zondag 31 mei 2020

Tulpenbollen, een merel, een raket en dan ...... #blacklivesmatter.


Heel deskundig heb ik dit jaar de tulpenbollen in de grond laten zitten tot ik de stelen eraf kon trekken. Ik had ergens gelezen dat ik ze kan bewaren en dan in oktober weer in de grond kan stoppen
Gisteren haalde ik ze eruit
Kijk nu toch eens, er komen ook kleine bolletjes uit

Maar wat nu?
Het antwoord vind ik hier
O.... de kleine bolletjes weggooien? 
Broedbolletjes kun je ook weer planten, o, je, wat is nu waar?
Weet je wat, ik bewaar ze allemaal
En stop ze gewoon allemaal weer in de herfst in de grond, spannend


Hij zingt het hoogste lied
Ik lig in de tuinstoel en luister
Ik zie ze vaak rondscharrelen in de tuin
Hij pikzwart met zijn mooie oranje snavel 
En zij kleurloos beige


Tegen vijven zie ik de maan naast de boom die hoog boven ons huis torent
Op de radio hoor ik dat we rond 23.10
 de nieuw afgeschoten Amerikaanse raket boven Nederland kunnen zien
Ik post mezelf rond die tijd in de tuin
Wat ruikt het lekker
de maan staat ondertussen op een nadere plaats

Ik kijk omhoog en zie sterren
Nu wonen wij in de stad, er is dus veel licht
Maar deze plek is toch donker genoeg om er een paar te zien
En dan, ja, ja, is dat hem?

Op Twitter zie ik filmpjes
Mensen zagen helder witte bewegende stippen
Dat zag ik niet
Ik zie een filmpje vanuit een ander land en dat is precies wat ik zag
---------------
Nog later kijken we naar de tv, de beelden uit Amerika
Dat is schrikken, #Blacklivesmatter
Zal er deze keer nu echt iets veranderen?

Ik herinner me ineens weer the sixties
Onlangs zag ik er een documentaire over
Wat waren er in 1968 over de hele wereld veel straatgevechten
Ik denk terug aan Lyndon Johnson (he, ho moordenaar)


Maar lees

In 1964 tekende president Lyndon Johnson een nieuwe Civil Rights Act: de Jim Crow-wetten werden afgeschaft en discriminatie in het onderwijs en op de arbeidsmarkt werd verboden. Een jaar later volgde de Voting Rights Act en konden zwarten eindelijk in alle staten stemmen.
‘Geen andere president heeft zoveel gedaan voor zwart Amerika als Johnson,’ zegt Quispel. ‘Hij heeft zwarten niet alleen burgerrechten toegekend, maar ook actief geprobeerd de zwarte armoede te bestrijden. De Vietnam-oorlog heeft Johnson echter een slechte reputatie bezorgd. De lievelingspresident van veel mensen is nog altijd John F. Kennedy, hoewel hij de eerste president was die Amerikaanse troepen naar Vietnam stuurde. Bovendien heeft hij niets gedaan voor de zwarten, omdat hij zonder de steun van zuidelijke kiezers nooit herkozen zou worden. historischnieuwsblad
Ik herinner me ook het power couple, de Kennedy's, wat waren ze mooi. We waren verblind door hun schoonheid, hun klasse, hun gratie. Ik ben het eigenlijk nog. Raar is dat eigenlijk, dat er mensen zijn die je hart raken en waarvan je denkt dat ze goed zijn, maar dat in wezen niet waren. En de man die gehaat werd, was degene die echt zaken veranderde.
En nu zit Trump er en gooit olie op de vuur
Hoe het nu gaat aflopen?
Hoop dat er opnieuw een doorbraak komt, echte daden die zaken veranderen
Wat ik me wel afvraag is hoe zit dat nu met Corona? Ik dacht eigenlijk dat New York in lockdown is. 
Ik zie een filmpje op twitter van Perry Street in New York. Deze straat is beroemd omdat hier het huis staat van Carrie Bradshaw, een van de 4 vriendinnen uit de tv serie Seks in de City. Wanneer je aan New York denkt, denk je aan wolkenkrabbers, maar er zijn wijken met lieflijke straten en Perry Street is er 1 van. Daar liepen nu  demonstranten, zij aan zij, niets geen 1 1/2 meter.  Ik schrik ervan. In New York? Hoe moet dat nu? Komt er nu een tweede uitbraak? Zijn deze demonstranten daar niet bang voor? Juist in New York waar het zo erg was?  twitter/NinaGoldman1

er is een mooie podcast begonnen de-plantage-van-onze-voorouders

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je de raket zag! Ik dacht dat Kennedy toch wel wat voor de burgerrechten heeft gedaan. Meer Robert K, die minister was in het kabinet van zijn broer. Maar ik weet het niet exact. Ja, de sixties waren ook onrustig. Maar nu met het virus, het is al zo erg in Amerika. En of deze president olie op de golven kan gooien in plaats van op het vuur... vrees het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Judy, ik weet niet of je dit ziet. Ik heb golven verandert in vuur, dank je wel. En het was inderdaad Robert Kennedy, die was ok en een echte inspiratie en een man die voor burgerrechten opkwam. Hij dwong president Kennedy deze kant op. Was hij maar blijven leven.

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015