- De Britse overheid financierde de compensatie aan plantage-eigenaren na de afschaffing van slavernij in 1833 door een enorme lening af te sluiten. Hier zijn de belangrijkste details:
In 1835 sloot de Britse staat een lening van 20 miljoen pond sterling.
Deze lening werd verstrekt door twee grote bankiers: Nathan Mayer Rothschild en Moses Montefiore.
Het bedrag vertegenwoordigde ongeveer 40% van het jaarlijkse overheidsinkomen.
De lening was zo omvangrijk dat de laatste afbetaling in 2015 plaatsvond werd gedaan door Britse belastingbetalers.
Jane Austen leefde van 1775 tot 1817, een periode waarin koetsen en postwagens de voornaamste vervoermiddelen waren. In haar brieven en romans komen bijna 400 verwijzingen naar koetsen voor, vaak met sociale betekenis: het type koets zei iets over status. De spoorwegen waren toen nog in hun kinderschoenen. De eerste conventionele spoorlijn in Engeland, de Stockton and Darlington Railway, geopend in 1825, acht jaar na haar dood.
Charlotte, Emily en Anne Brontë leefden in de eerste helft van de 19e eeuw. Charlotte stierf in 1855. Zij volledig actief gebruik van de trein. Charlotte reisde al in 1837 per spoor en de familie gebruikte het station in Keighley om manuscripten te verzenden. Hun broer Branwell werkte zelfs als stationsklerk op de Manchester and Leeds Railway. Uit onderzoek van UCL blijkt dat minimaal 175 ex-slavenhouders investeerden in meer dan 200 spoorwegprojecten . Voorbeelden: John Moss, bankier en slavenhouder, was voorzitter van de Grand Junction Railway. Robert Browne investeerde meer dan £ 577.000 in de South Eastern Railway. Deze investeringen legden de basis voor het moderne Britse spoorwegnet.
De spoorwegen in het Verenigd Koninkrijk waren dus niet alleen een symbool van vooruitgang, maar ook van de nalatenschap van koloniale uitbuiting .