zondag 1 oktober 2017

De canon van de Ned. geschiedenis in het Openlucht Museum.


Natuurlijk wilden wij de Canon van de Nederlandse geschiedenis gaan bekijken in het Nederlandse Openlucht Museum. Wij zijn al jaren vrienden van dit museum en nu Jan Marijnissen de Canon had geopend, wilden we niet lang wachten en het met eigen ogen zien.

Er is heel wat geruzie aan vooraf gegaan. Er moest een museum komen over de Nederlandse geschiedenis, ergens in de Randstad. Maar de financiering kwam niet rond. Uiteindelijk kreeg het Arnhemse Museum het recht de canon toe te voegen aan het bestaande museum. Tot  ongenoegen van de Randstad die Arnhem wel heel erg in de provincie vinden.

We lopen een donkere sluis in met aan beide kanten filmbeelden uit verschillende eeuwen. Dan gaan we een deur door en zie ik links een geraamte liggen... Ik lees trijntje-het-oudste-skelet-van-nederland. Wanneer ik een beetje doorloop komen we in een gigantische ruimte, met een mooi plafond. Overal licht en lichtflitsen, overal gebeurt iets en ik zie Amsterdamachtige gevels uitgelicht. Het is allemaal erg sprookjesachtig en groots, eigenlijk heb ik geen idee wat ik zie. Salem loopt direct de meest linkse ruimte na Trijntje in. Ik zie een oeroude computer. Ik zie een nisje, loop erin en zie mezelf in een spiegel. Ik zie kleine lettertjes door het beeld vliegen die zeggen "trek dit tot ooghoogte". Omdat ik het swipen niet in de vingers heb, heb ik geen idee hoe. En zie ik even later de jaren 60 langskomen. Wat het doel van dit alles is geen idee. En ik heb medelijden met Trijntje. Waarom ligt ze daar, vlak vooraan bij dit feestpaleis van lichtjes, digitale beelden en gedoe?

Ik zie dat Salem doorgelopen is en omdat ik hem niet wil kwijtraken loop ik ook naar hem toe.  We staan in een grote filmruimte waar 3 thema's worden behandeld, Ned. en de natuur. Ned. en het vervoer en communicatie en Ned. en de politiek. Wanneer we beland zijn in de Romeinse tijd en de Romeinen de strijd verliezen worden ze uitgebeld als pionnetjes die onder het slaken van kreten de lucht in vliegen. Eerder zagen we een huizenhoog uitgebeelde Romein gedood worden en dan ineens pionnetjes, het is wel een beetje raar. We horen gegrinnik achter ons. De beelden en geluiden doen regelmatig pijn aan mijn ogen en oren.

Ik zie mensen links van het filmdoek weglopen en dat doen wij ook. We komen in een ruimte, zie foto boven, waarbij je via swipen beelden en verhalen uit de geschiedenis kunt oproepen. Ik lijk heel deskundig, maar ik hoorde het woord later op de radio. Ik zag anderen het doen en deed het na. Inhoudelijk viel het allemaal een beetje tegen. Wij bekeken Rembrandt en van Gogh en op basis van dit weten we nu een heel klein beetje over hun levens. Wat ik het leukste vond is dat onder elk beeld mogelijkheden zijn van verwijzing. Wanneer je daar op drukt komt er een lichtkogel die naar het gedeelte vliegt waar je verder kunt lezen.

We lopen door en zien een gigantische foto van Erwin Olafs. Geen idee wat het voorstelt maar allemaal enge beelden. Het blijkt de Pest te zijn tijdens het Leidens ontzet. Nog even doorlopend komen we bij Willem van Oranje, de Vader des Vaderlands. Ik ben als kind opgegroeid met een immense bewondering voor deze man. Ik vraag me af of kinderen die dit onderdeel van de kanon bekijken ook die bewondering krijgen. Of kijken ze gebiologeerd naar deze foto van Willem Alexander die tegenover de Vader des Vaderlands hangt? Waarom die foto er hangt begrijp ik nu achteraf terwijl ik dit type niet meer. Ik begreep het ook niet goed toen ik er ter plekke stond.


Vragen worden gesteld of Willem van Oranje een vrijheidsstrijder was of een ruziënde opstandeling?
Tsja, de vraag wordt even daarna ook bij Floris de Vijfde gesteld. Ik neem aan dat dit eerder voor volwassenen is bedoeld.


Oudste beeltenis van Floris V.

Toen we dit alles bekeken hadden zagen we de uitgang en liepen naar buiten. Mijn hoofd tureluurs en ik probeerde te recapituleren wat ik nu eigenlijk gezien had en vertelde Salem dat ik er niets van snapte.

We liepen verder door de heerlijk rustige tuinen van het museum en knapten weer wat op. Ineens schoot in mijn hoofd dat er natuurlijk nog veel meer is. We zijn direct de ruimte links ingegaan. Maar in die verzamelhal waren ook die Amsterdamse huisjes. Er zal dus ongetwijfeld nog veel meer te zien zijn. Later lees ik op een website het volgende:

De 10 tijdvakken van de Canon van Nederland

Op de tentoonstelling staat de Canon van Nederland centraal. Die bestaat uit vijftig voor Nederland belangrijke thema's. Deze thema's zijn verdeeld over tien tijdvakken en worden als leidraad gebruikt bij de lessen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs.
1. jagers en boeren
2. Grieken en Romeinen
3. monniken en ridders
4. steden en staten
5. ontdekkers en hervormers
6. regenten en vorsten
7. pruiken en revoluties
8. burgers en stoommachines
9. de wereldoorlogen
10. televisie en computer

Wanneer ik deze lijst zie hebben we heel wat niet gezien. Daarom besluiten we ons oordeel nog even op te schorten en binnenkort gauw de rest te gaan bekijken. Ik probeer een open vizier te houden...........

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015