaart, leuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015