maandag 28 december 2020

Ik kreeg twee FLOWS voor kerstmis, feest.


De Flow bestaat 10 jaar en ik heb alle jaargangen en ben daar zo trots als een pauw op. Regelmatig pak ik een jaargang en laat me inspireren. Het is een blad totaal anders als alle andere bladen. Het verschijnt 8 x per jaar. Er zijn nu ook internationale Flows. Behalve een blad maakt Flow ook kalenders, agenda's, posters, een papierboek, een tekenboek en nog veel meer en geeft het sinds kort een online mindfulness cursus. 

Wat is er zo anders? Het papier. De maaksters van Flow houden van papier. Het blad is van diverse papiersoorten gemaakt. Diverse diktes, diverse kleuren, heel mooi. De maaksters houden van illustraties en daardoor legden zij contact met illustratoren van over heel de wereld. Wanneer ik erin lees raak ik geïnspireerd. Niet dat ik alles mooi vind, maar vaak vind ik het kundig, zo origineel, zo ontroerend wat de illustratoren maken. 

Vanaf het eerste magazine is er een rubriek waarin het leven van een vrouw besproken wordt, een vrouw die nu leeft of iemand die vroeger leefde. De schrijfsters die de artikelen maken zijn sterk in hun vak. Zo heb ik al zoveel mooie, bijzondere verhalen gelezen en iedere keer word ik weer verrast en blij te lezen over, zoals nu in de nieuwste Flow, Nina Simone.


Flow is een blad wat het begrip mindfulness promoot. Mindfulness, maar ook andere filosofieën, manieren om het leven leefbaarder te maken. Flow volgt allerlei maatschappelijke ontwikkelingen. Niet zozeer de politieke, economische, de waan van de dag ontwikkelingen, meer allerlei alternatieve ontwikkelingen. Zo lees ik over initiatieven die buurtgenoten nemen, ook in deze lastige tijden van afstand houden, lees ik over kunstenaars initiatieven, over tiny houses, over consuminderen etc. 

Flow voelt zich betrokken bij de Black Lives Matter beweging en vroeg zich af: "waarom is ons blad zo wit". De makers gaven aan dat zij hier in de toekomst verandering in gaan aanbrengen en zij houden woord. Ik zie nu illustraties en verhalen van en over mensen van kleur. Want zijn er geen mensen van kleur die het blad kopen, zijn er geen mensen van kleur die illustraties maken, zijn er geen mensen van kleur met een boeiend leven?  Eigenlijk raar dat het niet eerder gebeurde. 


Jullie merken, ik ben fan


1 opmerking:

  1. Ik heb er laatst in zitten kijken, maar niet gekocht. Stom, hè. En nu moet ik wachten tot de kantoorboekhandel weer open is.

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015