Posts tonen met het label determinatie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label determinatie. Alle posts tonen

zaterdag 14 juni 2025

Kastanjeboom, nu weet ik het..........dank je wel, Josephine.


De foto is natuurlijk een keer eerder gemaakt, er beginnen zich nu kastanjes te vormen, de bloemen zijn jammer genoeg weg. 

Ik vertelde jullie dat ik allemaal kleine bolletjes onder de kastanjeboom zag liggen. Echt, heel erg veel, allemaal kleine kastanje-tjes. Ik kan me niet herinneren het eerder gezien te hebben. Ik zocht op internet, maar vond geen antwoord.

Maar........ik kreeg antwoord van Josephine, van het blog  Creation. Ik vind het zo fijn dit nu te weten. En.....volgend jaar ga ik eens goed opletten of het dan weer is. 

Josephine schrijft: De heel kleine bolletjes onder een kastanjeboom zijn allemaal mini kastanjes die door de
harde windvlagen of stormachtig weer allemaal naar beneden vallen. Ons 32 jaar oude kastanje
doet dat elke jaar weer. Toevallig was het de afgelopen dagen in het noorden nogal onstuimig.
Dus heb ik vanmiddag twee tienliter emmers vol van die mini kastanjes in de tuin opgeveegd.
Er hangen nog zeker een paar honderd in de boom die zich kunnen ontwikkelen.

woensdag 15 maart 2023

Een voorzichtig begin.


Vandaag stemmen, we gaan zo naar de stem locatie


Gisteren maakte ik een wandeling om het huis

Ik wil zo graag het magische moment in de gaten hebben 
dat er een groen waas over bomen en struiken komt

Maar het is nog te vroeg
Wel zie ik voorzichtig knoppen aan sommige struiken en bomen komen

Er zijn een paar bomen die voorzichtig beginnen te bloesemen




Ik wil zo graag beter de namen van bomen en planten kennen
Ik ontdek nu dat de boom die momenteel al die, ja, hoe heet dit...........
hangende dingetjes..................... de Zwarte Els is


DE ZWARTE ELS


-------------------------

woensdag 3 augustus 2022

Ze zijn er weer.......


 ZE ZIJN ER WEER, de rode besjes

Ieder jaar weer een mooi moment, een moment van geluk
Net als het moment dat de eerste blaadjes verschijnen in de lente
En het moment dat de kastanjes geraapt kunnen worden
En het moment dat de takken van bomen in de winter weer kaal en net kant zijn


Ineens dit rood tussen het groen


Ongeveer 10 jaar geleden heeft de gemeente heel veel struiken weggehaald
Ik vond dat toen verschrikkelijk
Jaren lang zag ik geen bes meer
Maar nu, weer heerlijk overvloedig


Ik weet nooit de namen van de bessen en bloemetjes die ik zie

Vind ik dat erg? Ja en Nee

Ja, omdat kennis altijd fijn is, nee, ik zie gelukkig wel de schoonheid

Ik probeerde vorige jaren te determineren, dit jaar schoot het erbij in

Maar toch heb ik nu tweemaal Google Lens gebruikt en eigenlijk is dat erg leuk

Ik vond ook deze website, wildi/top-10-bessenstruiken-vogels

En deze, onzenatuur/9-vogelvriendelijke-bessenstruiken

Het leuke hieraan is dat ik de bloemen op de foto's supergoed herken

Nu weet ik dus ook de naam van de struik en welke besjes ze heeft

Nu nog onthouden 😉

maandag 13 september 2021

Dwergmispel.


Een vriendin gaf me een heel leuke tip

We liepen buiten
We vinden het allebei leuk om bomen en planten, bloemen, insecten te bekijken
En allebei weten we nooit de naam van waar we naar kijken


Ineens zegt ze
"O ja dat wilde ik je nog vertellen
Een neefje gaf me die tip
Pak je telefoontje eens
Zoek Google, druk eens op de rechterknop bovenin"
Ik heb er een pijltje bij getekend

Wat zie ik
Google Lens verschijnt


Richt je telefoon op datgene waar je de naam van wilt weten
En Google zoekt het op
Klik op de Sluiterknop
En zo weet ik dat dit een Dwergmispel is, oftewel cotoneaster-bullatus

Hoe leuk is dit? 


 Ik weet van Plant.nl.
 Heb dit ook geprobeerd
Ik weet niet meer waarom ik het onhandig vond

Maar dit Google Lens is echt super handig

zaterdag 29 augustus 2020

Echt, groeit dat zo?


In de Romeinse tuin staat deze frêle schoonheid
Maar....... wat is het?
Salem trekt er een stukje af
Het ruikt lekker
Hij laat het mij ruiken....... heerlijk
Ineens weet hij het......................anijs
Echt, is dit anijs?
Groeit dat zo
Zo hoog boven alles uit?


Thuis zoek ik het op

Ik haal er een stukje af
En leg het op geschilderde kaarten



Weer wat geleerd
Wat mooi is anijs wanneer het groeit
Wat mooi is het qua vorm
Wat ruikt het heerlijk


Ha, ha, bij nader lezen van aromatherapie-anijs-en-venkel
denk ik nu dat het VENKEL is

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015