donderdag 4 mei 2017

Dodenherdenking.


Mijn ouders net na de oorlog
Ik denk dat ik nog niet geboren ben
Ik herinner me nog goed dat mijn moeder hoeden droeg
Andere tijden, he?

Vanavond dodenherdenking
Opnieuw is er gekrakeel over wie er wel en wie niet herdacht mogen worden
Morgen vrijheidsfeesten
Het wordt al grootser gevierd

Ook bij Koningsdag
Ik heb nog nooit zoveel grote podia in de stad gezien
Ik heb het opbouwen gezien
Op de dag zelf ga ik echt niet de stad in
Ik hou niet van mensenmassa's

Ik denk vanavond
Aan de doden van de Tweede Wereldoorlog
En aan de slachtoffers van de oorlogen in SyriĆ«, Irak en Jemen

Toen de oorlog in Vietnam voorbij was
Dacht ik, he, he, nu nooit meer
Hoe geschokt was ik toen ik  (alsof het normaal is)
hoorde over de etnische zuiveringen in het voormalig Joegoslaviƫ
In Europa "etnische zuiveringen"? Hoe is het mogelijk?

Ik hoop, ik bid dat dit weekend Marine le Pen verliest
Frankrijk a.u.b. ook niet uit de EU

Ik denk vanavond ook aan mijn ouders
Mijn vader die op jonge leeftijd te werk werd gesteld in Duitsland
Het tekende hem voor het leven
Onlangs heb ik naar sites gezocht mbt dwangarbeiders
Ik vond er veel
Ik denk aan mijn moeder
Die de bombardementen op Rotterdam meemaakte
En de hongerwinter

Als kind was de oorlog nog voelbaar
Ik las de dagboeken die mijn moeder had gemaakt in de oorlog
Ik voelde de pijn van mijn vader

Ik vraag me af waarom oorlog steeds doorgaat
Ik vraag me af wie hier belang bij heeft
Ik heb een intens mededogen met de mensen die het nu ondergaan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015