dinsdag 14 augustus 2018

Hoe Sylvia Plath mij inspireert. Dagboeken van Sylvia Plath.


Ik nam uit de bibliotheek het dagboek van Sylvia Plath mee en ben erdoor gegrepen. Zij beschrijft  haar creatieve proces, met vallen en opstaan, met veel zelfkritiek, ook met trots op wat zij maakt, het dagelijks leven, haar liefde voor Ted Hughes, haar wens om kinderen te krijgen of wil ze liever een carrière als beroemd schrijfster? Veel vragen, veel geploeter, veel afwijzingen  en ik vind het inspirerend.

Ik merk de laatste tijd dat ik down wordt van de sociale media. Ik kijk op Facebook en merk dat het me tegenstaat. En dat ik er moe van word. Ik kijk op Instagram. Probeer inspiratie op te doen, maar raak gefrustreerd. Toen ik met Instagram begon zag ik de mooiste dingen. O.a. bloem kunstenaressen. Wat kunnen vrouwen daar een prachtige dingen mee doen. Ik wist niet hoe snel ik moest volgen. Nu ik er langer op zit merk ik hoeveel vrouwen dit doen. En allemaal even mooi. In plaats van verrukt te zijn kijk ik er nu overheen. En word moe. Ik merk dat ik  nu iets zoek zonder te weten wat. Wat is dit voor een raar proces? Ik heb er altijd zoveel plezier van gehad. Vanwaar nu die tegenzin?



Door het lezen van het boek van Sylvia Plath heb ik het ineens door. Sylvia schrijft over het creatieve proces en hoe moeizaam dit verloopt. Zij schrijft over haar voornemens, die allemaal zo logisch lijken, maar toch mislukken. Het schrijven en daarna haar keiharde zelfkritiek. Haar teleurstelling bij elke afwijzing. Haar frustratie niet zo te schrijven als ze zichzelf voorhoudt. Alles wat haar afleidt.

Ik besef dat dit is wat ik mis op de sociale media. Ik zie alleen het mooie plaatje. En die plaatjes maken dat de moed in mijn schoenen zakt. Waarom zou ik nog iets maken? Waarom zou ik iets op Etsy zetten? En verdwijnen tussen miljoenen die ook op deze media staan? Al die mooie plaatsjes, die eindresultaten doden het plezier in me. En ik zoek en zoek opnieuw naar iets..... Ja, naar wat?

Ik denk dat ik het nu weet. Ik zoek de weg ernaar toe.  Andere kunstenaars die me meenemen bij hun zoektocht. Ik ben van de week begonnen met het gebruiken van andere zoektermen. Bijvoorbeeld Creative space, art studio. Ik ga verder zoeken naar andere tags. Wanneer jullie een idee hebben hoor ik het graag. 



De volgende site volg ik al langer. Een site waar de eigenares al 11 jaar lang allerlei informatie geeft over kunstenaars en schrijvers en hun denkwereld, hun vallen en opstaan. Wat een tijd en energie stopt de maakster hier in.


 Ik vind nu informatie op You Tube filmpjes die me wel een goed gevoel geven
Dit soort filmpjes en andere informatie ga ik voortaan verzamelen op mijn blog gerimeftahillustraties




Miga de pan from Pumping & Pumping, film on Vimeo.




Boekenproject 2018


Dagboeken van Sylvia Plath

Het blauw van de zee en het blauw van de stad - Abdelkader Benali
Brieven aan mijn dochters - Fawzia Koofi

De bloementuin - Christina Gaboni
Essays - Jan Wolkers 

Carol - Patricia Highsmith

De lijst van al mijn wensen - Grégoire Delacourt
Ik wil nooit vergeven worden - Ted Hughes
Jij zegt het - Connie Palmen

De klokkenluider van de Notre Dame - Victor Hugo

Hallo Witte mensen - Anousha Nzume 

De levens van Jan Six - Geert Mak

In Parijs - Olivier van Beemen 

De som der Dagen - Isabel Allende
Parijs Retour - Bart van Loo

2 opmerkingen:

  1. Wat goed dat je inspiratie vindt door Sylvia Plath.
    Wat je schrijft vind ik heel herkenbaar. Ik zat de afgelopen twee jaar in zo'n proces. Ik werd gek van het kijken naar andere blogs/facebook, te veel indrukken waar ik niets mee kon. En er kwam bijna niets meer uit mijn handen. Ik heb op facebook een hoop schildervrienden in lijsten gezet en zie ze niet meer in mijn overzicht. Alleen als ik op die lijst klik. Dat gaf een hoop rust.
    Ik zie erop terug als een periode waarin ik niet meer wist wat ik zelf wilde, waarin ik terugmoest naar mijn eigen kern. Ik zeg niet dat ik daar nu ben, hoor. Het blijft een proces. Maar de creativiteit is weer gaan vloeien gelukkig.
    Ik ga eens kijken bij die sites die je noemt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rond struinen op het net kan heel inspirerend zijn, maar het kan je ook de moed in de schoenen doen zinken. Er zijn inderdaad te veel perfecte plaatjes. Ook ik vind het soms lastig om daarmee om te gaan. Ik denk dat de manier die jij nu noemt wel een goede is: op zoek gaan naar wat voor jou belangrijk is, want uiteindelijk gaat het om jou. Op zich wel mooi dat het lezen van het dagboek van Sylvia Plath je dat inzicht geeft. Komt wel goed Geri, blijf vooral bij jezelf! (want -o cliché- er zijn al zoveel anderen!)

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015