Ik ging naar de bibliotheek
Hierin zit ook het Erfgoedcentrum
En leverde deze boeken in
Ik kreeg een heel grote verrassing
E kwam een pakket uit Philadelphia USA
Anne Lloyd van Stay at home artist
Stuurde mij een biografie over Charlotte Bronte
Zij schreef dat ze mij dit wilde geven uit dank
voor al het werk wat ik doe op mijn blog Bronte Sisters
Ik kom hier in een ander blog nog op terug
Ik verkocht deze 4 kerstkaarten
En maakte er een mooi pakje van
Tot mijn verbazing zag ik vanmorgen dat er nog 1 kaart is verkocht
Ik ging heel vroeg vanmorgen naar de supermarkt
En Primera, postkantoortje
De sneeuw van gisteren was voor een deel weg
Hoe denken jullie dat het nu is om 17.30?
Alles opnieuw wit
En deze poezenkaart is nu onderweg naar Pennsylvania, USA
Is dat niet leuk?
Toen ik met Etsy begon dacht ik niet dat het zou lukken
Mensen in de USA die kaarten zouden kopen?
Ik had het niet verwacht
Vorige week ging ik ook bij Intratuin langs
Het was weer leuk
Ik kocht er kaarsen en waxinelicht houders
Deze keer zag ik buiten deze heerlijk warme buitenhaard
zondag 3 december 2017
NOVEMBER
November was een maand van overgang van herfst naar winter. Veel van de bomen waren al kaal. Maar de boom voor ons huis werd al mooier, een helder geel. En nu, nu de maand is afgelopen, zijn de blaadjes weg. Vanmiddag stond ik in de tuin. De bomen kaal. Ik kan de weg weer goed zien. Ook de plantjes die nog bloeiden, zijn nu bijna dood. Ik heb de plant, waarvan ik ooit een stekje meenam van kantoor binnengehaald. Ondertussen heb ik er al 3 planten van. Ieder jaar maak ik er stekjes van. Ik ben zo bang dat hij dood gaat.
Wat deden we?
Nieuwe leeslampen
Met vriendinnen naar het Depot in Wageningen
De nieuwe beek in de stad bekeken
Naar de bibliotheek
Nieuw bloeddruk medicijnen
Intratuin
Verkocht in Etsyshop
Rood vogeltje
Poes met kerstmuts
Meisje met schaatsen
Van de eerste twee weet ik dat ze goed zijn aangekomen
het meisje is gekocht door iemand uit Engeland en ik heb niets gehoord
Kerstkaarten
Ik heb ze hier allemaal eens bij elkaar gezet
Ik heb er nog 2 gemaakt, maar daar heb ik nog geen foto van
Voor mijn biografieproject 2017 las ik "Victoria Koningin" 1819-1901 van Julia Baird. Een verhaal over het leven van een koningin die als jong meisje de Engelse troon besteeg en als oude vrouw op de troon eindigde. Niemand ging ervan uit dat zij op de troon zou komen. Maar al de voorafgaande troonopvolgers overleden. Als jong meisje leed zij onder de tirannie van haar moeder en haar minnaar. Als jonge koningin schudde zij deze mensen van haar af.
Victoria liet veel brieven en dagboeken na. Hoe fijn zou het zijn wanneer wij deze zouden kunnen lezen. Dit is echter niet het geval. Haar dochter Beatrice kreeg opdracht deze te redigeren. Ze schreef ze eigenhandig over in blauwe cahiers en verbrandde de originele. Jaren later schreef ze een brief aan haar achterneef koning George VI, vader van koningin Elisabeth II dat ze een bundel brieven had gekregen die Albert schreef aan Victoria. Zijn advies "" verbrandt ze". Dit deed ze. Wat ze niet wist is dat er iemand foto's van de documenten had gemaakt. Langzaam werden de woorden en gedachten van koningin Victoria uitgewist. Ze werd braver, vrouwelijker en onschuldiger gemaakt. In dit boek worden ook andere bronnen aangehaald zodat de werkelijke koningin duidelijk naar voren komt.
Victoria worstelde met een ongelijke relatie. Ze wilde haar macht gebruiken in een tijd dat vrouwen machteloos waren. In het boek wordt uitgelegd hoe ze dit deed. Dit is interessant. Zij wilde haar kinderen tot goede mensen opvoeden, maar haar kinderen waren of ongehoorzaam en dwars of ze belanden in huwelijken die hen nare gebeurtenissen bracht. Toen haan man overleed voelde Victoria zich eenzaam.
Melbourne stak vele uren per dag in de politieke vorming van de 18 jarige koningin Victoria. Dat maakte het onmogelijk voor de koningin om boven de partijen te staan, zoals van haar werd verwacht. Hoe moeilijk, dat bleek pas goed toen Melbourne een cruciale stemming over hervormingen op de plantages in Jamaica verloor in het Hogerhuis. Victoria kon na afloop ‘nauwelijks ophouden met huilen’, zoals ze het zelf omschreef. historischnieuwsblad/koningin-victoria
Het was niet zozeer Victoria die preuts was, het was eerder Albert
Hij zorgde voor meer puriteins gedrag aan het hof
Hij zorgde voor beveiliging aan het hof
Zo sliep er 4 maal een straatschoffie in de bedden van het hof, zonder dat iemand het merkte
Hij zorgde voor een beter rioolstelsel aan het hof
Hij bouwde het buitenhuis Osborne House op het eiland Wight
De Great exposition van 1851
Waar al het handwerk van de industriële revolutie viel te bewonderen
Zes miljoen mensen, destijds gelijk aan een derde van de gehele Britse bevolking, bezochten de tentoonstelling. In totaal bracht de tentoonstelling £186.000 op, wat gebruikt werd om het Victoria and Albert Museum, het Science Museum en het Natural History Museum te bouwen. Deze werden allemaal gebouwd op het gebied ten zuiden van de tentoonstelling, bijgenaamd "Albertopolis". Het resterende geld werd gebruikt om een educatieprogramma op te zetten dat studiebeurzen verleende voor industrieel onderzoek.
De omstandigheden in het Britse leger waren slecht. Gebrekkige verzorging, slechte bevoorrading, kou en een cholera-epidemie kostten veel soldaten op de Krim het leven. Nadat de slechte medische verzorging door krantenberichten in Groot-Brittannië bekend werd en tot protesten leidde, reorganiseerde Florence Nightingale, op uitnodiging van het ministerie van oorlog, de medische zorg voor de soldaten.
"If we are to maintain our position as a first-rate Power", she wrote, "we must ... be Prepared for attacks and wars, somewhere or other, CONTINUALLY."[154] Victoria saw the expansion of the British Empire as civilising and benign, protecting native peoples from more aggressive powers or cruel rulers: "It is not in our custom to annexe countries", she said, "unless we are obliged & forced to do so. Lees meer:wiki/Britse_Rijk
Victoria werd kort na haar huwelijk met Albert zwanger en ze vond het vreselijk. Heel haar leven haatte zij haar zwangerschappen. Zij kreeg 9 kinderen. Victoria en Albert waren en bleven gek op elkaar en dat bleef zo tot het overlijden van Albert. Niet dat alles pais en vree was. Er was een machtsstrijd gaande tussen Victoria en Albert. Zij wilde haar koninklijke verantwoordelijkheden zelf houden, maar haar zwangerschappen zaten in de weg. Hij wilde zich niet de mindere van Victoria voelen. Hij trok steeds meer verantwoordelijkheden naar zich toe en dat ging niet zonder strijd. In het boek wordt ook een deel van het leven van haar kinderen beschreven en dat was niet allemaal rozengeur en maneschijn.
Twee steunpilaren voor koningin Victoria
Een van de redenen dat Victoria's dagboeken werden gekuist waren haar relaties met haar bedienden.
Al lezend kom ik zoveel tegen wat ik verder zou willen onderzoeken. Ik ken het Victoriaanse tijdperk van mijn weblog over the Bronte Sisters. Ik weet dat de zussen een grote interesse in de jonge koningin hadden. Charlotte studeerde er en stond langs de kant toen de koningin Brussel bezocht. Ik vind het een interessant tijdperk. Het boek heeft er een nieuw licht op laten schijnen. Ik besef dat er nog zoveel te lezen is. O. a zou ik wel iets over de oudste dochter Vicky willen lezen. Zij werd de moeder van de latere keizer Willem II. Ik zou deze biografie het liefste weer helemaal opnieuw willen lezen. Om dingen meer te kunnen onthouden. Maar ik moet het binnenkort terugbrengen naar de bibliotheek.