zondag 14 juli 2019

Voor mijn biografieproject 2019 las ik McCartney over McCartney van Paul du Noyer


Voor mijn biografieproject 2019 las ik McCartney over McCartney van Paul du Noyer. De laatste is een Engels rock journalist, zelf ook afkomstig uit Liverpool. Hij interviewde Paul McCartney meerdere malen in de loop van de tijd.

Het boek leerde me een boel leuke dingen

Naar zoeken springen
Abbey Road Studios
De buitenkant van de studio (2005)
De buitenkant van de studio (2005)
Opgericht 1931
Situering
Land van oorsprong Vlag van Verenigd Koninkrijk Verenigd Koninkrijk
Locatie City of Westminster, Londen
Adres 3 Abbey Road, St John's Wood
Officiƫle website
Portaal  Portaalicoon   Muziek
  • Hoe beroemt het is kun je op de webcam zien. Echt leuk om te kijken. Mensen imiteren vaak de 4 Beatles zoals zij poseerden op het zebrapad. Het verkeer vind ik best gevaarlijk. Klik: earthcam/london/abbeyroad.
  • De melodie van Love me Tender stamt uit de Amerikaanse Burgeroorlog. 
  • Paul was meer gericht op experimenteren dan John. John Lennon heeft de naam. Yoko Ono maakte het bij hem los. Maar Paul was voor die tijd al in allerlei experimentele kringen, schilders, kunstkenners, musici, te vinden. 
  • Toen Paul en Linda in Schotland woonden konden zij niet bij het geld komen wat hij als Beatle had verdiend. Paul wilde Klein niet als manager, de anderen wel. Er volgde een langdurige rechtsgang. 
  • Tijdens een tour door Japan met de Wings werd Paul gearresteerd voor drugsbezit. Dit maakte zo'n indruk op hem en gaf hem zo'n afschuw dat hij daarna jarenlang niet meer toerde. 
  • Paul schreef "Magic", inspiratie was de ontmoeting met Linda, hij schreef My Valentine voor Nancy Shevell, zijn derde vrouw.
  • Ringo Starr gaf eens als antwoord op de vraag waarom hij nog toerde: "Dit is wat ik doe, dit is mijn vak".
  • Paul: "Je wordt ouder, maar zo voelt het niet". 
  • De beschrijving van de jaren 50 in Liverpool is mooi. De mensen kwamen net uit de oorlog. Hadden niets. Maar wel een enorme drive om te leven en om er iets van te maken. De beschrijving van de vader van Paul en de rest van zijn familie is mooi. Paul zegt ergens: "Ik heb heel veel beroemde mensen ontmoet, maar de mensen die ik toen in Liverpool kende waren sterk en van een andere orde. 
  • Paul herinnert zich iets heel anders dan Ringo van de ontmoeting met Elvis Presley. Ringo: "Elvis kwam niet van zijn stoel". Paul: "Elvis speelde een potje pool en opende de deur zelf". 

Biografieproject 2019 

Claude Debussy - Hartstochtelijk houd ik van muziek.
Michelle Obama - Mijn verhaal
 Arthur Japin -  Zoals dat gaat met wonderen
McCartney over McCartney - Paul du Noyer

2 opmerkingen:

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015