Posts tonen met het label wandeling door de stad. Alle posts tonen
Posts tonen met het label wandeling door de stad. Alle posts tonen

donderdag 20 november 2025

We waren buiten en binnen........


 Van de week waren we weer eens in de binnenstad
We gingen naar de Focus bioscoop om de laatste Downton Abbey film te bekijken
Ik zag op internet dat de serie stopte in 2015, 10 jaar geleden dus, zo lang geleden al weer?

Die bioscoop is gebouwd op het kerkplein vlakbij het pand waar ik eerder werkte
38 jaar 5 dagen per week liep ik vroeger door de stad
Maar nu loop ik als een kat in een vreemd pakhuis, zoveel veranderd
De Bijenkorf en V&D weg, de Hema verhuist

We zagen nu de vernieuwde buitenkant van de oude Hema, intens lelijk geworden,
 Binnen zit de zoveelste sneaker-schoenen zaak
Sneakerwinkels en chocoladewinkels, ik zag er veel
Wie koopt dit toch allemaal?

En kattencafe de Muis , klik hier eens op en verbaas je
Thuis ontdekte ik dat hier eerder Harlekino zat, een kinderwinkel van Anja, een eerdere kennis

De film Downton Abbey is mooi, sluit aan bij onze werkelijkheid
Oud worden en veranderingen moeten accepteren

Ik ben nu opnieuw begonnen met naar de serie te kijken........echt


De boom voor het huis is nu kaal
Wanneer ook de struiken hun bladeren laten vallen, kan ik de overburen weer zien

Uit het raam van "mijn atelier"


Druk bezig met kerstkaarten schilderen


Kom ik de supermarkt in en wat zie ik?


Een heel grote kerstboom en wat hangt erin?


donderdag 6 november 2025

De schitterendste kleuren.


 Wandelde ik deze week ineens twee keer door Park Sonsbeek dankzij lieve vriendinnen
Na Corona ben ik een huismus geworden

En daarom, gisteren en eergisteren liep ik in de schitterendste kleuren





En, wat heel leuk was
We zagen paddenstoelen




vrijdag 30 mei 2025

Even weer de binnenstad.


Vandaag gingen we weer even naar de binnenstad
Ik moest mijn nieuwe paspoort ophalen

Van te voren bedachten we dat we ook even bij Pipoos langs zouden gaan
Ik weet eigenlijk niet of Pipoos een winkel is die in allerlei steden zit
Mijn broer in Den Haag heeft er nog nooit gehoord
Pipoos is een hobby artikelen winkel
Ze verkopen ook aquarel-, olie- en acrylverf
Ik sloeg er een kleine slag
O.a. roze aquarelverf, permanent roze, eens uitproberen
Ook wat doezelaars, want die had ik niet meer 
En een heel dun aquarelkwastje

Wat was het druk in de stad
En nog steeds, voelt het onwennig
Zoveel horeca, terrassen en binnenruimtes
En alles zat vol 

woensdag 14 mei 2025

Wat gaan we doen?


 Ik heb de medicijnenlinks laten liggen
En voel me af en toe wat beter

Gisteren dacht ik: "Eens kijken naar de discussie in de Tweede Kamer mbt Gaza"
Ik werd er toevallig van
Ik viel in het verhaal van de VVD-er Eric vd Burg
Wat een vreselijk verhaal
Maar ook de andere partijen, wat een gebrek aan goede tegen inconsistent is
Ik heb er maar kort naar gekeken

Straks gaan we zelfs naar de apotheek en naar de Action
Andere medicijnen die we gebruiken ophalen

Salem was jarig
Niet zo lang geleden zei hij dat hij zo graag een kop zou willen boetseren
Hij was het allang vergeten, maar ik niet
Ik kocht diverse soorten klei
En een etui vol met werktuigen 
Hij heeft al twee "koppen" gemaakt

Terwijl ik zo op internet aan het zoeken was naar informatie
Kwam ik deze site tegen, happymondayblog bloemenhangers maken van klei, (de site is sowieso leuk)
En dat lijkt mij nu heel leuk om te doen
We gaan zo eens op zoek naar lijm
Mijn tuin staat vol vergeet me nietjes
Daar begin ik mee
Ik hoop dat het lukt

zaterdag 3 mei 2025

Oud worden is raar en een stadswandeling.


Omdat ik me niet lekker voel bedacht ik, luister en kijk eens niet meer naar het nieuws. Ja, het nieuws is deels de boosdoener. Ik ben zo teleurgesteld in de hedendaagse ontwikkelingen. Trump, Netanyahu, Wilders en noem ze op. Hun denkbeelden lijken extreem, maar ik merk dat ze doorsijpelen en langzaam steeds een beetje meer normaal worden. En ik maak me zorgen. Ik herken de wereld niet meer en dat voelt heel, heel raar. Vroeger werd mij verteld: "dit nooit meer", maar het sluipt er weer in, vreemd, maar waar. Zo hoor ik dat de Duitse Geheime Dienst, de  AFD,   (een extreem rechtse partij),  een gevaar genoemd voor Duitsland. Deze partij staat nu op de tweede plaats en haar grootste fan is de vice-president  van de VS, JD Vance. Vance beschuldigt de Duitse Geheime Dienst en dit antwoord op X "Wij hebben ervaring als land met fascisme". 

Ik dacht, ik ga eens op zoek naar podcasts. Nu luister ik vaak naar NPO I radio, vaak interessante programma's, maar de hele dag nieuws. Laat ik nu toch, stomtoevallig tegen een podcast aanlopen, waarvan ik niet wist dat het bestaat. Hoe kwam dit zo. 

Ik "wandel" regelmatig via YouTube door grote steden. Plotseling zat er iets tussen van een talkshow van Sonja Barend. Kunnen jullie het je herinneren, Boudewijn Buch, Karin Bloemen en Adelheid Roosen en de puinhoop die er toen ontstond? Leuk om weer eens te zien. Wat waren ze nog jong. Ook erbij zat Martine Bijl. Goh, ja, hoe is het toch met haar? Ik zocht het op en las dat al het geruime tijd geleden overleden is. Haar geliefde Berend Boudewijn, o. ja, hoe is het toch met hem? Ik zag een foto waar hij stokoud is. Ik schrok. Ik zie de laatste tijd veel foto's van popsterren uit de 60-70 er jaren en hoe oud ze nu zijn, schrikken, iedere keer weer. Zo kwamen er meer namen van vroeger naar boven, oa, Hedy d'Ancona, ik ben fan van haar. Ik zocht het op, hoe oud is zij nu? 88 jaar en dan zie ik het, ze heeft een podcast met haar dochter . Ik luister en nu steeds naar. Die Hedy, heerlijk om haar te horen.  pod/Hedy-en-Hadassah-Vrolijk-Voorwaarts

Oud worden, ik doe het voor het eerst en het gaat met vallen en opstaan. Oud worden, een stemmetje zegt "Mens, oud worden..... je BENT oud", en dat is waar. Ik ervaar het nog maar een beetje. 


Dit is het vroegere V&D-gebouw

Gisteren zijn we naar de stad gegaan. Mijn paspoort moet verlengd worden. Sinds korte tijd weten we dat er in de binnenstad een winkel is, "GSM Wereld", waar ze pasfoto's maken. Daarvoor gingen we naar een echte fotograaf. Maar de laatste keer maakte deze fotograaf zo'n lelijke foto van mij. 

Naar de stad gaan. Steeds weer een DING. 40 jaar lang kwam ik er 5 dagen per week vanwege mijn werk. Nu, sinds Corona, kom ik er bijna niet meer. Twaalf jaar geleden ging ik met pensioen en wat is er veel anders geworden.

Allereerst is de stad GROEN. Hartstikke mooi, overal geveltuintjes en prachtige bomen, zoveel beter dan voorheen. Vroeger liepen er autowegen door de stad, met trottoirs waar je kon lopen. Nu zijn de straten in hun geheel met siersteen belegd, geen verhoging meer met een stoeprand, eenheid dus. Geeft een ruimtelijke werking.

De keren dat ik er kwam leek de stad wel een vreemde geworden. Vaak gedacht dat ik, 'Hoe zag het er vroeger ook weer uit"? Laat ik nu iets heel leuks ontdekken. Ook weer stomtoevallig. Ik klik via de facebookpagina OUD Arnhem op een Google Earth-link en kom in de situatie zoals vroeger was. Ik weet dat je bij Google Earth oude foto's kunt laten verschijnen, maar dat je door de hele stad kunt "lopen" en zien hoe het vroeger was, is nieuw voor mij.  Je kunt oud en nieuw naast elkaar bekijken. Ik heb er uren op doorgebracht. O, zo was het, o, dit zit er nu......... 


Gisteren toen we door de stad liepen voelde ik me lekker. Ik wist waar we het bakkertje konden vinden waar ik vroeger vaak een heerlijk brood kocht. Ik had het vooraf opgezocht. Ik zag hoe de stad er nu uit ziet en wist weer wat er vroeger zat. Ik vond me over de grote hoeveelheid schoenenwinkels, vooral sneakers........en grote hoeveelheid kledingwinkels, maar vooral, zo ontzettend veel terrasjes,  veel, veel meer dan vroeger.

Om de 1 van andere vreemde redenen verandert de tekst die ik schrijf, vervelend. Zo heb ik bij het verhaal over de pasfoto al 10 keer "groter" in "mooier" veranderingen. En dan staat "groter" er weer. 

zondag 16 maart 2025

Wandeling door de binnenstad.


 Van de week waren we nogmaals in de stad vanwege leuke dingen
O.a. Salem's horloge ophalen die een nieuwe batterij had gekregen
Juwelier Punte ligt vlakbij de plek waar de brand is geweest
We gingen even kijken, wat een intens naar gezicht
Het hele stuk erachter is weggebrand

Ik wilde ook even maar HRM, vind ik altijd mooie kleren hebben
Ik had er niet op gerekend dat het allemaal zo heel erg zomers zou zijn

En toen, gewoon een beetje rondgewandeld en gekeken naar al die onbekende winkels

Ik vind het nog steeds zo vreemd, dat......
Terwijl ik vroeger zeker elke dag van de werkweek in de Arnhemse binnenstad was
De stad na mijn pensioen me steeds vreemder is gaan worden

Deels omdat de beek bovengronds is gekomen 
En het Kerkplein volkomen veranderd is
Maar ook de winkels

De Hema zit in een nieuw pand, mooi, ongetwijfeld, maar de oude Hema
Er zoveel herinneringen aan
Ik mis het, het gebouw staat nog steeds leeg
En.......... de Bijenkorf en  V&D verdwenen
Ik mis ze zo

Ik zei al, vreemde winkels
Ons oog werd getroffen door een winkel met grote ramen, een ruime winkel
Op de ramen grote pamfletten met erop
"Parfumerie en medicijnen", in het Duits geschreven, ook een Duitse naam
We werden nieuwsgierig en gingen naar binnen
En zagen toen dit


Een dump store
Een beetje make-up, beetje medicijnen 
En verder van alles en nog wat, nog in dozen verpakt
Thuis zoek ik het op op internet
Goedkoper is de slogan
Ik zag een medicijn wat ik gebruik, een paar eurocenten goedkoper
Geen aanwinst als je het mij vraagt
En dat in 1 van de officiële winkelstraten
Ik zag ook een aantal winkels leeg staan

Ouder worden, ik wil daar nog steeds over bloggen, stel het steeds uit
Maar 1 ding wil ik wel zeggen
Ik mis mijn vroegere Arnhemse binnenstad

Gelukkig zijn er s' avonds mooie zonsondergangen


donderdag 6 maart 2025

We hebben het gedaan.....


Gisteren zijn we naar het Filmhuis geweest
En zagen de film "A Complete Unknown", een film over de jonge jaren van Bob Dylan
Een prachtige film met een heel overtuigende acteur
Salem zei: "Wat een prachtige teksten"

Zoveel herinneringen komen boven 
Ik herinner me nog goed hoe ik voor het eerst "de Stem" hoorde
Ik was ongeveer 16, was ziek, lag op de bank in de huiskamer, met een deken over me heen
Aan mijn oor een klein transistor radiootje
Afgestemd op radio Veronica en iemand zegt: "In Amerika is een nieuwe ster...."
En ik hoor..........een stem...... zoals ik nooit eerder hoorde

Het is niet zo dat ik altijd een heel grote fan ben geweest
Ik kende de bekende nummers
En wij luisterden vele malen achter elkaar naar "Sarah"
Ik lees nu pas dat dat over zijn vrouw ging
Ik lees nu zoveel, langzaam word mij duidelijk hoe alles gegaan is
En internet, natuurlijk een bron van plezier en informatie

Daarna liepen we door de stad naar de bus
Het was zo'n heerlijke dag
Zonneschijn over een blije stad
We zeiden tegen elkaar, we gaan nu wat vaker

We liepen ook door de straat waar vannacht die vreselijke brand was
Wat een afschuwelijke beelden vanmorgen
Afschuwelijk, arme stad......
Wat intens erg voor de bewoners en de winkeliers en de STAD
Ik ben nog niet bijgekomen van de schrik

woensdag 26 juni 2024

Wandeling door de stad en in de buurt van ons huis.


 Heerlijk, eindelijk zon

Eindelijk een beetje een zomergevoel

In de tuin zitten en een boek lezen

De afgelopen week heb ik zitten modderen met mijn foto's. Ik zag ze niet meer in de Verkenner. Ik kon er wel op klikken en dan zag ik een foto. Maar de verkenner is natuurlijk zo handig omdat je ze daar allemaal ziet en gemakkelijk een foto kunt uitkiezen wanneer ik ze ergens wil posten, op Facebook, Twitter, Instagram etc. Ik ontdekte wel dat ik kon knippen en plakken, maar "ophalen" via het icoontje wat ik altijd gebruik lukte niet. Heel, heel erg vervelend. Ik stelde vragen op Google en op Bing Copilot, kreeg veel antwoorden, volgde dit op, deed de gekste dingen, maar mijn foto's kwamen niet terug.

 Nu heb ik alle foto's bewerkt en in mappen gestopt. Maar ik heb ook veel foto's nog steeds op de plaats waar ze terechtkomen wanneer ik ze van mijn camera haal, de Verkenner. Ik kon de nieuwste foto's niet meer terugvinden, heel lastig. Daarom besloot ik de foto's die op deze plaats staan te verwijderen, is wel een klus, maar dan hou ik uiteindelijk de nieuw geplaatste foto's over. Terwijl ik zo bezig ben, ineens ...........................................................................plop....................daar zijn mijn foto's weer! Ik blij.

Het gekke is dat ik heel veel dubbele foto's op de Verkenner heb staan. Soms wel vijf dubbel. Terwijl ik nooit foto's kopieer. Ik ben nu druk bezig om alle kopieën eraf te halen.


Gisteren was ik sinds lange tijd weer in de binnenstad. Een binnenstad waar ik 40 jaar doorheen wandelde, want mijn werk was er. Een stad die ik door en door kende. Ik maakte de veranderingen van de laatste jaren mee. Niet intensief, maar ik zag bijvoorbeeld het grote plein voor de Eusebiuskerk plaats maken voor een beek die bovengronds kwam. Ik zag het nieuwe filmhuis gebouwd worden, ik zag andere nieuwbouw. En toch, het voelde gisteren allemaal erg onwennig. Vroeger had je overal een straat voor de auto's en fietsen, stoep tredes langs de kanten en plek voor voetgangers. Door de hele stad is alles nu, overigens heel mooi, gelijk bestraat. Wanneer ik uit de bus stap en naar de plek wil wandelen waar vroeger V&D stond, moet ik zo goed opletten, want fietsers van links en van rechts op (wat aanvoelt) als "mijn" wandelpad.

Eigenlijk is de stad mooier. Vroeger was ik jaloers wanneer ik bijv. in Delft kwam en overal stoeptuintjes bij de winkels zag. Arnhem heeft ze nu ook. Ik was jammer genoeg mijn camera vergeten. Waarom ik me zo onwennig voel? Ik begrijp het zelf niet goed.

Ik had me verheugd de winkels in te gaan waar ik altijd zo graag kwam, Sissy Boy, Dille en Kamille, Hema, maar, om de een of andere reden vond ik het nu allemaal niet leuk. Ik liep naar H&M, want ik wilde nieuwe kleren. Met moeite vond ik 3 stukken die ik kocht. Blijkbaar is de mode maxi, ik zie in de stad jong en oud in maxi jurken. Maar ik vind die niet leuk. O schrik, allemaal zelf scan kassa's. Ik dacht, ik leg alles weer terug. Maar gelukkig, achter een pilaar ook een gewone kassa.



Ik kocht ook nieuwe schoenen en maakte vandaag een wandelingetje om het huis om ze in te lopen.

Ik zie dat de waterlelies weer bloeien, zo mooi


Ik zag een prachtige boom

En mooie rozen


Kan het er mee te maken hebben dat ik ouder ben geworden?
Ik ben nu bezig met te ontrommelen
Niet dat ik vroeger altijd dingen kocht in de winkels
Nee, ik dacht vaak, niets kopen, maar genieten van wat ik zie
Nu zag ik eigenlijk alleen, mag ik dat zeggen " toekomstige rommel"

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015