K L E U R R I J K


K L E U R R IJ K
Ik hou van K L E U R E N, van papier, van verf, van textiel, van tekenen en schilderen, ik hou van dieren, van mode, van de natuur, van geschiedenis, van geografie, van boeken, van tijdschriften, van kunst, van originaliteit, hou ervan om sfeer te maken, van fotograferen, van cultuur, de onze en van andere culturen.

Ik ben aquarelliste, I am a watercolorist.
Ik maak vrij werk en schilder in opdracht.

maandag 1 augustus 2016

Thuis SMART toepassen


Welkom augustus
1 van de leukste maanden van het jaar
De maand waarin ik ben geboren

EN TOEN DEED IK HET

Met 1 klik Prullenbak leegmaken en weg waren de 1800 foto's. Ik had ze per ongeluk op mijn laptop gekregen toen ik nieuwe foto's van mijn camera wilde overnemen op mijn laptop.
WAT EEN OPLUCHTING.

Nu nog de beslissing of ik Google Foto's ga deleten. Mijn grote probleem is  dat Google alles automatisch oplaadt, ook foto's waarvan ik dit niet wil. Het lijkt of ik iets gevonden heb aan informatie waarbij ik wel degelijk kan kiezen welke foto's ik wil verwijderen van Google Foto's. Ik moet het allemaal eens heel goed doorlezen.


IK BEN MET IETS LEUKS BEGONNEN

Ik lees al langer het weblog van Marion mijn kladblog. Zij is nu ook een Facebook pagina begonnen " Een aangenamer leven". Vandaag stelde ze voor dat we eens 10 dagen proberen om iets te veranderen in ons leven wat ons dwarszit. Ik doe mee met het volgende.

Zoals jullie weten schilder ik. Ik heb heel geregeld van mensen gehoord: "O, dat lijkt me heerlijk, zo schilderen". Ik lach dan altijd een beetje. De realiteit is anders. Ik zie er vaak tegenop om te beginnen. En het is niet altijd een plezier. Zo gemakkelijk als ik foto's maak en achter mijn laptop kruip om ze te bewerken of er iets creatiefs mee te doen, zo lastig vind ik het om te schilderen. Ik heb mezelf ook wel afgevraagd. Vind ik het eigenlijk wel leuk? Misschien vind ik fotograferen wel veel leuker? Maar dat is het niet. Ik vind het allebei leuk. Waarom dan die tegenzin?

Ik denk dat het met faalangst en perfectionisme te maken heeft. Een foto kan ik net zo lang bewerken tot hij goed is. Een aquarel kan ik met net zoveel inzet compleet verpesten en dat geeft dan een ongelofelijk vervelend gevoel. Omdat ik het zo goed in mijn hoofd heb. Omdat ik weet wat ik uit wil drukken. En dan gaat het niet. Een gevoel van complete mislukking. Ik ben bang voor dat gevoel.

Aquarelleren is ook eigenlijk niet een medium wat geschikt is voor een perfectionist. Iemand die met acrylverf werkt kan blijven veranderen. Bij het medium aquarel is dit erg moeilijk. Op zich kan ik door alle ervaring die ik heb opgedaan nog wel wat verbeteren aan een aquarel, maar het wordt er meestal niet mooier op. En het irriteert me erg.

Wanneer het echter wel lukt is het net toveren
En van dit proces hou ik heel erg veel


Hier kwam ik net binnen op mijn werk


Nadat ik met pensioen ben gegaan heb ik een aantal zaken opgepakt die me plezier geven en die ik incorporeerde in mijn bestaan. Ik heb een heel stramien gevonden van lezen, wandelen, huishoudelijk werk, sociale activiteiten, bezig zijn met de computer etc. Alleen schilderen is een ondergeschoven kindje. En dat terwijl het in mijn dromen mijn voornaamste activiteit is.

Hoe ga ik dit aanpakken in 10 dagen tijd en wat wil ik eigenlijk bereiken? Ik dacht:  Ik gebruik de methode zoals we vroeger op het werk deden.

SMART doelen stellen
  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden
Specifiek:
  1. Ik wil bereiken dat ik met plezier schilder.
  2. Ik wil proberen om op een andere manier met faalangst en perfectionisme om te gaan.
  3. Ik wil een ander ritme van de dag organiseren waarbij schilderen een onderdeel wordt.
Meetbaar:
  1. Ik maak er verslag van op dit weblog en ik vertel erover op de Facebookpagina
  2. Ik wil in 10 dagen een collectie van 6 kaarten schilderen en 2 kaarten die bij mijn boekenproject passen.
Acceptabel:
  1. Het is voor mij acceptabel wanneer ik me er blij bij voel.
Realistisch:
  1. Tijd blijf ik een moeilijk fenomeen vinden nu ik met pensioen ben. Ik heb zeeën van tijd, maar de tijd vliegt. En ik doe veel minder. Hoe kan dit nu? Ik kan me zelf hier behoorlijk dwars bij zitten. Vandaag dacht ik ineens. Ik ben ook ouder geworden.  Ik heb fysieke klachten gekregen die ik vroeger niet had. Hierdoor moet ik mijn tijd zo verdelen dat ik niet bekaf wordt. Ook dit verdelen kost tijd of ik het nu stom vind of niet dat ik moet uitrusten of moet stoppen omdat ik pijn heb en moe ben. Dus laat ik het niet al te hoog inschatten. Ik ga ervan uit dat ik wil proberen in totaal 8 kaarten te maken.
Tijdgebonden:
  1. Ik wil in de avonduren de kaarten tekenen. Het wordt alweer wat vroeger donker en ik vind bij imitatielicht schilderen niet zo leuk.
  2. Ik wil proberen mijn ritme zo te veranderen dat ik na het wakker worden eerst ga schilderen. Zodat ik de rest van de dag een goed gevoel heb. Dit zou echt totaal nieuw voor me zijn.

1 opmerking:

Marion zei

Wat gaaf om te lezen dat je er zo actief mee aan de gang gaat! Ik kan me het trouwens heel goed voorstellen; je kan het inderdaad niet meer aanpassen zoals je dat met foto's wel kan. Des te knapper is het dat je het wel gewoon doet en ik geniet zo enorm van alles wat ik op instagram voorbij zie komen. Prachtig!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Sta even stil
Draai je niet om
En kijk ook niet vooruit
Tel de seconden
Niet de uren
Adem in en uit


Liselore Gerritsen

Lente

Lente

Verjaardagskaart

Verjaardagskaart

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Gebakjes

Gebakjes

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015

SPRING/LENTE

SPRING/LENTE

Kindje

Kindje

.

.