woensdag 28 juni 2023

Ooit was het zo......... en nu......


Gisteren was ik weer even in de stad
Ik ben van mijn Corona voorzichtigheid af

Loop wel nog steeds als Alice in Wonderland rond 
Deels vanwege nieuwe winkels en verdwenen winkels
Deels dat het gedeelte stad waar zoveel van mijn voetstappen liggen, 
De plek waar ik van 1975 tot 2008 werkte compleet veranderd is

Ik moet gewoon weer helemaal wennen
Sommige delen die vroeger niets voorstelden zijn nu werkelijk schitterend
Mooi bestraat, veel groen, gevelplanten
Er zijn winkels waar ik van hield weg, V &D, de Bijenkorf
Er zijn nog steeds heel veel kledingwinkels, niet echt mijn smaak
Er is uitverkoop, ik wist niet dat dit nog bestaat

Maar ook winkels waar ik wel graag koop
Ik ben aardig wat winkels in en uitgelopen
Maar ik beperkte me gisteren tot het kopen van aquarelverf bij Pipoos en make up bij Etos
Vroeger waren er 2 kunstenaars benodigdheden winkels in Arnhem, nu geen 1 meer

Vanmorgen bedacht ik ineens waarom de stad zo raar aanvoelt
Nadat ik in 2012 met pensioen ging ben ik er heel af en toe geweest
Het is niet zo dat ik het bovengronds halen van de beek, die blijkbaar altijd onder het immense plein stroomde, niet gezien heb, ik volgde het wel. Ik zag het plein langzaam volgebouwd worden. Ik zag de oude flatgebouwen neergehaald worden en de dure panden neergezet. Waar eerder 4 families in een flat boven elkaar woonden hebben nu families 4 a 5 verdiepingen voor zichzelf. Op Google Earth kun je er "lopen", een deel is opgebouwd met foto's van de moderne situatie, maar dan ineens loop je weer in de oude situatie. O ja, zo was, denk ik dan. 

Ik bedenk:  33 jaar iedere werkdag in de stad zijn, een stad die ik door en door kende
En dan nu 10 jaar er af en toe eens doorheen lopen is natuurlijk iets totaal anders
Het voelt alsof ik in een andere stad ben, een stad die ik nog niet ken
Ik bedacht ook, we moeten hier weer nieuwe dingen gaan doen, de stad ons weer eigen maken

Ik liep ook weer even naar de plek waar ik werkte
Het Arbeidsbureau, later CWI
In 2008 verhuisden we naar een ander pand
Een prachtig nieuw pand........ er zat airconditioning in
Dat kon je van het oude gebouw niet zeggen, in de zomer werd het binnen wel 36 graden
Maar ik hou van dit gebouw, veel meer dan ik ooit van het nieuwe gebouw hield
Waarom? Alle herinneringen, zoveel meegemaakt, zoveel collega's, zoveel werksoorten
Het was zo'n mooie tijd

Het oude arbeidsbureau, zo zag het eruit in 2004
De boom was zo prachtig in de lente, hij is er nu niet meer


Zo zag het eruit toen ik er kwam
Zien jullie het heel kleine boompje links naast de trap?


En zo ziet het er nu uit


Het is nu in wooneenheden opgesplitst waar expats in wonen


Deze foto maakte ik in de jaren 70
De bomen staan er al
Het arbeidsbureau ligt aan de rechterkant, hier niet te zien
Dit zag ik wanneer ik de deur uitging en richting stad wandelde

Nu zijn de bomen volgroeid
En er is een tuin rond heen gemaakt
Het voelt zo heerlijk aan


Winter in de jaren 80


De huizen links afgebroken
Nu, moderne architectuur


Nu zie ik het nieuwe gebouw van het Filmhuis aan het eind van de straat


Bij Dille en Kamille, de winkel wordt mooier en mooier, ook een herinnering aan vroeger DROOGBLOEMEN


3 opmerkingen:

  1. O gery wat heb je me latn genieten van dit blog. Zo herkenbaar voor mij. Wat heb ik daar vroeger ook veel rondgelopen. Mijn moeder ophalen uit de stad waar ze in de bakkerstraat werkte . En in dat oude gebouw het arbeidsbureau ben ik ook nog geweest toen ik aan het werk wilde gaan na mijn scheiding. Zo herkenbaar allemaal. Ik kom er nu helemaal niet meer mijn beperkingen worden steeds groter . Hopelijk gaat het ooit weer een keer lukken. Maar daardoor heb ik dubbel genoten van jouw fotootjes en uitleg. Als we door de Oeverstraat rijden of soms een klein stukje lopen vanaf de rijnkade zie ik wel wat maar echt door de stad sjpuwen, winkelen en rondkijken dat lukt op dit moment niet.
    Dus dank dank dank voor dit blogje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, oud en nieuw. Dat park is een mooie vooruitgang!
    Ik ken Arnhem niet zo goed, maar oud en nieuw te zien van een stad die je kent is vaak erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi tijd, zeker! De jaren 70. Prachtige auto's, nu oldtimers. En wat een fijne synergie, die de bloeiende dieproze boom met de rode pijlers van de trap. Het gebiedje met de volgroeide boom vind ik ook mooi. Fijne sfeer, maar dat je met liefde en misschien zachte heimwee terugziet op een andere tijd ... ik voel het mee.

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015