dinsdag 17 juni 2014

Jack Kerouac, on the road

In het kader van mijn boeken project ben ik begonnen met Jack Kerouac ''s On the road". Jack Kerouac behoorde tot de Beat Generation. een generatie van net voor mijn tijd. Ik groeide op met The Rolling Stones, The Beatles, Frank Zappa, Bob Dylan etc, de hippies en provo's. Ik heb nog net een staartje petticoats en hoog getoupeerde haren meegemaakt.

Ik heb wel gehoord van de beat generation maar weet er weinig van. Door het boek te lezen, zit ik er meteen midden in. Jack K. typte de oerversie onafgebroken in drie weken tijd en plakte de vellen papier onder elkaar, the scroll version.  In 1975 verscheen een gekuiste versie, het boek was bijna onherkenbaar veranderd. Pas in 2007 kon de ongekuiste versie verschijnen en deze versie lees ik nu.

Het is een en al sex, alcohol, "bop", liften langs wegen, met bussen onderweg zijn, ontmoetingen met min of meer vreemde mensen. Ik toer als een razende Roland door America. Op zich is dit allemaal al leuk, maar 100 x leuker wordt het wanneer ik Google Earth en Google erbij haal, wat een bron aan informatie is dit boek. Via het boek reis ik door steden als Omaha, Davenport. Hoe denken jullie dat Amerikanen wonen? Ik dacht eigenlijk voornamelijk aan wolkenkrabbers, maar wat zie ik nu? In heel veel steden wonen ze zo:


Brede wegen, mooie, grote huizen. Maar hele wijken op deze manier? Mij lijkt het allemaal erg saai.
Tijdens mijn zoektocht kom ik echter ook deze website tegen. Moet je hier eens kijken wat een prachtige huizen in Denver: skyscraperpage Ik heb mijn ogen uitgekeken.
 
 Op een gegeven moment komt Jack in Denver. Hij heeft het over smalle steegjes en noemt dan een straatnaam. Op Google Earth kom ik op een straat met allemaal hoge wolkenkrabbers. Hoe zit dit? Op deze site zie ik iets van de plekken waar Jack het over heeft. jack-was-here.tumblr
 
Larimer Street, the heart of skid row in On the Road, is now Lower Downtown, or LoDo, a hip area of restaurants, loft apartments and microbreweries created from century-old warehouses. The Great Divide Brewing Co is a first-rate example of new Denver, crafting excellent seasonal and year-round beers and selling them in its tap room. Original Beatnik haunts do survive in the city. Kerouac used to visit the tiny, timeless El Chapultepec, a no-frills jazz legend with red chequered floors and a stage that’s hosted Frank Sinatra and Ella Fitzgerald. Local jazz bands now take the stage nightly. Armed with a great old neon sign and beaten-up vinyl booths,
Don’s Club Tavern is another relic of the Beats’ time, an old-school dive bar that opened in 1947, and was allegedly another of Kerouac’s drinking holes. lonelyplanet


Jack maakt een uitstapje naar een Central City, een oud mijnwerkersdorp, voor het eerst komt hij hiermee in de Rocky Mountains. Ik weet niet hoe het met jullie is, maar via het veelal in mijn jeugd lezen van o.a. een strip als Lucky Luck, heeft deze naam voor mij een gouden glans. Ik zal het waarschijnlijk nooit met eigen ogen zien, maar op deze manier voelt het bijna wel alsof.......
 
Jack vertelt over de vondst van zilver. De rijkdom die dit de mijnwerkers bracht maakte dat ze een Opera huis bouwden. Dankzij internet weet ik nu hoe dit Operahuis eruit zag. 
 
 
 

 
Central City 1950
 
Almost all of the towns in Colorado in the late 1800s had one or more opera houses, many of which never hosted opera performances. A mix of local talent and touring groups occupied their stages in the heyday of live entertainment. Among the variety of events taking place in the opera houses were dances, community meetings, graduations, political gatherings, performances by local actors or musicians, vaudeville acts, minstrels, lectures, roller skating, wrestling and boxing. However, in a substantial number of Colorado's opera houses, the denizens experienced real opera, either by local groups or by traveling companies, often of considerable repute. Denverites enjoyed a fairly continual procession of opera troupes from 1881 onward. In 1870, when a railroad was extended to it, Denver became a convenient and usually profitable stop-over between Chicago or St. Louis and San Francisco for the best touring artists and companies. As railroads progressively linked other Colorado cities, entertainers could travel in circuits within the state and, eventually, make traverses across the state between Denver and Salt Lake City.

The Denver Theatre (1860) and the Montana Theatre (1861) in Central City are the earliest venues in the state where operas were staged. The earliest "opera" houses we so far have discovered are Goodnight's (1874) in Pueblo, Cushman's (1875) and McClellan's (1876), both in Georgetown, and Forrester's (1877) in Denver. The oldest surviving theatre with an opera history is the Belvidere (1875) in Central City. The oldest surviving "opera house" is Central City's 1878 building.

When the Tabor Opera House in Leadville opened in 1879, it was said to be the finest theater between St. Louis and San Francisco. Architect George King with builders J.T. Roberts and L.E. Roberts constructed the Opera House in 100 days with an estimated cost of $78,000.

Golden witnessed the opening of an opera house also in 1879, but it was not as elegant as the one in Central City or as ostentatious as the one in Leadville. Typical of many such houses, its wooden folding chairs could be removed for dances, including the seasonal grand balls.
 
Op de foto zien jullie Nellie Melba  1898 operaoldcolo.info/singers

Een stukje  "autorijden" via Google Earth leverde mij een aantal foto's van huizen in het hedendaagse Central City.
Veel huizen hebben de vlag uitgestoken

 Tuintje met schommels
 
 

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015