dinsdag 6 september 2016

Mjn biografieproject 2016. "HRC De opzienbarende comeback van Hillary Clinton".

Voor mijn biografieproject 2016 las ik "HRC De opzienbarende comeback van Hillary Clinton". Dit is niet zozeer een biografie over Hillary Clinton, meer een biografie over haar periode als Minister van Buitenlandse zaken.
Ik ben al lang geïnteresseerd in Hillary Clinton. Ik las al meerdere biografieën. Maar nu, met de presidentsverkiezingen voor de deur, realiseerde ik me, dat ik eigenlijk weinig weet over haar periode als minister.

Ik bewonderde Hillary Clinton. Ik bewonderde haar toen zij jong was, Ik bewonderde de activiste, de advocate, toen zij als presidentsvrouw aangaf niet alleen te willen spreken over ""koekjes bakken"". Ik bewonderde dat ze achter Bill Clinton bleef staan tijdens de Monica Lewinsky affaire.

Ik herinner me dat ik haar vliegtuig in, vliegtuig uit zag stappen op weg naar een ver land, waar zij handenschuddend regeringsleiders ontmoette.  Ik herinner me dat ik haar er zo slecht uit vond zien. Lelijke pastelkleurige broekpakken, lang haar of een naar achter gekamde coupe met knot. Ik had met haar te doen toen zij ernstig ziek werd en was trots op haar dat ze senator werd.

Zou ik op haar stemmen?

Ik dacht laat ik dit boek eens lezen. Dan kom ik te weten wat zij daadwerkelijk gedaan heeft in de periode als minister.

Hillary's eerste taak was in het buitenland het contact herstellen na het fiasco met George Bush. Zij lanceerde het idee van Smart  Power. Niet met geweld maar met een veelheid aan middelen moest Amerika weer teruggebracht worden naar de plaats waar het hoorde. Er moesten op veel meer plaatsen ambassades komen en de ambassadeurs kregen een  uitgebreidere taak.  Zij moesten duidelijk maken wat een voordelen Amerika kan brengen op het gebied van technologie, wetenschap, sport, kunst etc. En niet te vergeten de Amerikaanse "waarden"". Amerika moet niet langer worden gezien als een land wat overal legerbases heeft, overal militaire middelen inzet. Zij ontwikkelde hiervoor een tot in details door haar uitgewerkt scenario.

Obama wilde een beter contact met China. Hillary reisde er heen. Tot haar verbazing ontmoette zij boze en teleurgestelde regeringsleiders. Wat was het geval.  China organiseerde een wereldtentoonstelling en Amerika had, als zo'n beetje enige land, geen paviljoen gebouwd. Bush was ertegen. Met vliegende vaart kreeg Hillary het voor elkaar dat er alsnog een paviljoen kwam. Zij schakelde haar fundraisers in, want er mocht geen overheidsgeld in gestoken worden.

Duidelijk maakt het boek dat Hillary een kei is in mensen bij elkaar brengen. Maar ook in het zelf onderhouden van contacten. Haar solidariteit en loyaliteit wordt steeds geroemd. Meerdere mensen vertellen dat, soms midden in de nacht, Hillary hen belde ook al zat zij in the middle of nowhere.


Zij werkt kei-en keihard, herstelt contacten. Maar daadwerkelijk heel grote doorbraken zijn er niet. Dan breekt er een opstand in Libye uit. Zij stuurt er Chris Stevens naar toe, een vriend van haar. Hij vindt hier met 3 andere Amerikanen de dood. newyorker/chris-stevenss-family  wiki/Aanval_op_het_Amerikaanse_consulaat_in_Benghazi In het boek wordt beschreven dat zij meerdere malen om versterking gevraagd hebben. Maar dat deze versterking niet kwam. Volgens het boek drongen  de berichten niet tot Hillary Clinton door maar bleven lager in de organisatie steken.

de-clinton-e-mails-libie
nytimes/us/politics/hillary-clinton-libya

Wat ik hoopte is dat dit boek me meer duidelijkheid zou geven over de email affaire waar Hillary Clinton in verzeild is geraakt. Maar het boek heeft het hier niet over. Daarom ben ik op internet gaan zoeken naar informatie. Maar zoals altijd is de hoeveelheid informatie overweldigend, maar ook tegenstrijdig.

Ik verbaas me er voor de zoveelste keer over dat in deze tijd, waarin informatie zo toegankelijk is, het zo moeilijk is om te weten wat waar is en wat niet.

Weet ik nu na het lezen van dit boek of ik op Hillary Clinton zou stemmen? 
In het boek lees ik niets waardoor ik NIET op  Hillary Clinton zou stemmen

Maar waar ik op een andere manier achter ben gekomen
Is dat Hillary Clinton voor de bombardementen op Irak heeft gestemd
Dat vind ik wel heel kwalijk
Dat vind ik erg
Voor mij, wanneer ik Amerikaanse was
zou dit een reden kunnen zijn niet op haar te stemmen
Hier een uitleg waarom ze dit deed slate./news_and_politics/war_stories




Deze biografieën las ik in 2016

De opzienbarende comeback van Hillary Clinton
Brian Jones -Paul Trynka
 In dit gevreesd gemis. Het leven van Willem Kloos - Bart Slijper.
The true adventures of John Steinbeck- Jackson J. Benson
Grace, a memoir - Grace Coddington 
Het rebelse leven van Lily Braun
Een Leven - Simone Veil
Janis Joplin - Ellis Amburn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015