woensdag 4 december 2019

Boekenproject 2019.


Ik begon in 2014 met mijn boekenproject doordat ik merkte dat ik moeite kreeg met het lezen van boeken. Ik weet dit aan het feit dat ik zoveel tijd doorbracht op internet. Ik las alleen nog maar heel veel korte stukjes. Lang ergens op geconcentreerd blijven ging niet meer. En dat vond ik erg, ik, die zo van boeken houd. Ik wilde 2 boeken per maand gaan lezen, boeken uit de wereldliteratuur en er aan het eind van de maand een blog over maken. Meestal haal ik de boeken uit de bibliotheek.  Tijdens het schrijven van een blog, wat nogal wat tijd in beslag neemt, heb ik heb dan even geen boek "onder ogen". Dan grijp ik vaak naar een boek uit mijn eigen boekenkast. Het mag van alles zijn, literatuur of niet, tussendoor boeken.


Ik las "de Vrijdagavond Vriendinnenclub" van Kate Jacobs
Dit boek heb ik al meerdere malen gelezen
Het is een absoluut "feel good" boek

Het verhaal van Georgia, in de steek gelaten door haar vriend en zwanger van hem, beslist bijna dat zij terug gaat naar haar ouderlijk huis. Tot er een oudere dame naast haar komt zitten op een bankje in een New York' s park. Ze kijkt naar het breiwerk waar Georgia mee bezig is en ziet hoe mooi dit is. Ze vraagt of Georgia ook iets voor haar wil breiden. Ze zal er goed voor betalen. Het begin van een vriendschap en het maakt dat Georgia financieel even vooruit kan en in New York blijft. Later zal Georgia een breiwinkel beginnen waar Anita ook als vrijwilligster komt werken. Georgia bevalt van Dakota. De winkel begint te lopen en weldra komen er een aantal vrouwen regelmatig langs. Het idee wordt geboren om een breiclub te beginnen. Lief en leed wordt gedeeld. En dan duikt James weer op. Is Georgia hier blij mee? 

Het andere boek kocht ik tientallen jaren geleden toen ik nog lid was van de boekenclub ECI. Verplichting was 1 maal per 3 maanden een boek te kopen. Soms vond ik het echt moeilijk kiezen en zo heb ik een paar boeken in mijn kast die ik helemaal niet leuk vond. Dit boek is er 1 van. Het gekke is dat ik het nu in een ruk uitlees. "En de Liefde" is door Douglas Kennedy geschreven. Ik vind het knap dat de schrijver zo`n prachtige vrouwenfiguur als hoofdpersoon neerzet. Douglas heeft voor deze roman thrillers geschreven en dat merk ik. Er zijn een aantal verrassende, spannende plots. 

Het is een aangrijpend verhaal, dat in het Amerika van vlak na WO-II speelt. De tijd van Joseph McCarthy met zijn anticommunistische verdachtmakingen. Sara Smythe wil het ouderlijk huis uit, de sfeer is keurig en verstikkend en zij zoekt naar mogelijkheden om te kunnen schrijven. Zij gaat in New York wonen. Zij grijpt elke kans die ze kan krijgen en wordt een belangrijk columniste. In haar persoonlijk leven spelen zich zaken af sterk beïnvloedt door de politieke situatie. Mooi hoe het tijdperk wordt beschreven. Lezend kom ik terecht in de jaren 50. New York en de toenmalige "hotspots" worden beschreven.

Welke keuze maak je wanneer de FBI je oppakt en zegt dat je namen moet noemen van mensen die lid waren van de communistische partij? Dat je wanneer je dit niet doet je je je werk zult verliezen, je status, alles wat vertrouwt is. En hoe moet het dan met je vrouw en je kinderen? Geef je dan toe, verraad je je vrienden of houd je stand? Mensen rond Sara maken een keuze en moeten daarna verder leven met de consequenties. Het verhaal beklemt me. 

BOEKENPROJECT 2019

Emily Dickinson in leven en dood
Mijn zuster Emily - Paola Kaufmann
Brief aan mijn dochter - Maya Angelou
Olijven moet je lezen - Ellen Deckwitz
De Zwaluw en de Kolibri - Santa Montefiore
Mozart en zijn brieven - Lucas Bunge
De Droom van de Leeuw - Arthur Japin
Tegen terreur / Beatrice de Graaf
In het spoor van de Russische Ziel - Peter d´Hamecourt
Rose - Rosita Steenbeek
Grand Hotel Europa - Ilja Leonard Pfeijffer
Rinkel de Kink -  Martine Bijl
Ik kom terug - Adriaan van Dis
Mijn Moeders Strijd - Murat Isik

Winternabijheid - Mirna Funk
Dit vuur dooft nooit - Frederike 

Boeken over de Verenigde Staten
Mijn Amerika - Mart Smeets
Begrijp je Amerika nog - Frans Verhagen
Oh, oh, Amerika - Charles Groenhuijsen

Boeken over bakken 
Piece of Kate - Emily Lichthart
Een zomer in Venetië - Nicky Pellegrino
Bakken voor je leven - Sarah Vaughan
Josefiens Zevende Hemel - Renee Olsthoorn

Tussendoor boeken
De Vrijdagavond Vriendinnenclub - Kate Jacobs
En de Liefde - Douglas Kennedy

2 opmerkingen:

  1. Ik merk dat ook al een aantal jaren: dat ik me niet goed meer kan concentreren op een boek. Ik weet dat aan een ernstig vit.B12 tekort van een tijd geleden, waar ik een paar rare dingen aan heb overgehouden. Maar nu ik dit zo bij jou lees.... misschien toch maar weer het lezen van boeken oppakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wanneer je van lezen houdt, doen Judy. Kies boeken waar je hart ligt. Bij mij was dat wereldliteratuur omdat ik daar vrijwel niets van kende. Ik miste dat. Ik ben er nu een paar jaar mee bezig. Soms maar een paar bladzijden per dag. Maar het geeft zoveel voldoening. Ben benieuw wat je gaat lezen.

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015