zondag 20 augustus 2023

Mooie woorden................en een inhoud die helpt.

Was ik ooit dat kleine meisje met het hoedje?

Ik ben zo blij met jullie reacties. Eerlijk gezegd zat ik nogal met mijn laatste blogje in mijn maag. Gisteren ging het niet denderend. Het hele idee/gevoel oud worden of wellicht wel oud zijn 😊 benauwde me ontzettend. Nare gedachten kwamen boven, echt heel vervelend. Ik denk niet dat ik ze jullie hoef te vertellen. Ik ga ervan uit dat iedereen die oud wordt deze gedachten wel kent.

Tegelijkertijd kwamen gisteren twee leuke gedachten naar boven

  • Een nieuw begin
  • Simone de Beauvoir is wel de filosoof van de verwondering genoemd
Het eerste spreekt me aan
 Vanaf donderdag een nieuw begin? 
Leuk....... maar wat en hoe, daar ga ik verder over nadenken-dagdromen

  • VERWONDERING. Vinden jullie dit geen prachtig woord? Ik zal hier later nog eens een blogje over schrijven
  • DANKBAARHEID. Gisteren aan het eind van de dag kwam er ineens een woord bij mij naar boven. DANKBAARHEID. In het verleden heb ik wel eens een dankbaarheid tekenboek bij gehouden. Ik weet nog dat "dankbaarheid" zo lekker voelt. Bijna dicht bij "gelukkig zijn" in de buurt. En dat gebeurde gisteren ook, het voelde zo goed. En dat terwijl ik me rot voelde. Raar, he? Hoe kan dit nu?
Ik zoek het eens op op Google. Ik lees ergens dat er wel 50.000 hits zijn. Een hele industrie. Vele, vele coaches die kunnen helpen bij het ervaren van dankbaarheid. Ik werd er ter plekke weer akelig van. 

Dankbaarheid, alleen bedenken helpt mij al. Ineens zijn de afgelopen 74 jaar niet meer een ineen-balling waaruit de vraag naar boven komt "Waar is de tijd gebleven", een vraag die me beroerd maakt, want leefde ik dan zo onbewust? Ineens herinner ik me dingen en denk, wat ben ik dankbaar. 

Voor mijn ouders, mijn broer, mijn (blog) vrienden, de boeken die ik las, de leuke tv series die ik zag, de wandelingen die ik maakte, de schilderijen die wij maakten, dat ik Egypte en mijn man en schoonfamilie leerde kennen, voor mijn digitale camera, de kans die ik kreeg om aan het werk te gaan, etc. etc. En echt, het verleden is niet meer een ondoordringbare brei, maar ontvouwt zich weer.

Ik ga eens fijn verder met dankbaarheid "voelen, oefenen, uitzoeken"

4 opmerkingen:

  1. Wat mooi, Geri! Er zit ook een rust in. In dankbaarheid.
    Ja, ik ken die gevoelens rond 'oud' ook. Kan vreselijk benauwend zijn. Misschien is dankbaarheid wel het antwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We gaan werkelijk de goeie kant op! Dank je Geri....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou op zoveel willen reageren want....
    Nee ik doe het niet. Omdat je raakt aan...
    En daar zijn geen woorden voor maar het zijn de logische menselijke mogelijkheden waar puur geluk kan worden ervare. Gekuk dat heeft te maken met zijn en niet met hebben.
    Nou ja heb ik toch wat gezegd he 😅
    Je eigen midden.

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015