dinsdag 17 september 2019

Biografie project 2019, Ik las van Onno Blom. "Memoires van een biograaf".


Onderduikadres Jan Wolkers,  Lange Mare 110
Het bovenste kamertje

Voor mijn biografie project 2019 las ik van Onno Blom, "Memoires van een biograaf".

Onno Blom, de biograaf van Wolkers, ontdekte na de dood van Jan Wolkers dat hij "alles" had bewaard. Hoe moest hij daar een biografie uit distelleren? Gedurende het proces van schrijven hield hij een boek met aantekeningen bij. En daaruit is dit boek ontstaan.

Hij vertelt over de eerste ontmoeting met Wolters, hij doorweeft het een en ander met zijn eigen leven. Onno bezoekt  zoveel mogelijk alle plekken die belangrijk waren voor Wolkers. Ik heb eerder zijn biografie gelezen en daar al kennis gemaakt met deze plekken. Maar nu dacht ik, ik ga ze eens opzoeken op Google Earth.

Google Earth is een machtig medium. Ineens "sta" ik voor het huis waar Jan als jongeman onderdook tijdens de Tweede Wereldoorlog. Boven in dat zolderkamertje zat Jan dus. Hij was op zich wel blij, want het maakte hem los van de benauwenis van thuis. Hij was een tekenopleiding begonnen en kon op dit kamertje naar hartenlust tekenen.

Overwegingen van Onno Blom mbt de biografie

Ik vind het heel interessant om uit te zoeken wat de theorie is mbt het schrijven van een biografie. Daarom vond ik het leuk om dit boek te lezen. 
  • Otto Blom behoort tot de "rekkelijken" volgens Mathijs van Nieuwkerk. Tot nu toe begrijp ik niet wat er mee wordt bedoeld. 
  • Hermione Lee, creative facts. theparisreview/hermione-lee-the-art-of-biography. Haar biografie over Virginia Woolf wordt als voorbeeld gegeven voor een goede biografie.
  • Otto Blom wilde promoveren op de biografie van Jan Wolkers. Hier kun je lezen (heel interessant, schokkend) over de kritiek die de promotiecommissie op de biografie had: mareonline/dan-maar-geen-promotie.
Ik vraag me ook altijd af wat de "held" van een biografie ervan gevonden zou hebben. Jan Wolkers en Otto Blom kenden elkaar. Jan ondersteunde hem bij de beginperiode van de biografie. Ook Karina ondersteunde Otto bij het schrijven de biografie. Hij benoemd met name dat hij, zoals andere biografen, de weduwe niet hoefde te "doden''.


Het geboortehuis van Jan Wolkers, Deutzstraat 7, Oegstgeest
Zijn vader had hier een kruidenierszaak in delicatessen en koloniale waar


1-e lagere school Jan Wolkers


2-e lagere school Jan Wolkers
de Leidsche Houtschool

Jan wilde nooit meer terug keren naar deze school
Alleen heeft hij 1 keer met Karina, zijn vrouw, door een raampje staan gluren



Pomona, het huis van Jan en Karina op Texel


Memoires van een biograaf


  • Het vak van biograaf vergeleken met dat van een patholoog-anatoom.
  • Beschikken over een gezonde wetenschappelijke belangstelling, ongezonde nieuwsgierigheid. Maar het ging verder, eeen voyeur, een parasiet, een bloedzuiger. 
  • Wat gebeurt er op welk moment? Welke feiten geven betekenis?
  • Als een mol door de papierberg graven. Jan bewaarde alles. 
  • Plaatsen bezoeken en mensen spreken die belangrijk waren voor Jan Wolkers.
  • Wat voor auto reed Jan Wolkers en wat zegt dat over hem?
  • Otto Blom: Ik kan het niet laten een verhaal te schrijven, te schrappen en uit te vergroten. De tijd te versnellen en te vertragen. Ik wil Jan Wolkers portret kleur, textuur en structuur geven.
  • Wanneer je lang werkt aan een biografie begin je erover te dromen. Je begint je te identificeren.
  • Een biograaf is druk bezig met subsidie aanvragen, "potjes" zoeken.
  • Een goede detective zijn. Schijnbaar futiele details ontrafelen.
  • Na Freud wordt er gedacht dat een biograaf het onderbewustzijn van de "held" moet blootleggen. 
  • Onno vond typoscripten, een getypte, maar niet gedrukte tekst, waarvan door sommigen gedacht werd dat ze verkocht waren. De eigenaren hadden dus een duplo.  
  • Oerbron van het werk van Wolkers, de Bijbel.
  • Zonder vooropgezette moraal.
  • Ik wilde in zijn huid kruipen
  • Zijn biografen gedreven door het ontembare verlangen om te ontdekken hoe ze moeten leven?
  • Ik was het meest geraakt door de levenskunst van Jan Wolkers, zijn vitaliteit.

Biografieproject 2019
Branie, het leven van Mina Kruseman - Annet Mooij
"Biografie van een Feministe" - Marja Vuijsje

Claude Debussy - Hartstochtelijk houd ik van muziek
Michelle Obama - Mijn verhaal
 Arthur Japin -  Zoals dat gaat met wonderen

McCartney over McCartney - Paul du Noyer
Onno Blom - Memoires van een biograaf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015