maandag 23 maart 2020

Raar, vervreemdend, onwennig, zo is de wereld.


Ik begin een heel klein beetje bij te komen
De eerste week van BLIJF THUIS was ik uit het lood geslagen
De wereld verkleinde, werd nauw
Niet vanwege het thuisblijven
Want dat doe ik altijd al
Maar vanwege de schrik, het ongeloof

Ik luisterde en keek naar alles
CNN, BBCWorld, Al Jazeera
Radio en de sociale media
Kon er niet mee stoppen
Elke flard wilde ik horen




Aan lezen ben ik helemaal niet toegekomen. Nog steeds niet. De boeken over economie, de agrarische sector etc. die ik met zoveel plezier uit de bieb haalde, liggen er verlaten bij, vergeten, ik word al moe als ik er aan denk. In plaats daarvan loop ik met mijn eigen boeken door het huis. Pak ze op, lees een stukje. Ze zijn mij zo lief. Maar ……. het lukt nog steeds niet echt.



Ik ben twee keer boodschappen gaan doen
Het voelde zo raar
 Wie had kunnen denken dat die gezellige supermarkt nu gevaarlijk kan aanvoelen?

Ik appte met vriendinnen
Ik vertelde dat de supermarkt half leeg is
Ook zoiets vervreemdends
Ze vroegen of ik iets nodig had

Nee, vertelde ik, ik heb echt alles

Ik opperde voorzichtig, misschien wat zaadjes van tomaten en radijsjes
Ik wil naar Intratuin, maar durf niet
Ik dacht aan wat zaadjes over de post sturen
Wat schetst mijn verbazing dat ik een half uur later 
een aantal zaadpakjes op de mat van de voordeur vind

Ik wil wandelen maar doe het niet
Lijkt mij verstandiger
Misschien wanneer het wat warmer is
Ik wil zo graag de bloesems zien

Maar is het verstandig
Ik denk steeds blijf thuis is toch duidelijk? 



Ik heb te doen met het winkelpersoneel
Ik liep ontvreemd rond
1 1/2 meter afstand houden is niet te doen
Niet dat het heel druk is
Maar het pad tussen de rijen is niet zo breed

Een groepje tieners maakt lol
Staan in de weg
Dicht bij elkaar
Het voelt allemaal zo onwennig aan

Deze week luister en kijk ik minder 
Ik neem wat afstand
Zoek meer naar mooie dingen
Kijk maar eens op museums-with-virtual-tours

3 opmerkingen:

  1. Die museumtours zijn zo'n leuk idee!
    Ik kan ook nog geen boeken lezen. Ik had bedacht om een cursus te gaan volgen, maar mijn hoofd kan dat nog niet aan. Vorige week ging ik nog steeds kleine boodschapjes doen, maar nu heb ik groter ingeslagen. Vanmorgen was ik bij Appie en ik mag ook op het ouderenuurtje komen tussen 7 en 8 uur, ook al ben ik nog geen 70. Ze zeiden: als je dat rust geeft, doe maar gewoon. Dat voelt heel fijn, ze kennen me daar. Het is maar een klein supermarktje en ik heb een grote goedkope vlakbij, maar daar was het vorige week steeds erg druk. En geen afstand houden. Ik wil daar niet meer heen.
    Zorg goed voor jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is ook onwezelijk, een slechte SF-film, een nachtmerrie die bij het ontwaken werkelijk blijkt te zijn. Ik wandel smorgens heel vroeg 1,5 uur door de polder en kom praktisch niemand tegen. Alsof Remi de wijde wereld in trekt. Thuis verveel ik me nog niet, hoewel lezen mij ook niet lang lukt.
    Blijf gezond en positief

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je weet waar bomen met bloesems staan, wandel er dan heen. Hou afstand, kijk wanneer het rustig is (rnd 18 uur begint het gouden uur en eten mensen) en geniet. Een frisse neus halen mag nog. En maak een paar foto's voor degene die echt niet wegkunnen.

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015