dinsdag 22 augustus 2017

Biografieproject 2017. Autobiografie van Donna Karan.


Voor mijn biografieproject 2017 lees ik de autobiografie van modeontwerpster Donna Karan.

In het boek noemt zij zich een jonge ziel en in veel opzichten kinderlijk
Het leven is een reis
Je moet je openstellen, creatief zijn

Ze vertelt: Ik ben een ontwerper. Alles praat tegen me, vooral stof. Ik kijk naar het strand en zie een nat en een droog deel. Ik zie de kleur van natte stenen. Ik ben wel eens naar een fabriek gegaan en heb een steen natgemaakt zodat men begreep welke kleur ik bedoelde. Zij vertelt dat zij nooit zozeer een plan heeft, wel visie en daarin gelooft. Dat soms de dingen ontstaan doordat anderen voor haar kiezen. Zoals wanneer ze ontslagen wordt bij Anne Klein. Omdat financiële aanbieders geloven dat ze op eigen benen moet gaan staan en een eigen fashion bedrijf moet opzetten. Donna is spiritueel. Ze is niet alleen een ontwerpster, maar doet ook aan yoga en is geïnteresseerd in alternatieve spiritualiteit.

Ik lees de autobiografie met wisselende gevoelens.  Er zijn veel dingen die ik bewonder. Natuurlijk haar creativiteit en ondernemerschap. Wat mij irriteert is het Amerikaanse. Het is allemaal groot, groter, grootst.

Zo vond ik het echt idioot dat zij Barbra Streisand, met wie zij bevriend is, een miljoen dollar geeft om te beleggen. Barbra is daar blijkbaar goed in. Wanneer zij en haar man kort daarna met Barbra en haar man een dure vakantie hebben zegt Barbra dat het gratis is. Want in 5 maanden tijd heeft zij met het miljoen 800.000 dollar verdient. Nog een voorbeeld. Met een vliegtuig van een vriend reist ze samen met vrienden naar India, waar ze meubels kopen. De volgende dag naar Nepal waar ze stoffen en zilver kopen. Een uur in Bhutan om een berg te beklimmen en hup naar Milaan.



Donna als kind
Haar vader, een kleermaker van herenkleding sterft jong door een auto ongeluk. Haar moeder met 2 jonge kinderen achterlatend. Haar moeder Helen, die iedereen Queenie noemde, werkte buitenshuis als o.a. model. In die tijd waren werkende vrouwen niet normaal. Donna noemt haar moeder bi-polair. Ze stapte als een dame, prachtig gekleed het huis uit. Maar thuis had zij vaak migraine en woedeaanvallen. Haar zusje was 8 jaar ouder. Donna voelde zich als kind onveilig.

Karan’s father Gabby Faske, a menswear tailor by profession, died when she was three but her mother continued to support the family as a fit model on Seventh Avenue and later as a salesperson. jwa/encyclopedia/Karan-Donna



Opleiding en begin ervaring als ontwerpster
Ze volgt een opleiding aan de Parsons School of Design newschool/Parsons. Hierna regelde haar moeder een werkplek voor haar bij Anne Klein. Hier leerde Donna het vak. Donna is in verwachting wanneer Anne een knobbel in haar hals ontdekt. Wanneer de baby net geboren is wordt Donna gebeld. Ze moet komen en direct weer aan de slag. Er moet een nieuwe collectie komen en zij is nu verantwoordelijk. Dan komt het onheilsbericht, Anne is overleden. Wanneer ze het boek schrijft en terugkijkt lijkt alles als in een waas. Maar ze weet, het lukte haar. Ze had visie......De collectie komt er en ze wordt beroemd. labaie/BrandShops/anne-klein

Ze trouwt met Mark
Maar is verliefd op Stephan
Ze is er open over in het boek dat ze met Stephan een relatie heeft tijdens haar huwelijk met Mark. Wanneer uiteindelijk ook de echtgenote van Stephen instemt met een huwelijk kunnen de twee met elkaar trouwen. Het is een huwelijk uit liefde tussen de kunstenaar Stephen die zich ook ontpopt tot een goed zakenman. Over Mark schrijft ze overigens ook in warme bewoordingen. Zo zegt ze dat hij haar uit het huishouden van Queenie redde en haar de kans gaf een eigen gezin te stichten.

Donna Karan New York

De bodysuit
De wikkelrok
De broek
Het jasje
Het suede wikkeljasje
De camelkleurige mantel
Een rok van gouden pailletten

Zij begon met zwarte matte panty's

Vrouwen leven anders dan vroeger. Zijn vaak op reis en willen dan geen gedoe met kleren. Zeven bij elkaar passende kledingstukken dat is haar uitgangspunt. Met onder meer een simpele broek, een omslagrok, een wollen trui en een jasje rondom een body wil ze het makkelijker maken voor vrouwen om zich in verschillende stijlen te kleden. Het is overigens leuk om te lezen dat wanneer Donna Karan zelf op reis gaat ze zoveel grote zware koffers bij zich heeft dat de mensen haar vaak stomverbaasd aankijken. Maar goed, het concept was leuk.

Her show began with models dressed only in black bodysuits and tights; they then began to dress and create outfits using the remaining items: a versatile skirt, a pair of loose trousers, a tailored jacket, a cashmere sweater, a white shirt. Karan, when asked about the origins of the collection, has given different answers over the years, sometimes mentioning a white shirt, a little black dress, an evening dress, and a black leather jacket. A large scarf is critical, too, particularly because it can be worn in so many ways – as a wrap skirt or as a shawl, for example. instyle/history-donna-karan-seven-easy-pieces

DKNY, de zoektocht naar een spijkerbroek
Haar collectie was te sjiek voor het dagelijkse leven. Er moest een spijkerbroek komen. En haar 15 jarige dochter Gaby en haar vriendinnen droegen steeds Donna's couture kleding en dat vond ze maar niets. Er moest een jongere, goedkopere lijn komen. 

De spijkerbroek
De boyfriend blazer
Het T=shirt
De jumpsuit
De overgooier
De trenchcoat
De anorak

Haar huizen en winkels
In het boek vertelt zij over haar huizen en haar winkels. Zij houdt van de kleuren zwart en ivoorwit, met gouden details. Zij heeft een huis helemaal in het zwart laten inrichten. Haar man verbiedt haar dit opnieuw te doen bij het volgende huis. Daarom kiest ze voor wit. Maar wit blijkt ook verschillende tinten te kennen. Het huis moet 1 kleur wit zijn, maar dat lukt maar niet. Tot een kleurdeskundige haar vertelt dat dit nooit zal lukken omdat door de lichtinval van de verschillende ramen de kleur zal verschillen.



Urban Zen
Donna Karan gelooft dat creativiteit samen met goede connecties en samenwerking de wereld kan veranderen. Deze overtuiging ligt aan de basis van Urban Zen en de foundation opgericht in 2007. De foundation heeft 3 uitgangspunten. Het bewaren van cultuur, een gezond evenwicht tussen geest, lichaam en spirit en goede educatie. Het Urban Zen Centrum in New York is het thuis van de foundation, waar gelijkgestemden bij elkaar komen. Haar foundation helpt o.a. kunstenaars uit Haïti. Zij bouwt met dit land een band op na de aardbeving. Ze schrijft geen cheque uit, dat is niet haar stijl. Zij bezoekt het land, ontmoet kunstenaars en helpt hen vooruit. Bovendien zorgt haar foundation ervoor dat er mensen als yogaleraar worden opgeleid, met als doel artsen en verpleegsters te ondersteunen, wanneer ze moe thuiskomen van hun werk, Maar ook voor patiënten. Niet alleen medische zorg maar ook steun via ontspanning en wegnemen van de stress.

Donna neemt afscheid van de mode
ft- Home of Donna Karan.
Donna v
In a major shift for American fashion, Donna Karan, the 66-year-old founder and chief designer of Donna Karan International, a brand that defined the way American working women dressed for decades, announced on Tuesday that she was leaving the helm of the house that bears her name.

Ms. Karan will remain as an adviser to Donna Karan International, but devote more time to her Urban Zen line, which centers on wellness and artisanal goods, and its foundation. Ms. Karan said in a statement, “LVMH and I have made this decision after much soul-searching.

Verder met Urban Zen
I have arrived at a point in my life
where I need to spend more time
to pursue my Urban Zen commitment
to its fullest potential
and follow my vision of philanthropy and commerce.”


Nadat Donna de huur opzegt van 550 Seventh Avenue.
Donna Karan has been a great tenant and we are sad to see them leave, but we are excited to test the market for creative tenants,” Kristen Fisher, president of the Alder Group, told Commercial Observer. “We think that the fashion world is changing and that there isn’t that need to be in one location. We want to catch up with the times.” commercialobserver/donna-karan-550-seventh-avenue

LVMH, het concern achter de luxe merken Louis Vuitton, Moët en Hennessy, verkoopt modebedrijf Donna Karan. In 1996 ging het bedrijf naar de beurs. Vijf jaar later werd het voor 243 miljoen dollar (221 miljoen euro) gekocht door LVMH. De Fransen zagen het merk als een ingang naar de Amerikaanse markt. Maar het verwachte succes bleef uit. Het merk is al jaren een zorgenkindje tussen de paradepaardjes van LVMH. Bovendien lag het bedrijf overhoop met Karan, die vorig jaar opstapte. Het Amerikaanse textielbedrijf G-III Apparel Group neemt Donna Karan nu over voor 650 miljoen dollar (zo'n 593 miljoen euro). moederbedrijf-louis-vuitton-verkoopt-donna-karan



Er valt nog veel meer over Donna Karan te vertellen
Ben je geïnteresseerd
Haal het boek dan ook eens uit de bibliotheek
Of koop het

Biografieproject 2017

Donna Karan - Mijn autobiografie
Monica Soeting - Cissy van Marxveldt
Colette - De eerste keer dat ik mijn hoed verloor
Mick Jagger - F. Vuijsje
Sonja Barend - Je ziet me nooit meer terug
Juliana - Jolande Withuis
de Amerikaanse Prinses - Annejet van der Zijl
Boudewijn - Eva Rovers

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015