zondag 21 februari 2016

Mijn 49 weken project, week 4. De Verenigde Staten van Amerika.

Ik ben nog steeds helemaal in de ban van de staten van Amerika. De afgelopen week heb ik de staten California, Hawaii, Alaska en Florida bekeken. Tegelijkertijd ben ik nu voor mijn  boekenproject het boek Reizen zonder John van Geert Mak aan het lezen. Ik lees zo heel veel prachtige verhalen. Ik leer er veel van, maar tegelijkertijd besef ik hoeveel meer me  nog onbekend is. Hoe weinig ik in feite weet. Hoeveel er nog uit te zoeken valt. Hoe fascinerend de wereld is. Hoe groot, hoe oneindig. Met daarin al die verhalen van mensen, die nu of die vroeger leefden.


Het doel van deze 3 weken durende zoektocht was het vinden van een ezelsbruggetje mbt waar de staten van de USA liggen. Een simpel ezelsbruggetje heb ik niet kunnen vinden.

Maar hier wel wat meer duidelijkheid.

the New England states

The New England states of Connecticut, Maine, Massachusetts, New Hampshire, Rhode Island, and Vermont; and the Mid-Atlantic states of New Jersey, New York, and Pennsylvania wiki/Northeastern_United_States

Rechts boven in liggen de oudste staten van de USA. Onder wie 3 staten met new ( New York, New Hampshire, New Jersey). Eerste kolonisten Noord Europeanen.



Illinois, Indiana, Iowa, Kansas, Michigan, Minnesota, Missouri, Nebraska, North Dakota, Ohio, South Dakota, and Wisconsin. wiki/Midwestern_United_States. Eerste kolonisten veelal Frans of Franse Canadezen.

 3 staten met een i (Iowa, Illinois, Indiana)

Southern United States


The Old South: can mean either the slave states that existed in 1776 (Virginia, Delaware, Maryland, Georgia, North Carolina, and South Carolina)[ or all the slave states before 1860 (which included the newer states of Kentucky, Tennessee, Alabama, Florida, Mississippi, Missouri, Arkansas, Louisiana, and Texas).wiki/Southern_United_States.

Rechts onderaan liggen de staten die vroeger plantages hadden, waar slaven het werk deden.  Deze eerste kolonisten Spanjaarden en Fransen.

Western United States


 Alaska, Arizona, California, Colorado, Hawaii, Idaho, Montana, Nevada, New Mexico, Oregon, Utah, Washington, and Wyoming. wiki/Western_United_States

In het Oosten (Washington en Oregon) eerste kolonisten Russen, Zweden. (California) Eerste kolonisten Mexicanen en Spanjaarden.

The ten standard federal regions

The ten standard federal regions were established by OMB (Office of Management and Budget) Circular A-105, "Standard Federal Regions," in April, 1974, and required for all executive agencies. In recent years, some agencies have tailored their field structures to meet program needs and facilitate interaction with local, state and regional counterparts. However, the OMB must still approve any departures.
  • Region I: Connecticut, Maine, Massachusetts, New Hampshire, Rhode Island, Vermont
  • Region II: New Jersey, New York, Puerto Rico, US Virgin Islands
  • Region III: Delaware, District of Columbia, Maryland, Pennsylvania, Virginia, West Virginia
  • Region IV: Alabama, Florida, Georgia, Kentucky, Mississippi, North Carolina, South Carolina, Tennessee
  • Region V: Illinois, Indiana, Michigan, Minnesota, Ohio, Wisconsin
  • Region VI: Arkansas, Louisiana, New Mexico, Oklahoma, Texas
  • Region VII: Iowa, Kansas, Missouri, Nebraska
  • Region VIII: Colorado, Montana, North Dakota, South Dakota, Utah, Wyoming
  • Region IX: Arizona, California, Hawaii, Nevada, American Samoa, Guam, Northern Mariana Islands, Trust Territory of the Pacific Islands
  • Region X: Alaska, Idaho, Oregon, Washington     
 klik hier   Spel USA

  • Wil je weten wat er allemaal langs de Route 66 te zien en te doen is? Bekijk dan deze kaart op ridingroute66.us en klik op de vele logo's.
http://www.ridingroute66.us/Home/Fullmap

Lijst

De volgende week ga ik uitzoeken hoe ik Crêpes Suzette's moet maken
Ik kan gewone pannenkoeken maken
maar nu wil ik eens leren begrijpen hoe een Crêpe Suzette gemaakt wordt.
  1. Pesto maken
  2. Wanten/handschoenen breien
  3. Sokken breien
  4. De theorie rond het bakken van een cake
  5. Mijn kaarten op een nieuwe manier tekenen
  6. De staten van de Verenigde staten. Ik onthoud nooit waar welke staat ligt
  7. De staten van de Verenigde staten. Ik onthoud nooit waar welke staat ligt
  8.  De staten van de Verenigde staten. Ik onthoud nooit waar welke staat ligt
  9. Europa is helemaal veranderd sinds ik naar school ging. Hoe heten de landen nu?
  10. Groentespreads maken
  11. Crêpes Suzette maken
  12. Hoe maak ik Baba Ganoush
  13. Quakers en Amish
  14. Indianen
  15. De slavernij
  16. Treinen in America
  17. Route 66
  18. Tolstoi (afkomstig van mijn boekenproject)
  19. een nieuwe TV

1 opmerking:

  1. Zo geweldig om te zien hoe leergierig je nog steeds ben.
    Petje af, maar bouw ook rustmomenten in.
    Zijn de crêpes goed gelukt ?

    Heel veel liefs
    Mapi

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015