K L E U R R I J K


K L E U R R IJ K
Ik hou van K L E U R E N, van papier, van verf, van textiel, van tekenen en schilderen, ik hou van dieren, van mode, van de natuur, van geschiedenis, van geografie, van boeken, van tijdschriften, van kunst, van originaliteit, hou ervan om sfeer te maken, van fotograferen, van cultuur, de onze en van andere culturen.

Ik ben aquarelliste, I am a watercolorist.
Ik maak vrij werk en schilder in opdracht.

maandag 30 januari 2017

#52 blije maandagen. Opdracht #5


#52 blije maandagen
Opdracht #5 - Het zou natuurlijk mooi zijn als we vanaf nu gewoon stoppen met uitstellen

Vandaag gaat het over uitstellen. Ik zie op thankgoditismonday dat het een goed idee is om te beginnen met een lijst te maken met wat je moet doen. Ik denk, ja dat herken ik. Het is slim om een lijst te maken. Want het klaart je hoofd op. Wanneer ik om deze reden een lijst maak is het o.k. Maar wanneer ik het doe als to-do list vind ik een lijst een heel vervelend iets. Want na 1 week, na 2 weken zie ik nog wat ik vond dat ik had moeten doen. Maar niet gedaan heb.

Wat zijn eigenlijk mijn redenen
om iets uit te stellen?

  • Ik durf niet
  • Ik zeg dat ik iets leuk vind, maar doe het niet
  • Ik vind iets heel vervelend om te doen
  • Ik zie er als een berg tegenop
  • Laksheid
  • Straks kan het ook
Ik durf niet is de lastigste

Faalangst. Wanneer ik aan faalangst denk zie ik direct mezelf vallen, in een groot, eindeloos diep gat vallen. Sinds een paar weken denk ik ineens "Vallen/Falen? Wanneer ik op kantoor iets moest doen wat ik eigenlijk niet durfde was mijn remedie "Het gewoon doen". Wat ik zo raar vond is dat alles ook "gewoon"  lukte. Je zou denken dat ik dan nu over mijn faalangst heen ben. Nu, ik niet.


Ik ben bezig met het Modron manenboek. Er is iets wat ik graag zou willen maar doodeng vind. En de faalangst hiervoor wil ik graag proberen te overwinnen dit jaar. Het is niet zo dat ik het perse MOET overwinnen. Het is eerder dat ik zo blij zal zijn wanneer ik het kan. MOETEN is nu ik met pensioen ben uit mijn woordenboek. MOETEN heb ik heel, heel lang gedaan. Maar mijn faalangst is er niet door verdwenen. Ik ben nu naar een methode aan het zoeken die wel helpt.

Iets heel vervelend vinden, maar het moet toch

In een dergelijke situatie ben ik erg voor DIRECT DOEN
Ik denk bijvoorbeeld aan dokter bezoek

Straks kan het ook nog

Deze gedachte zit van nature niet in mijn systeem. Ik ben het eens gaan proberen. En ik kan je verzekeren, het werkt goed. Het komt zelfs voor dat ik iets helemaal niet doe en dat dit een goed gevoel geeft. Want regelmatig komen er ideeën in mijn hoofd die ik vroeger direct zou proberen uit te voeren. Maar nu gewoon blijven wat ze zijn, een idee. Wat een rust.

Uitdaging


Ik noem het maar uitdaging. Ik kan het ook anders noemen. Bijv. me een doel stellen. Dit werkt bij mij heel goed heb ik gemerkt. Ik doe dit nu bij het schilderen en lezen. Ik vond het zo'n raar fenomeen dat ik veel moeite heb met beginnen aan iets wat ik leuk vind. Hoe kan dit nu? Ik vind het toch zo leuk? Ik heb tijden gehad dat ik van alles en nog wat deed en ondertussen dacht "" Ik wil schilderen, ik wil lezen"". Ik werd hier echt akelig van. Maar........... hier heb ik nu een oplossing voor die bij mij goed werkt. Me een doel stellen. Zo verzon ik mijn boeken en biografieproject, 3 boeken lezen per maand. En ik gebruik het bij het schilderen.

Wanneer ik me een doel stel is er direct een stemmetje dat zegt "Lukt je niet" En dit is misschien wel de crux, ik zal dat super vervelende stemmetje eens mores leren. Natuurlijk kan ik dit. Het is n.b. wat ik LEUK vind. Die uitdaging, dit stellen van doelen ga ik veel toepassen dit jaar. Ik heb nu mijn ""winter" kaarten af. Het nieuwe doel heb ik al in mijn hoofd. Vertel ik een volgende keer over.

Bij die uitdaging hoort wel tijd. Zonder een tijdelement is er geen plezier aan. Ik verzin een tijdelement wat haalbaar is. Ik moet wat ruimte hebben, ook om bijvoorbeeld een dag niet te schilderen. Maar het tijdelement moet ook niet te ruim genomen zijn. Want dan kan ik weer uitstellen. Dus wat ik nu regelmatig doe en wat me goed bevalt is 5 kaarten schilderen in 10 dagen. Zo schilderde ik bovenstaande herfstkaarten in 10 dagen.

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Sta even stil
Draai je niet om
En kijk ook niet vooruit
Tel de seconden
Niet de uren
Adem in en uit


Liselore Gerritsen

Lente

Lente

Verjaardagskaart

Verjaardagskaart

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Gebakjes

Gebakjes

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015

SPRING/LENTE

SPRING/LENTE

Kindje

Kindje

.

.