donderdag 20 november 2025
We waren buiten en binnen........
donderdag 6 november 2025
De schitterendste kleuren.
vrijdag 30 mei 2025
Even weer de binnenstad.
woensdag 14 mei 2025
Wat gaan we doen?
zaterdag 3 mei 2025
Oud worden is raar en een stadswandeling.
Oud worden, ik doe het voor het eerst en het gaat met vallen en opstaan. Oud worden, een stemmetje zegt "Mens, oud worden..... je BENT oud", en dat is waar. Ik ervaar het nog maar een beetje.
Gisteren zijn we naar de stad gegaan. Mijn paspoort moet verlengd worden. Sinds korte tijd weten we dat er in de binnenstad een winkel is, "GSM Wereld", waar ze pasfoto's maken. Daarvoor gingen we naar een echte fotograaf. Maar de laatste keer maakte deze fotograaf zo'n lelijke foto van mij.
Naar de stad gaan. Steeds weer een DING. 40 jaar lang kwam ik er 5 dagen per week vanwege mijn werk. Nu, sinds Corona, kom ik er bijna niet meer. Twaalf jaar geleden ging ik met pensioen en wat is er veel anders geworden.
Allereerst is de stad GROEN. Hartstikke mooi, overal geveltuintjes en prachtige bomen, zoveel beter dan voorheen. Vroeger liepen er autowegen door de stad, met trottoirs waar je kon lopen. Nu zijn de straten in hun geheel met siersteen belegd, geen verhoging meer met een stoeprand, eenheid dus. Geeft een ruimtelijke werking.
De keren dat ik er kwam leek de stad wel een vreemde geworden. Vaak gedacht dat ik, 'Hoe zag het er vroeger ook weer uit"? Laat ik nu iets heel leuks ontdekken. Ook weer stomtoevallig. Ik klik via de facebookpagina OUD Arnhem op een Google Earth-link en kom in de situatie zoals vroeger was. Ik weet dat je bij Google Earth oude foto's kunt laten verschijnen, maar dat je door de hele stad kunt "lopen" en zien hoe het vroeger was, is nieuw voor mij. Je kunt oud en nieuw naast elkaar bekijken. Ik heb er uren op doorgebracht. O, zo was het, o, dit zit er nu.........
Gisteren toen we door de stad liepen voelde ik me lekker. Ik wist waar we het bakkertje konden vinden waar ik vroeger vaak een heerlijk brood kocht. Ik had het vooraf opgezocht. Ik zag hoe de stad er nu uit ziet en wist weer wat er vroeger zat. Ik vond me over de grote hoeveelheid schoenenwinkels, vooral sneakers........en grote hoeveelheid kledingwinkels, maar vooral, zo ontzettend veel terrasjes, veel, veel meer dan vroeger.
Om de 1 van andere vreemde redenen verandert de tekst die ik schrijf, vervelend. Zo heb ik bij het verhaal over de pasfoto al 10 keer "groter" in "mooier" veranderingen. En dan staat "groter" er weer.
zondag 16 maart 2025
Wandeling door de binnenstad.
donderdag 6 maart 2025
We hebben het gedaan.....
woensdag 26 juni 2024
Wandeling door de stad en in de buurt van ons huis.
Eindelijk een beetje een zomergevoel
In de tuin zitten en een boek lezen
De afgelopen week heb ik zitten modderen met mijn foto's. Ik zag ze niet meer in de Verkenner. Ik kon er wel op klikken en dan zag ik een foto. Maar de verkenner is natuurlijk zo handig omdat je ze daar allemaal ziet en gemakkelijk een foto kunt uitkiezen wanneer ik ze ergens wil posten, op Facebook, Twitter, Instagram etc. Ik ontdekte wel dat ik kon knippen en plakken, maar "ophalen" via het icoontje wat ik altijd gebruik lukte niet. Heel, heel erg vervelend. Ik stelde vragen op Google en op Bing Copilot, kreeg veel antwoorden, volgde dit op, deed de gekste dingen, maar mijn foto's kwamen niet terug.
Nu heb ik alle foto's bewerkt en in mappen gestopt. Maar ik heb ook veel foto's nog steeds op de plaats waar ze terechtkomen wanneer ik ze van mijn camera haal, de Verkenner. Ik kon de nieuwste foto's niet meer terugvinden, heel lastig. Daarom besloot ik de foto's die op deze plaats staan te verwijderen, is wel een klus, maar dan hou ik uiteindelijk de nieuw geplaatste foto's over. Terwijl ik zo bezig ben, ineens ...........................................................................plop....................daar zijn mijn foto's weer! Ik blij.
Het gekke is dat ik heel veel dubbele foto's op de Verkenner heb staan. Soms wel vijf dubbel. Terwijl ik nooit foto's kopieer. Ik ben nu druk bezig om alle kopieën eraf te halen.
Gisteren was ik sinds lange tijd weer in de binnenstad. Een binnenstad waar ik 40 jaar doorheen wandelde, want mijn werk was er. Een stad die ik door en door kende. Ik maakte de veranderingen van de laatste jaren mee. Niet intensief, maar ik zag bijvoorbeeld het grote plein voor de Eusebiuskerk plaats maken voor een beek die bovengronds kwam. Ik zag het nieuwe filmhuis gebouwd worden, ik zag andere nieuwbouw. En toch, het voelde gisteren allemaal erg onwennig. Vroeger had je overal een straat voor de auto's en fietsen, stoep tredes langs de kanten en plek voor voetgangers. Door de hele stad is alles nu, overigens heel mooi, gelijk bestraat. Wanneer ik uit de bus stap en naar de plek wil wandelen waar vroeger V&D stond, moet ik zo goed opletten, want fietsers van links en van rechts op (wat aanvoelt) als "mijn" wandelpad.
Eigenlijk is de stad mooier. Vroeger was ik jaloers wanneer ik bijv. in Delft kwam en overal stoeptuintjes bij de winkels zag. Arnhem heeft ze nu ook. Ik was jammer genoeg mijn camera vergeten. Waarom ik me zo onwennig voel? Ik begrijp het zelf niet goed.
Ik had me verheugd de winkels in te gaan waar ik altijd zo graag kwam, Sissy Boy, Dille en Kamille, Hema, maar, om de een of andere reden vond ik het nu allemaal niet leuk. Ik liep naar H&M, want ik wilde nieuwe kleren. Met moeite vond ik 3 stukken die ik kocht. Blijkbaar is de mode maxi, ik zie in de stad jong en oud in maxi jurken. Maar ik vind die niet leuk. O schrik, allemaal zelf scan kassa's. Ik dacht, ik leg alles weer terug. Maar gelukkig, achter een pilaar ook een gewone kassa.
Boekenproject 2014
Boekenproject 2015
.jpg)






.jpg)

.jpg)

.jpg)

.jpg)
.jpg)

.jpg)

%20(1).jpg)




.jpg)
.jpg)


.jpg)