

Jobs was de visionair, de motivator, de man die ernaar streefde dat de producten die gemaakt werden prachtig van vormgeving waren. Zoals hij van zijn vader leerde, ook de binnenkant, die niemand ooit ziet, moet perfect afgewerkt zijn. het-verschil-tussen-steve-jobs-en-bill-gates-volgens-de-microsoftoprichter-zelf/ Zijn meest aangeboren, natuurlijke gevoel gaf hem een instinct van over hoe een bepaald object er uit moest zien om aan zekere standaarden te voldoen. Hij had extreem hoge standaarden omtrent wat goed was en wat niet.’Hij was iemand die gemakkelijk contacten legde en dingen voor elkaar kon krijgen, die onmogelijk leken.
Reality distortion field
Wat ik erg interessant vind is dat Steve Jobs op een andere manier redeneerde dan gebruikelijk is. Hier ondernemerschap kun je er meer over lezen. Wat Steve voorspiegelde was niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid die hij ging creëren. Hij geloofde niet in marktonderzoek. Want mensen weten pas dat ze iets willen hebben, wanneer ze weten wat er is. Zijn redenatie, wij bedenken eerst mogelijkheden, maken ze en dan weten mensen dat ze dit heel graag willen hebben. En had hij niet gelijk? Wisten bijvoorbeeld muziekuitgeverijen en muziekliefhebbers vooraf dat zij behoefte hadden aan apple/iTunes? Geen mens die dit wist, Apple bedacht het.
Hij kon in contacten met naderen een manipulatieve hork zijn, hard voor zichzelf en zijn collega's. Je moest van goede huize komen wilde je staande blijven wanneer je kritiek op hem had. Ging je in dit proces ten onder dan minachtte hij je, bleef je staande, dan had hij respect voor je.
Na een verschil van inzicht verliet hij Apple en bouwde Next op. Hier een film waarbij je zijn wijze van werken met de medewerkers ziet. Later keerde hij terug naar Apple.
De beroemde Apple reclames
Stijl Steve Jobs
Uit: frank-ly
1. Focus & Kill your darlings
2. Maak flinke ruzie voor het beste resultaat
3. Sterspelers trekken sterspelers aan
4. Combineer empathie (Woz) met commercie (Jobs)
5. Interne rivaliteit en weddenschappen om de club te motiveren
6. Eten, lunchen, dineren & wandelen
7. Opereren op het snijvlak van wat mensen willen en wat er technisch mogelijk is
8. Richt je pand in op een manier dat het spontane ontmoetingen stimuleert