K L E U R R I J K


K L E U R R IJ K
Ik hou van K L E U R E N, van papier, van verf, van textiel, van tekenen en schilderen, ik hou van dieren, van mode, van de natuur, van geschiedenis, van geografie, van boeken, van tijdschriften, van kunst, van originaliteit, hou ervan om sfeer te maken, van fotograferen, van cultuur, de onze en van andere culturen.

Ik ben aquarelliste, I am a watercolorist.
Ik maak vrij werk en schilder in opdracht.

zaterdag 30 juli 2016

Computer en foto ellende.

Ik word op het moment doodmoe en chagrijnig vanwege het gedoe met foto's. Op mijn andere computer had ik alles perfect voor elkaar. Ik had alles netjes in mappen geordend en heb tot begin van het jaar alles of op CD roms of op USB sticks gezet. Maar toen crashte mijn computer en ontdekte ik dat Picassa niet meer werkt. Maar dat er iets nieuws is dat Google Foto's heet. En daarmee begon de ellende. De hele afgelopen maand ben ik nu regelmatig bezig geweest met iets te doen met mijn foto's, zonder dat ik echt goed begrijp wat ik doe.

Google Foto's, het lijkt leuk. Als vanzelf staan ineens mijn foto's op mijn mobiel en als vanzelf is een deel van mijn foto's opgeslagen buiten USB sticks etc. om. Hoe, wat, waar? Ik lees dat alleen ik ze kan zien, tenzij ik ze ergens upload,
zoals Facebook of een weblog.  Maar dat Google wel gebruik van mijn foto's wil maken om te leren? Wat willen ze dan leren? Ik ontdek ook dat er privé foto's tussen zitten. Kan ik die alleen zien? Maar zien Google medewerkers dit dan ook? Dit vind ik helemaal niet leuk. Het zijn foto's van mensen die ik ken die er niet om gevraagd hebben dat Google medewerkers ze bekijken. Ik zit er nu ernstig over te denken om het hele Google foto's te deleten. Ik ga nog wel goed lezen wat de consequenties zijn wanneer ik Google Foto's delete. Ik ben dan toch niet alles kwijt? Mijn grote angst. Terwijl dit best gek is om hier zo bang voor te zijn. Ik heb veel immers opgeslagen. Dat klopt. Maar ik ben bang dat straks in de laptops geen DVD spelers meer zitten. Dat er weer iets nieuws verzonnen is waardoor ik mijn foto's niet meer kan bekijken. Uiteindelijk heb ik ook veel videobanden die ik niet meer kan afspelen. En straks werken misschien de USB sticks ook niet meer. Leuk al die nieuwe methodes.

Daarom is Google foto's ook weer verleidelijk. Want dan lijken ze veilig.  Aan de andere kant las ik een vraag van een angstige gebruiker van Picasa die aan Google vraagt: "Wanneer jullie straks Picasa weghalen, verdwijnen dan ook mijn foto's van mijn Blogger weblogs?" Wow, kan dit ook nog? Dat is pas echt schrikken. Want mijn mooie Bronte weblog zou dan alle foto's kwijt raken? Ik denk nu terug aan Hyves, wat ook met een druk op de knop van internet werd verwijderd. Bepalen de gianten van internet wat er met onze context wordt gedaan? Er stond geen antwoord van Google bij.

Ik heb Dropbox ontdekt. Hiermee kan ik zelf bepalen welke foto's ik van mijn laptop op mijn telefoon wil zetten en vice versa.



Maar dit is nog niet alles. Met mijn vorige laptop kon ik heel gemakkelijk de nieuwste foto's van mijn camera halen. Maar nu met de nieuwe laptop lukte dit niet meer. Alle foto's op de camera werden op mijn laptop gezet. iets van 1400. Of niet? Ik begrijp het niet meer. Uit voorzichtigheid ben ik al deze foto's aan het opslaan. Ik stop ze weer in mapjes, wat een boel werk is. En dan weer op een USB stick. Ik denk dat ik de foto's  eigenlijk allemaal al heb. Maar ik weet het niet zeker. Vandaag dacht ik ineens. Wat als ik ze allemaal weggooi? Het is heel verleidelijk. Want ik heb een hoofd als een pot en haat zo langzamerhand al mijn foto's. Terwijl ze me altijd zoveel plezier gaven.

Ondertussen weet ik nu wel hoe ik de nieuwste foto's van mijn camera kan krijgen.

Via Picasa kon ik altijd mooie collages maken. Dat kan via Google foto's ook. Hoewel met minder mogelijkheden. Maar die kan ik niet uploaden op mijn weblog. Zonet popped er een berichtje op dat er een "SWAY" is klaargezet. Ik ontdekte ineens dat mijn andere fotoverzamelprogramma misschien ook iets doet op dit gebied? Ik heb zonet ergens op gedrukt wat sway wordt genoemd. Wat is dit nu weer?

2 opmerkingen:

Ria A.-S. zei

Ik begrijp wat je bedoelt.
Ook ik vind het niet meer leuk. Ben mijn foto's aan het sorteren, zet, wat ik wil bewaren op een stick en de rest verwijder ik.
Mooie dag!

Happy Earl Grey zei

Ik begrijp zo wat je bedoel. Mijn foto's gaan automatisch naar Google foto en naar Picasa, maar begrijpen doe ik het niet. Ze staan ook gesorteerd op mijn Laptop. Alles wordt zo ingewikkeld dat ik het maar niet meer probeer te begrijpen.
Sterkte ermee en hartelijke groeten El

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Sta even stil
Draai je niet om
En kijk ook niet vooruit
Tel de seconden
Niet de uren
Adem in en uit


Liselore Gerritsen

Lente

Lente

Verjaardagskaart

Verjaardagskaart

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Gebakjes

Gebakjes

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015

SPRING/LENTE

SPRING/LENTE

Kindje

Kindje

.

.