donderdag 16 september 2021


Gisteren keek ik op NPO Politiek naar het debat in de Tweede Kamer. Het brengt opnieuw zoveel vragen met zich mee. Ik vraag me af, zijn wij echt zo overrompeld door het oprukken van de Taliban? Klinkt mooi, maar is het waar? Ik geloof er niets van. Men wist heel goed dat het Afghaanse parlement zou vallen. Trump overlegt eerst met de Taliban en betrekt dan later het Afghaanse parlement erbij? Hij haalt Taliban leider Barader uit een Pakistaanse gevangenis om met hem afspraken te maken? Ik heb het heel sterke vermoeden dat men heel goed wist wat er zou gaan gebeuren. Dat men wachtte tot het laatste moment met evacueren. Dit om te voorkomen dat er vluchtelingen naar ons werelddeel komen. 

Wie is hier nu beter van geworden? Leren we van Vietnam, leren we van Afghanistan? Ik geloof er niets van. Het nieuws van vandaag: Onder de naam AUKUS sluiten de Verenigde Staten een nieuw samenwerkingsverband met ,AustraliĆ« en het Verenigd Koninkrijk om informatie en kennis delen op het gebied van kunstmatige intelligentie en defensie. De eerste taak van het partnerschap is om AustraliĆ« te helpen aan een vloot van onderzeeboten met nucleaire aandrijving. Stel je toch eens voor dat de 2,000,000,000,000 dollar die aan Afghanistan werd verspild, uitgegeven was aan opbouwwerk, cultuur, gezondheidszorg in de landen die het nodig hebben? Gaan we nu weer triljoenen uitgeven aan oorlogstuig om China in bedwang te houden? Wie profiteren hier van? Families, ik stel me zo voor trouwe Amerikaanse kerkgangers, brave burgers, trots op stad, hun land, weldoeners voor hun omgeving trots op hun huizen, hun auto's, hun kinderen die op universiteiten zitten. Hoe voelen zij zich eigenlijk? Slapen zij goed? 
  • In 2019 waren de grootste wapenbedrijven ter wereld allen in de Verenigde Staten gevestigd: Lockheed Martin, Boeing, Northrop Grumman, Raytheon en General Dynamics. Samen verkochten ze voor $166 miljard aan militaire goederen. wiki/Wapenhandel
  • In Nederland zijn er zo'n 250 bedrijven actief op het gebied van de productie en export van wapens of wapenonderdelen. In 1998 werd er door de overheid voor minstens 160 miljoen euro aan subsidie besteed aan deze industrie, die werk verschaft aan ongeveer 12.000 mensen. TNO is het bekendste en grootste onderzoeksinstituut dat zich met wapens bezighoudt. 
  • De link tussen politiek en de wapenhandel kan resulteren in de ontwikkeling van wat de Amerikaanse president Dwight D. Eisenhower omschreef als een militair-industrieel complex, waarbij de strijdkrachten, handel en politiek nauw zijn verbonden. Een sterke lobby door vertegenwoordigers van de militaire industrie. Talrijke persoonlijke contacten tussen vertegenwoordigers van het leger, de politiek en de wapenindustrie. Politici of hoge militairen die functies in de wapenindustrie vervullen.

Het houdt me bezig. Maar ik wil ook wel graag een beetje gaan proberen er wat van los te komen, het gaat ten koste van mijn gezondheid en i
k heb totaal geen zin meer heb in tekenen en schilderen. Tot juli was ik zo enthousiast over mijn plan om per maand een "beroemde vrouwen" portret te maken. Ik bedacht het naast mijn biografieproject. Ik lees een biografie over een beroemde vrouw en maak daarna haar portret. Ik hield het vol tot juli, ik moet er momenteel niet aan denken. Ik geef me zelf daarom maar de vrijheid ermee te stoppen. Nu probeer ik andere plannetjes te bedenken. 

Ik zocht o.a de herfstkaarten op die ik eerdere jaren maakte
Ik wil in ieder geval er ook dit jaar een paar maken

4 opmerkingen:

  1. Kijk anders ook even bij https://blendle.com/. Misschien is dit wat voor je. Ik weet niet of hier ook buitenlandse kranten bij zitten. maar misschien is dit te doen in combinatie met de buitenlandse krant abonnement.
    Succes met je herfstkaarten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aanvulling op het bericht hierboven: Ik zag net dat je de The New York times ook per artikel kan lezen bij Blendle.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat goed van je dat je het debat hebt gevolgd. Ik moest ergens naar toe, dus ik heb alleen kleine fragmenten voorbij zien komen op tv.
    Het verbaast me niet dat er achter schermen dingen gebeurden, zeker als Trump erbij betrokken was. En ja, er zitten grote belangen van grote bedrijven achter vaak.
    Ik ben me hier bewust van geworden jaren geleden door de Vietnam oorlog. Ik hoorde wat er werkelijk achter de schermen gebeurde, zag films in het Filmhuis. En kwam ontzettend in conflict met mijn ouders, die de Amerikanen zagen als 'onze bevrijders'. Ze konden geen kwaad doen, in hun ogen.
    Ik vind vaak de berichtgeving van de BBC redelijk neutraal en veelzijdig. Ben benieuwd wat ze over AUKUS zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pas goed op jezelf Geri. Steeds weer terugkomen in je eigen midden weet je wel.
    Politiek en hoe mensen omgaan met de wereld en zijn bewoners is boeiend en interessant. Tot op zekere hoogte.

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015