zondag 26 april 2015

Ideeen, creativiteit, digitale wereld deel 2

Ik ben de vorige week weer op zoek gegaan naar interessante wetenswaardigheden op het gebied van creativiteit, innovatie, de digitale wereld  etc. Dit omdat het me veel plezier geeft, mijn kennis vergroot en ik hoop jullie er ook een plezier mee te doen.

1) Allereerst dagdromen, lummelen, een beetje aandoen, wandelen, onder de douche, hoe heerlijk voor ideeën. Hier een artikel erover.

dutchcowboys  Kan het zijn dat een afdwalende geest goed is voor creativiteit en het oplossen van complexe problemen? Dagdromen is niet alleen goed voor de verwerking van informatie. Scans tonen aan dat een ‘zwevende’ geest ook gebruik maakt van de prefrontale cortex, het deel van onze hersenen dat betrokken is bij het oplossen van problemen. Vaak zijn we bezig met de bewuste kant van onze problemen (in de kop) terwijl de basis van veel problemen zich in het onbewuste deel bevinden (de staart). Vandaar dat we nogal eens ‘aha’ momenten ervaren als we onze onbewuste kant naar boven weten te krijgen   

2) Van  Wat-een-briljant-idee-ik-jat-het 

Natuurlijk is een idee nog niks. Het is pas iets als je het bijvoorbeeld op een platform als Kickstarter zou kunnen zetten. In de tussentijd moet je idee vorm krijgen. Het moet tegen een stootje kunnen en rondes van kritiek kunnen doorstaan. Hier een project wat ik leuk vind via kickstarter/little-free-librarys-big-book-access-project.  Het idee om overal kleine boeken boxen op te hangen vind ik erg leuk. Ik moet deze site zelf ook nog verder bekijken, maar een eerste zoektocht erop was leuk.
Nog een mooi initiatief; kickstarter/-designs-be-an-accessory-to-empowerment

Ik vertelde eerder dat ik jarenlang mijn ideeën niet durfde te zeggen op het werk. Ik vond ze raar, anders. Toen, eindelijk, ik de stoute schoenen aantrok kwam direct een nieuwe moeilijkheid  naar voren. Hoe overtuig ik anderen? Hoe maak ik dat het uitgevoerd wordt. Vreselijke reacties kunnen bijvoorbeeld zijn, (kreeg ik overigens zelden).
 
Ja, maar, bestaat al, daar hebben we geen tijd voor, kan niet, laten we realistisch blijven, geen fouten maken, de directie zal er niets voor voelen, niet mijn verantwoording, te lastig om te beheersen,
dit is een te grote verandering, ze zullen het niet gebruiken, we moeten dit wel reëel bekijken, we zullen het in beraad houden, we kunnen ook zonder.

 
Over het algemeen kreeg ik echter vriendelijke reacties. Maar ook kreeg ik vrij spel. Ga het maar organiseren. Met de kennis van nu zou ik zeggen " Ik doe het niet alleen". Het bleek al gauw dat er vaardigheden van mij gevraagd werden die ik in mindere mate bezat. Overtuigingskracht, kunnen drammen, zeggen dat het zo moet en niet anders. Maar zover was ik toen niet. Ik begon er dus alleen aan. En dan blijkt hoe verschrikkelijk moeilijk het is een idee te implementeren.  Hierover de volgende keer meer.

3) Iets heel anders. Ik ben niet echt een grote fan van Victoria Beckham. Maar ik las nu toch over een heel leuk idee dat zij heeft.

Victoria Beckham is degene die Skype voor het eerst in de mode introduceert. Wat dit exact inhoudt is nog onbekend. Wel heeft Victoria Beckhams woordvoerder laten weten dat Skype een ‘unieke benadering’ ten opzichte van Victoria’s verhaal handhaaft en dat de Engelse ontwerpster interactie met kijkers mogelijk zal maken. Vogue/victoria-beckham-diane-von-furstenberg-x-skype

Wat een leuk idee. Skypen met een mode ontwerpster, een kunstenaar, een sportfiguur.

4) Ik vond het leuk te lezen dat er veel Afrikaanse bloggers zijn.

The winners of the first annual African Blogger Awards in 2014 africanbloggerawards

Nu vind ik die blogs niet echt heel erg leuk. Ik ben zelf eens op zoek gegaan en heb de volgende blogs gevonden

TRIP DOWN MEMORY LANE
Celebrating our African historical personalities,discoveries, achievements and eras as proud people with rich culture, traditions and enlightenment spanning many years. kwekudee-tripdownmemorylane
FASHION: I see a different you, the4acesdate, top-african-fashion-bloggers-based 
DIVERSEN: africaunchained
REISBLOG: blogger-on-the-road-budget-traveller-meets-south-africa/
FEMALE BLOGGERS: xcellentmedia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015