maandag 26 februari 2018

Boekenproject 2018. Een wandeling door het historische Parijs, deel I.


Ik heb de afgelopen maand het boek "Parijs retour, literaire reisgids voor Frankrijk" van Bart van Loo gelezen. Ik heb op internet de plaatsen, huizen etc. die beschreven worden opgezocht. Veel van de foto's die jullie hier zien maakte ik via Google Earth.

Victor Hugo 1802-1885

Het boek begint met Victor Hugo. Ik lees dat Hugo balling is geweest en een belangrijk deel van zijn leven in Belgie en de Guernsey eilanden heeft geleefd. Voor mij is het nieuw dat veel Franse schrijvers als vluchteling in Brussel woonden, nadat Napoleon III, de neef van Napoleon Bonaparte tot keizer werd gekroond.

Ik lees over het huis van Hugo op Guernsey. Wat een bijzonder huis. visitguernsey-vvictor-hugo  Ik zoek op waar die eilanden eigenlijk liggen, nu vlakbij Frankrijk.

Toen Hugo terugkeerde naar Parijs herkende hij de stad niet meer. Onder Napoleon III heeft Hausmann de stad op de schop genomen. museumofthecity//haussmann-and-revival-of-paris/ Het middeleeuwse deel werd tegen de grond gegooid. 20.000 huizen worden afgebroken, er komen er 44.000 voor in de plaats. De stad zoals wij die nu kennen werd aangelegd. Veel van de voorafgaande revoluties waren gestart in de achteraf straatjes van Parijs. Om een nieuwe te voorkomen kwam er een stratenplan met brede avenues, parken, stations, utiliteitsbouwwerken. Hugo liep er als een verdwaalde rond. Raar idee, Napoleon heeft Parijs nooit gezien zoals wij het nu kennen. En Parijs is dus jarenlang een bouwput geweest.

Alexander Dumas pere 1802-1870

Alexander Dumas pere. Wat was ik als jonge meid onder de indruk van de Drie Musketiers. Ik vond het schitterend, Ik bedenk nu dat ik het boek weer eens wil lezen. Ik was een beetje verliefd op Athos. Ik lees nu dat Dumas 646 boeken schreef. Zoveel? Ik lees dingen die ik niet wist, hoe leuk is dit? Zoals dit, Dumas had een staf van 50 medewerkers.


George Sand 1804-1876

De schrijfster George Sand had een hekel aan Parijs. Wel lees ik over, een sigarettenwinkel la Civette, die er nog steeds is. George Sand,  Benjamin Franklin, Colette, Diderot, Voltaire, Manet, Degas. Allemaal kwamen ze hier sigaren kopen.  Ik ga er naar op zoek op Google Earth en vind het na aardig wat zoeken. cigaraficionado./a-la-civette-paris

bron: foursquare

George hield van haar huis in Nohant. Ik haal deze anekdote uit het boek. George hield van tuinieren. In 1872 zegt ze: Zullen we al ons hout uit Amerika halen. Maar het regenwoud zal uiteindelijk verdwijnen. Als we niet opletten zullen er geen bomen meer zijn. Was zij niet helderziend?

Ze bezoeken haar allemaal in Nohant. Flaubert, Dumas fils, Liszt, Balzac en natuurlijk woonden Chopin hier bij haar. Wanneer haar gasten naar bed zijn begint ze te schrijven tot 06.00 uur in de morgen. nrc./dwalen-door-de-streek-van-george-sand
maisondegeorgesand-gargilesse

Galeries in Parijs 



De schrijver van het boek loopt op een gegeven moment naar de Galerie Vivienne
Dit filmpje vertelt over het ontstaan van de galeries, passages zouden wij zeggen.

At that time, the Galeries de Bois were one of the most illustrious Parisien curiosities. It is useful to describe this ignoble bazaar because for 36 years it played such a great role in Parisian life that there can be few men aged 40 to whom this description - incredible as it may seem to the young - will not give pleasure.” So wrote Honoré de Balzac in his epic Les Illusions Perdues. theguardian/galeries-de-bois-paris

Cafe de Foy - Palais Royal Square


“To arms, citizens!”

The revolution began in the early afternoon at the Cafe de Foy on 12 July, 1789. Camille Desmoulins gave a fiery speech to the assembled crowd, from his table calling, “To arms, citizens!”.Two days later, the people of Paris stormed the Bastille. bunkiercafe/cafe-crazy-start
unjourdeplusaparis/promenade-revolution-francaise

Cafe de Foy bestaat niet meer
Wel loop ik er rond op Google Earth en zie bovenstaand schilderachtig plekje

Rue Visconti 

Balzac was een periode een eigenaar van een uitgeverij in de Rue Visconti 4
Een verrassend steegje
Wanneer ik er echt zou lopen en van niets zou weten zou ik er nooit ingaan
Maar wat een geschiedenis ligt hier
O.a het huis van Racine.

Huis van Racine 1639-1699


Honoré de Balzac 1799-1850


maisondebalzac 47, rue Raynouard 75016 Paris

Het is het enige van Balzacs elf Parijse huizen dat nog bestaat. Hij woonde er van 1840 tot 1847 onder het pseudoniem Monsieur de Breugnot, de naam van zijn gouvernante Louise Breugnot. Om binnen gelaten te worden moesten bezoekers het wachtwoord "Ik kom met kant uit Belgie', of "Het pruimenseizoen is gearriveerd' kennen.

Hij corrigeerde er de complete Comedie Humaine en schreef er enkele van zijn meesterwerken, zoals Une Tenebreuse Affaire, La Rabouilleuse, Ursule Mirouet, Splendeurs et miseres des courtisanes, La Cousine Bette en Le Cousin Pons. nrc./alle-tranen-gedroogd-alle-gedachten-gehoord-maison

Hij schrijft ´s nachts. Met een ravenveer en een inktpot uit zijn studententijd. Soms tot 7 uur in de morgen. Om 8 uur neemt hij een bad, vanaf 9 uur bekijkt hij wat hij heeft geschreven. En begint aan zijn  legendarische verbetersessies. Er worden pagina´s toegevoegd.  Correctoren krijgen tot 15 keer vernieuwingen. Gek worden ze van hem. Aan het eind van de middag tijd voor sociale contacten, een maaltijd en hij gaat vroeg slapen.


Emile Zola 1840-1902

Emile Zola's geboortehuis - Rue Saint Joseph 10, Paris

in zijn roman Aristide Rougon beschrijft Zola het werk van Hausmann, het afbreken en opbouwen van Parijs. Een leger nouveaux riches schieten als paddenstoelen op de ruïnes van het oude Parijs.




In het "Paradijs van de Vrouw'' beschrijft Zola de opkomst van het warenhuis
Op de plek die hij ervoor bedacht zit nu restaurant Drouant. 



Deze prachtige foto maakte Emile Zola zelf




In dit huis schreef Emile Zola zijn beroemde  J'Accuse

Prachtige website over Parijs

Boekenproject 2018 

Hallo Witte mensen - Anousha Nzume 

De levens van Jan Six - Geert Mak
In Parijs - Olivier van Beemen 
De som der Dagen - Isabel Allende
Parijs Retour - Bart van Loo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015