woensdag 6 mei 2020

Informatie verzameld mbt fake news.



  • Sinds kort volg ik Frans Timmermans op Twitter. Ik keek vorige week raar op toen hij foto's postte van een genoeglijke barbecue met vrienden in zijn tuin. Het was een vrolijke boel, niks geen afstand houden, geen mondkapjes. De commentaren eronder logen er niet om. Beleefd of grof, verwijten alom. Ik stelde hem de vraag hoe dit nu toch kan. De volgende dag zag ik dat hij mijn reactie "leuk vond". En hij postte een nieuw berichtje, mijn vrienden hebben allemaal gedouched hoor. Voor de volgers die zich zorgen maken. Het werd steeds vreemder. Ik bekeek de commentaren opnieuw en ergens zag ik de opmerking dit is een fake site. Pas toen viel me op dat er boven de header een tekst staat "de Verlosser". Ik zocht opnieuw naar Frans Timmermans en vond zijn echte account. Wanneer ik niet doorgezocht had geloofde ik nu nog dat hij de corona regels aan zijn laars lapt. Ik had het anderen kunnen vertellen en zo komt de onzin de wereld in. 

  • Ik kom steeds meer fakenews tegen. En ik heb daar geen zin in. Ik probeer me er tegen te beschermen en toch zie ik nog via via genoeg. Met als dieptepunt de fake news krant die gisteren thuis bezorgd werd. Ik las op twitter dat veel mensen ( in Etten-Leur, Rotterdam en Utrecht) hetzelfde reageerden als ik, als door een wesp gestoken.

  • Eerder heb ik al eens opgezocht hoe ik fakenews kan ontdekken. Maar nu dacht ik, ik ga die informatie eens verzamelen.
  • Ook wil ik mediawijsheid verzamelen. Wat betekenen die woorden nu eigenlijk? 
Website Mediawijsheid

Onthoud: op internet bestaan geen geheimen. Alles wat je zegt, kan meteen worden gekopieerd, gedeeld of opgeslagen. Je kunt het dan nooit meer offline halen. Denk dus goed na voordat je iets post.

Bots-en-trollenlegers  Een social bot vind je vooral op Twitter. Het is een sociale media-account dat niet door een persoon, maar door een algoritme wordt bestuurd. Zo’n bot deelt en hergebruikt bestaande berichten. Bijvoorbeeld op basis van bepaalde onderwerpen en hashtags. Met een botnet kan dit op grotere schaal. Dan worden meerdere nepaccounts aangestuurd door een persoon of groep. Een onderwerp of bericht kan veel populairder lijken dan het in werkelijkheid is, doordat het heel veel gedeeld wordt. Botnets beïnvloeden zo de publieke opinie. Je gelooft sneller dat iets belangrijk of waar is, als iets veel likes heeft of veel gedeeld wordt. 
Een internet troll is wel een echt persoon, vaak met een verzonnen naam. Dit zijn mensen die het leuk vinden om extreme standpunten op internet te plaatsen, om anderen te shockeren of beledigen. Trollen verspreiden vaak nepnieuws en beïnvloeden de publieke opinie. 
De filterbubbel (ook wel filter bubble) is het verschijnsel waarbij websites en zoekmachines hun resultaten afstemmen op jouw (eerdere) online zoekgedrag. Dat kan handig zijn, maar maakt het ook lastiger om andere meningen of diverse informatiebronnen te vinden. Hier lees je ook wat je er tegen kunt doen.
Internet of things, niet alleen mensen zijn online, ook dingen. Denk aan machines, sieraden, auto’s, de thermostaat en de koelkast. 

Algoritmes, op sociale media spelen algoritmes een belangrijke rol in het verspreiden van nepnieuws, desinformatie en clickbait. De makers van dat soort berichten maken handig gebruik van de algoritmes die populaire berichten belonen. Ook blijkt uit onderzoek van de Correspondent en de Volkskrant dat algoritmes op YouTube zorgen dat je sneller bij radicale filmpjes uitkomt.

Cookies Voor-en nadelen. Hoe kun je voorkomen dat dit opgeslagen wordt.
Deep-fake Hoe te herkennen? Deep fake is een verzamelnaam voor software waarmee je nepvideo’s kunt maken die bijna niet van echt te onderscheiden zijn. Met deze software kun je iemand dingen laten zeggen of doen die hij of zij in werkelijkheid nooit gezegd of gedaan heeft.Door jezelf vragen te stellen kun je aanwijzingen in het beeld herkennen die kunnen wijzen op een deep fake:
  • Maakt de mond onnatuurlijke bewegingen?
  • Beweegt de mond in lijn met de rest van de gezichtsuitdrukking?
  • Knippert de spreker niet met zijn ogen?
  • Zitten er ‘vervaagde’ pixels in het beeld?
  • Wat kun je nog meer zien van het lichaam van de spreker en klopt dat met de bewegingen die het hoofd maakt?

Hoe herken je nepnieuws?

Op Stellingchecker worden politieke uitspraken gecheckt 
Bellingcat
voordathetnieuwswas

Kijk na of foto's kloppen bij een tekst
google
Klik op Google Afbeeldingen
Klik op het symbool van een fototoestelletje
Zet de foto die je wilt checken erop
Nu zie je of de foto bij de tekst past of dat de foto uit de context is gehaald
Dit gebeurt veel  bij fakenews sociale media


Nederlandse factcheckers


 Fake news sites

qanonnederland Q-Anon leerde patriotten hoe ze het moesten opnemen tegen de Deep State/NWO-puppets.
volk-wordt-wakker 5G, chemtrails,  virus 
Janet-ossebaard Zo claimt Ossebaard dat de social distancing-regels wereldwijd niet zijn bedacht om het virus te stoppen, maar om de rebellerende bevolking onder de duim te houden. 

Niburu

9_For_News

Whale.to

De_Dagelijkse_Standaard

Gewoon-Nieuws

3 opmerkingen:

  1. Er dwalen heel wat valse berichten rond, om naar van te worden. Mede daarvoor ben ik met veel sociaalmedia sites gestopt en accepteer ook niet alle volgers meer.
    Ook controleer ik afzenders eerst op naam als ik de personen niet ken. Helaas kun je niet alles tegehouden, maar het helpt wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het zo akelig dat dit gebeurt. Op grote schaal zelfs. Ik probeer wel sites te vermijden die ik niet vertrouw. Had een keer een hele rare vriend op facebook.
    En laatst kreeg ik ongevraagd van een 'kennis' dit soort rare uitspraken te horen, dat ik de info van de regering niet moet vertrouwen. Onmiddellijk dit contact verbroken en volg haar facebookpagina niet meer.
    We moeten echt alert zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ik doe is vooral de stem van mijn hart volgen...Mijn hart en mijn verstand laten samen werken! Mooi dat je dit soort dingen op je blog zet, dank je Geri!

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015