dinsdag 12 december 2017

Wat zou ik graag in een tijdcapsule stappen om nog eens terug te kunnen keren.


Nostalgische filmbeelden
Geen familiefilmpje van ons hoor

Maar wel heel leuk om te zien
Die gestreepte jurken herinner ik me nu ook ineens weer

Wat herinner ik me van de kersttijd
toen ik klein was?

Toen ik heel klein was
Echte kaarsjes in de boom, altijd een echte boom, die zo lekker rook
Kaarsjes met ribbels in leuke houdertjes


De piek in de top

De 4 engelenhoofdjes, de ballen in primaire kleuren


De slingers, waren ze goud of zilver?

Op school tekende ik graag en veel kersttakken, slingers en ballen

Het was zo heerlijk om s morgens in het donker de huiskamer in te gaan
en dan het zachte licht van de kerstboom te zien
Toen was ik iets ouder
en hadden we kunstlampjes
Nu lampjes...... ze waren best groot
Veel groter dan nu


We hadden alleen een kachel in de woonkamer

Eerst kolen, later een gashaard
In de andere kamers herinner ik me ijsbloemen op de ramen
En kruiken.....


Kolen

We bewaarden kolen in de kelder. En we haalden steeds een paar kitten kolen naar boven, we bewaarden de kolen in de kast op het balkon en daar haalden we steeds wat uit. Ik herinner me het verschonen van de kolenkachel (sintels)  en wat een wonder wanneer de kolen gingen branden.


Deze foto was van later
Maar de gashaard is te zien

Ik herinner me een verzameling kaarsen die bovenop de zwart-wit  tv stonden
Magisch vond ik dat


De Passage in den Haag

Ik herinner dat ik in de jaren 60 met mijn vader naar de Passage in den Haag ben gegaan omdat we een EP ( 4 nummers op een plaat) wilden kopen die toen erg aansloeg. Als ik het me goed herinner heette de groep Les Freres Jacques. We vonden het zo prachtig. Ik kan er nu niets meer van terugvinden. Ik heb op You Tube gezocht en op het verdere internet. Jammer is dat. Ik zou het graag nog eens willen horen. Ik herinner me "O, little town of Bethlehem". Mijn vader hield veel van de muziek van Mahalia Jackson. Ik herinner me haar "Silent Night".

2 opmerkingen:

  1. Oh wat leuk, al die herinneringen. Ik ben ongeveer uit dezelfde tijd, dus ik herken veel. De kolenkachel, ijsbloemen op de ruiten, en gekleurde lichtjes in de boom. Ik heb die oude lampjes nog, ik zal eens kijken of ze het nog doen.

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015