dinsdag 31 januari 2017

Januari, hoe is de maand geweest? En een nieuw voornemen.


Ik vond het een leuke maand, een rustige maand
Een maand waarin ik steeds meer een ritme vond wat me bevalt
Klaagde ik eerder dat ik geen morgens had
Deze maand had ik leuke morgens waarin ik voornamelijk schilderde
Maar ik ben ook bezig geweest om vormen te vinden voor de middag en de avond
En dat is ook voor een groot deel gelukt
Het gevolg is dat ik niet meer zo het idee heb dat de tijd vliegt
En dat geeft een heel goed gevoel

Wat heb ik deze maand gedaan
En hoe was deze maand


  • Er viel sneeuw halverwege de maand. Ik ben daardoor minder buiten geweest. Ik ben bang voor gladheid. Ik kon gemakkelijk boodschappen doen, want de weg naar de supermarkt was sneeuwvrij. Maar ik heb een keer een "tussendoor"" paadje geprobeerd en liep te glibberen. Pas gisteren maakte ik een wandeling. Eindelijk was alle sneeuw weg.
  • De coniferen zijn nu allemaal uit de tuin.  Het waren in de loop der tijd woudreuzen geworden. Ze zijn door de eerste bewoners gepland rond 1978. Ik wist niet dat coniferen zo groot kunnen worden.  Ze werden alsmaar kaler en roder.  Er is er vorig jaar zelfs 1 omgewaaid, ze werden gevaarlijk. Bovendien klaagde de buurman erover dat hij altijd in het donker zit met kunstlicht aan. Bij hem en de buren daarnaast zijn de coniferen ook gekapt. Hij kende iemand die de bomen wilde kappen. En die man heeft echt keihard en heel snel gewerkt. Nu is alles wel erg open. Ik verheug me op het aanplanten van nieuwe dingen. We willen een vogel -en vlinder vriendelijke tuin.
  • Ik werd triest van het beeld van eenden en meerkoeten in een klein open plekje van de verder bevroren sloot voor ons huis. Ik wilde ze wel eten geven maar ze begonnen te vechten en er kwamen erg veel meeuwen. Uiteindelijk vond ik de oplossing. Ik legde voer op de grond in de tuin en het werd supersnel opgegeten. Meerkoeten, merels, eksters en kleine vogeltjes aten ervan. Ik heb goed opgelet dat er geen katten langskwamen.
Ik had me voorgenomen 5 "winter"" kaarten te maken
en dat is gelukt


De kaarten schilder ik steeds in de morgenuren
Het is ook voor mij iedere keer verrassend wat eruit komt
Dat ik deze kleur geel zou gebruiken had ik niet verwacht

Ik heb ook een nieuw voornemen gemaakt

De komende 10 dagen wil ik kaarten maken
die betrekking hebben op de Bronte Sisters
Ik loop al heel lang met dit plan rond
Het komt er steeds niet van
Nu wil ik in de komende 10 dagen 5 kaarten schilderen

Ik ben een grote fan van de Bronte Sisters
en houd er ook een weblog van bij
Dit jaar verwacht ik de miljoenste bezoeker


Ik wilde ook beginnen met een groot schilderij.
Ik maakte er 1 en  ben redelijk tevreden
Jullie geloven het misschien niet
Maar ik maak hetzelfde schilderij nog een keer

Waarom?
Ik heb een achtergrond in mijn hoofd
Die kan heel gemakkelijk mislukken
En dan heb ik niets meer
Nu kan ik lekker experimenteren met de achtergrond

Dit is het eerste schilderij wat ik schilderde


Dit is waar ik nu mee bezig ben


Ik weet nog niet zeker welke ik neem om een achtergrond bij te schilderen

Boekenproject

Ik las 2 heel dikke boeken
Ik maakte er ook kaarten bij
Ik laat het jullie later zien
Wanneer ik meer over de boeken vertel

Buitenwereld

Gisteren maakte ik voor het eerst weer een wandelingetje
En genoot van bomen in wintertooi


Ging bij een vriendin op bezoek die lekkere taartjes had gemaakt


En kocht nieuw materiaal bij Peter van Ginkel, een winkel in kunstenaarsmaterialen


De buitenwereld was qua politiek deze maand een grote boze wereld
Het heeft impact op ons, ontegenzeggelijk
Wat een tegenstelling dan ons eigen veilige "thuis"


1 opmerking:

  1. Leuk dat je een fijne maand hebt gehad. En een mooi ritme voor je dagindeling.
    Nadat ik uit Australiƫ kwam ben ik echt "van de leg" geweest.
    Ook doordat ik meteen behoorlijk ziek werd.
    Maar nu ga ik er ook weer tegenaan.
    trouwens: ik geniet altijd erg van je posten en kunstwerken.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015