maandag 1 februari 2021

Hallo Februari.


Morgen begint februari
Om in de sfeer te komen zoek ik eens uit waar februari voor staat

Imbolc is een van de vier belangrijke festivals van de voorchristelijke Keltische kalender die wel geassocieerd worden met de vruchtbaarheid van de aarde. Het werd later opgenomen in het Ierse christendom als Saint Brigid's Day met als hoogtepunt van het festival het rooms-katholieke Maria Lichtmis. Imbolc wordt traditioneel gevierd vanaf de vooravond (Eng. eve) van 1 februari en was gewijd aan de lichtgodin Brigit. Het Keltische festival begon op 31 januari. Imbolc, Lichtmis,

"Geen vrouwtje is zo arm, of ze maakt haar pannetje warm". Met deze oude spreuk wordt verwezen naar Maria Lichtmis, een feest exact 40 dagen na Kerstmis. Op 2 februari wordt er traditiegetrouw in vele gezinnen pannenkoeken gebakken. Niet alleen in katholieke middens is 2 februari een belangrijke dag. Ook de wicca's vieren feest op die datum. Voor hen is Imbolc even belangrijk als Lichtmis. weetjes-over-de-maand-februari-over-liefde-en-alcohol.html

                                   -------------------------------    šŸ’“    ------------------------------

Is Januari traag van gang
De tweede maand duurt ons nooit lang.
Het lengen gaat nu merkbaar voort,
Wij kloppen aan de lentepoort.
De tweede (dat is "Vrouwendag")
Plant zogezegd de lentevlag.
Het slapend leven wordt weer wakker,
De tuinman spit weer in zijn akker.
Het dampgordijn wordt weggeschoven,
Wij zien herademend weer naar boven.
Toch is de winter nog niet oud,
Het is gedurig nog zeer koud.
Het vriest soms fel, en zoveel graden,
Als men op 't oog niet eens zou raden.
Bij al die helderheid - heel gek,
Is er aan sneeuw toch geen gebrek.
De laatste week is werkelijk,
In deze maand opmerkelijk.
Niet zelden is het dan zo fijn,
Dat men zich waant in Mei te zijn.

(P. de Haas)

De maand is genoemd 

naar de Romeinse god Februus

De god van de purificatie/onderwereld. Bij de oude Romeinen was februari namelijk de maand van de grote reiniging en boetedoening (de februa). In deze zelfde periode vierden de Germaanse stammen langs de Romeinse grenzen een ontuchtig vrouwen- en vruchtbaarheidsfeest. De Romeinen vonden dit heidense riten en duidden deze feesten aan met de naam Spurcalia

De maand februari en wat eten we die maand

smulweb/Februari-het-voorjaar-komt-eraan


Valentijnsdag


Door mij gemaakte Valentijnskaart

Valentijnsdag is een dag waarop geliefden elkaar extra aandacht geven met bijvoorbeeld cadeautjes, bloemen of kaarten. Valentijnsdag wordt gevierd op 14 februari

zondag 31 januari 2021

De maand januari 2021 voorbij.


Is nu ten einde

Ik heb het een leuke en een lastige maand gevonden

 In het persoonlijke leven leuk, in het politieke leven lastig

Het lezen lukt weer

  • Me in het leven van Emily Dickinson verdiept
  • Een kamer voor jezelf gelezen van Virginia Woolf
  • Ik heb bijna een roman uit die ik nog zal bespreken
Het schilderen ging goed 

  • Ik schilderde een portret van Amanda Gorman
  • Ik schilderde een portret van Emily Dickinson
  • Ik tekende 2 winterkaarten
Binnen in huis
  • Kaarsen aan
  • Schemeren
  • Cakes en taarten gebakken
  • 1 x per week boodschappen. Verder ben ik niet buiten gekomen. Is het erg? Nee, ik amuseer me prima, ik vind het heerlijk in huis. Het huishouden, koken etc, doe ik graag. Ik vind het heerlijk naar buiten te kijken, naar de bomen die afsteken tegen de lucht, naar de vogels.
Ik heb meegedaan met de Nationale Vogeltelling

  • 1 Boomkruiper 
  • 2 Eksters
  • 2 Gaaien
  • 4  Koolmeesjes
  • 1 Merel 
  • 2 Pimpelmeesjes
  • 7 Stadsduiven
  • 1 Turkse tortel 
  • 7 Vinken
  • 3 Zwarte kraaien

DE BUITENWERELD

We maakten twee onverwachte dingen mee
De fake news wereld drong ineens de echte wereld binnen
  • Wie had kunnen denken dat het Amerikaanse Capitool bestormt zou worden? Dat aanhangers van allerlei fake theorieĆ«n op aandringen van President Donald Trump aangemoedigd zouden worden? En bij de stoel van de voorzitter van de senaat, een demonstrant zijn Viking hoofdtooi af zou zetten en met een ontbloot bovenlijf boordevol tattoos een gebed zou richten aan God en Jezus? 
  • Wie had kunnen denken dat er in Nederland winkels geplunderd zouden kunnen worden? Ook hier dringt dezelfde fake news wereld de echte wereld weer binnen. 
  • Het maakt dat ik wakker lig,
  • Ik hoop dat de democratische instellingen sterk genoeg zullen blijken om rechts extremisme, antisemitisme, vrouwenhaat en islamofobie de kop te bieden. 

zaterdag 30 januari 2021

Mijn boekenproject 2021, Virginia Woolf - een Kamer voor Jezelf.

Het eerste boek wat ik voor mijn boekenproject 2021 lees, is "Een kamer voor jezelf" van Virginia Woolf.  Ik heb in het boek een opschrift geschreven op 15-01-1980, dus ik heb het boek een lange tijd in mijn bezit.

Vanessa, Virginia en Toby

Virginia Woolf had het geluk om, na het overlijden van haar ouders, samen met haar zus, de schilderes  Vanessa Bell en haar broer Thoby Stephen naar een huis in de wijk Bloomsbury in Londen te kunnen verhuizen. Hier konden zij het strakke Victoriaanse protocol achter zich laten. Zij creĆ«erden er hun eigen leven. Toby had mogen studeren, Virginia tot haar verdriet niet. Maar hij bracht zijn studievrienden mee en de jonge mensen genoten van elkaar. Alles was bespreekbaar, politiek, economie, religie, kunst, verhoudingen tussen man en vrouw. Ze worden onderling verliefd op elkaar en spreken vrij over sex. De beroemde Bloomsbury Group ontstond. Wanneer je van lezen houdt en van kunst of geschiedenis houdt moet je hier echt eens over lezen. 

A Room of One's Own is een uitgebreid essay van Virginia Woolf, voor het eerst gepubliceerd in september 1929. Het werk is gebaseerd op twee lezingen die Woolf in oktober 1928 hield op Newnham College en Girton College, hogescholen voor vrouwen aan de Universiteit van Cambridge.

Het boek is beroemd geworden door de stellingen 

  • Iedere vrouw zou een eigen kamer moeten hebben. Kunnen schrijven en niet afgeleid door mensen die plotseling binnenkomen en voor wie je, zoals Jane Austen, de roman die je aan het schrijven bent verborgen moet houden. 
  • Iedere vrouw zou 500 pond per jaar moeten krijgen, eigen geld geeft vrijheid.
  • En de beroemde vergelijking  over de zus van Shakespeare.


Haar werd gevraagd een voorspraak te houden over de vrouw en de roman
Hoe bouwt Virginia Woolf haar betoog op? 
  • Een vrouw huppelt over het gras op een mooie najaar dag en wordt er door een agent afgestuurd. Ze gaat een universiteitsbibliotheek binnen en wordt ook hier weggestuurd. Dames worden slechts toegelaten wanneer er een professor bij is. 
  • Overwegend dat er paleizen en kerken zijn gebouwd door mannen met geld, stelt zij zich de vraag: "Waarom hebben onze moeders ons, dochters zo weinig nagelaten? Wat is de invloed van armoede op de romankunst?"
  • Ze gaat de volgende dag naar de museumbibliotheek. Hier concludeert ze: "Mannen schrijven boeken over vrouwen, kasten staan er vol mee. Vrouwen schreven geen boeken over mannen. Waarom niet?"
  • Zij komt bij een boek van een professor met de titel "De geestelijke, morele en fysieke minderwaardigheid van het vrouwelijk geslacht". Mannen schrijven planken vol over vrouwen, vrouwen als verleidsters, vrouwen als muze, intellectueel niets van te verwachten. Is het boosheid? Is het niet mee een superioriteitsgevoel? 
  • Ze erft 500 pond en ontdekt het gemak van het bezitten van geld, daarvoor alleen voorbehouden aan mannen. 
  • Woolf bedenkt Judith, de zus van Shakespeare, om te illustreren dat een vrouw met Shakespeare's gaven de kans zou zijn ontzegd om ze te ontwikkelen. Net als Woolf, die thuis bleef terwijl haar broers naar school gingen, zit Judith vast in het huis: "Ze was net zo avontuurlijk, net zo fantasierijk, net zo enthousiast om de wereld te zien als hij. Maar ze werd niet naar school gestuurd." Terwijl William leert, wordt Judith door haar ouders gestraft als ze toevallig een boek oppakt, omdat ze onvermijdelijk een huishoudelijk karwei achter zich laat. Judith is verloofd, en als ze niet wil trouwen, wordt ze onder druk gezet door de familie.  Ze rent weg van huis naar Londen, wordt lastiggevallen en uitgelachen wanneer ze probeert acteur te worden en probeert te schrijven, en wordt uiteindelijk zwanger gemaakt door een acteur-manager die zei dat hij haar zou helpen. 
  • De vrouw geboren in de zestiende eeuw met een dichterlijke geaardheid, was een ongelukkige vrouw, in strijd met zichzelf. Geen eigen kamer en was in alles afhankelijk van haar vader of bij diens overlijden haar broer. Wanneer de vrouw alleen maar bestond in de verhalen die mannen over haar hebben geschreven, dan zou men haar voorstellen als een persoon van de allergrootste betekenis. In het praktische leven is zij van nul en gener waarde.
  • Eeuwenlang hoorden vrouwen dat zij ondersteunt wordt door de man en dat zij de man dient. Zij werd niet aangemoedigd om kunstenares te worden.
Virginia Woolf  bespreekt een aantal vrouwelijke schrijvers: 
  • Anne Finch, Countess of Winchilsea: A 17th-century poet and playwright (folger.edu) 
  • Margaret Cavendish, Duchess_of_Newcastle-upon-Tyne
  • Aphra Behn is remembered in Virginia Woolf's A Room of One's Own: "All women together ought to let flowers fall upon the tomb of Aphra Behn which is, most scandalously but rather appropriately, in Westminster Abbey, for it was she who earned them the right to speak their minds. Zij bewees dat vrouwen in hun onderhoud kunnen voorzien door te schrijven. 
  • With reference to Jane Austen, Virginia Woolf concluded: 

    Here was a woman about the year 1800 writing without hate, without bitterness, without fear, without protest, without preaching.  That was how Shakespeare wrote.
  • Vrouwen zitten te veel vast in denkpatronen die door mannen zijn geschapen. Tijd om daar uit te stappen! 
  • Vrouwen creĆ«rden eeuwenlang een wereld binnenshuis. Hier werd niet over geschreven. Het wordt tijd dat vrouwen dit wel gaan doen. Niet alleen strijd, overwinningen, jacht, reizen zijn onderwerpen van belang. Het vrouwelijke aspect van de menselijke geest is onderbelicht. Vanaf nu zouden vrouwen vrijuit moeten schrijven over dat gene wat hen bezigheid. 
  • Is de ideale schrijver niet degene die zowel het mannelijke als het vrouwelijke in zich verenigd? 
BOEKENPROJECT 2021
Een kamer voor jezelf - Virginia

woensdag 27 januari 2021

Binnen en buiten.




Ik maakte een portret van Amanda Gorman
De 22 jarige poƫte die haar gedicht voordroeg tijdens de inauguratie van Joe Biden

Thuis


Vorig jaar ben ik begonnen met kransen te maken van takken die ik in de tuin vind


Een vriendin postte op Facebook sneeuwklokjes die in haar tuin opkomen
Echt? Nu al?
Ik dacht, eens even goed kijken
En ja,  EEN sneeuwklokje in onze tuin 😊


En nu ik toch goed aan het kijken was
He, de tulpen komen al op, wow


Ik vond een takje met "lente" in de tuin


En dan Buiten

Jongeren die plunderen? Ik kan het nog steeds niet geloven. Ik probeerde me in te denken wat een jongere in deze tijd is. Geboren na 2000. Wat is hun leefwereld? De hele nasleep van 9-11, de verhitte discussies over de vrijheid van meningsuiting, het idee dat schelden, beledigen ook vrijheid van meningsuiting is, jihadi's, moordpartij Fortuyn, van Gogh, BLM. Het zijn de kinderen die door hun ouders naar allerlei clubs gebracht en gehaald werden. Gekluisterd aan hun telefoontje. Maakten met hun ouders "het broekriem aantrekken" mee. 

Maar plunderen? Eerlijk gezegd ben ik stomverbaasd over het hele beeld jongere, student e.d. Hebben we tijdens de corona periode al maandenlang gehoord hoe zielig studenten zijn die niet naar de kroeg kunnen, krijgen we nu jongeren die plunderen? Het hele kroegverhaal begon me al te irriteren. Echt, je bent student en je kroeg is het voornaamste in je leven? Die kroeg, is dat de DRANK? Of is het het contact? In deze tijd, met internet, terwijl je opgegroeid bent met een telefoon in je hand? En dan heb je geen contact? 

Op Twitter volg ik iemand die in zijn account allerlei dingen laat zien die op diverse kanalen (Telegram, Tiktok, Twitter etc) rondgaan op het gebied van opruiing. Je weet niet wat je leest. Zijn het onschuldige jongeren? Dacht het niet. Wat is het belang van deze mensen? Zoek maar eens op Ronald Laken. twitter.com/ronaldlaken/ En zo lees ik tientallen types als dit. Zijn dit de mensen die achter de jongeren zitten? 

Ik probeer te begrijpen wat er gebeurd is. Zijn het zomaar, op zich lieve jongeren, die hun vrijheid kwijt zijn en boos zijn? Zitten er vast bij. Spelen de puberale hormonen op? Wow, herinner ik me goed hoe dat voelde? Natuurlijk, het speelt mee, spanning, sensatie, ik begrijp de flow die het oproept. Maar.........is dit het alleen? Af en toe hoor ik "armoede" opduiken. Nu daar geloof ik niets van. Ineens kom ik het woord Cabal tegen, een jongere spreekt het uit. 

Youri Plate van Demonstratie van het volk: "Die Jumbo, dat is een multinational, dat is Cabal."

Wat is nu toch weer Cabal? Ik zoek het op en kom in een heel andere wereld terecht. wie-is-de-cabal
Ik hoor zo vaak zeggen " we worden niet gehoord". Mijn GOD, denk ik dan, ik hoor niets anders. Maar nu ik me wat ingelezen heb op Cabal denk ik, nee dat heb ik niet gehoord, gelukkig niet. Is dit wat die inkeurige mevrouw op straat bedoelde die de jongeman met microfoon aanspraak en zei: Ik hoop dat jullie wordt aangedaan, wat ons wordt aangedaan?" Ik denk dat het tijd wordt dat het wel gehoord wordt. Dat al deze idiote theorieƫn eens in de openbaarheid komen. Dan kan het getoetst worden. Dan krijgen de gelovigen in deze theorieƫn weerwoord, kan er gediscussieerd worden, tegenargumenten worden aangedragen. Waarom gebeurt dit niet?

zondag 24 januari 2021

Wat heb ik alzo gedaan deze week?


BLAUW
De hyacint ruikt zo lekker
De vaas erfde ik van mijn oma

Gisteren was ik op zoek naar printerpapier. Ik vond het niet, wel kreeg ik drie boeken in handen die mijn moeder ooit verzamelde over de familiestamboom van de Bouwmeesters, de familie van haar vader. Ik bladerde er doorheen, zag prachtige oude foto's van mijn opa als jongeman. Ontdekte ineens dat mijn oma 10 broers en zussen had, ik dacht 3 zussen. Ik ontdekte nog meer. Wow, dit is dus iets waar ik vanaf nu verder in ga lezen. Het is zo raar, he? Zolang je ouders leven kun je vragen stellen. Maar dan zijn ze er niet meer en merk je achteraf dat je dingen zou willen weten.


Vroeg donker, kaarsjes aan


In de tuin
Komt de lente, echt? 

Liefst met kleine stappen


Eerst nog genieten van de winter

Boerenkool, spruitjes, erwtensoep
Hete koffie met kaneelbroodjes

Takken afstekend tegen de lucht 
Schemertijd
Kaarsjes

Dromen over sneeuw



Etsy en verpakkingsmateriaal


Ik ben eens uit gaan zoeken wat ik zo allemaal geschilderd heb en wat ik op Etsy kan zetten. Ik heb nu ook de maten eens opgemeten. Want stel iemand koopt het dan moet het ook verstuurd kunnen worden. Ik zocht er verpakkingsmateriaal bij wat ik via internet kan bestellen. 

Tekenen en schilderen


Mijn Emily Dickinson schilderij vordert gestaag
Iedere dag werk ik er een beetje aan
 Deze voorzichtigheid is nieuw
Ik ben bang het te verpesten

Ik tekende 2 winterkaarten, wil deze maand 5 winter kaarten maken. Nu denken jullie misschien wat heeft een vos en een meisjesgezicht met de winter te maken? Kennen jullie die foto's van vosjes in de sneeuw? Het wordt dus een sneeuwvosje. En het meisjesgezicht krijgt winterse kleuren, een wintermeisje dus.

Plotseling
En nu plotseling, heb ik zo'n zin om een portret van Amanda Gorman te gaan maken. De prachtige poĆ«te tijdens de inauguratie van Joe Biden tot president van de USA. Vandaag begin ik met de tekening. 

zaterdag 23 januari 2021

Verbazing.


Even lag er sneeuw

Van de week keek ik uit het raam. Aan de voorkant van het huis ligt een brede sloot. Er zwemt van alles in, eenden, koetjes, af en toe staat er een reiger of er zwemt een zwaan. Ik hoor de hele dag gekwaak, heel gezellig.

Maar wat zag ik nu? Ik moet er nog om lachen. Er staat een man en hij gooit een hengel. Hij heeft een net op zijn rug hangen waar een walvis in kan. En hij heeft kleren aan alsof hij in de hooglanden van Schotland staat. Hij is groot en ziet er stoer uit. Hij gooit de lijn met groot gemak, trekt het op en doet dit opnieuw. Dit herhaalt zich een paar keer. Ineens duikt er een tweede man op, met net zo'n net op zijn rug hangend. Met precies zulke kleren, een soort groen rubber pak. Ook hij gooit de lijn erin en trekt het weer terug, ook hij doet dit een paar keer. En dan is ook hij weg. Alles is in een paar minuten gebeurd. 

Ik vraag me af:

  • Zit moeder de vrouw thuis wachtend met de pan op het vuur en wordt ze nu opnieuw bedrogen in haar verwachting. Alweer geen vis. 
  • Hoe voelen de heren zich? Ik stel mij hun fantasie voor.
  • Kochten ze deze outfit aan het begin van de lockdown? 

In onze buurt zijn veel mooie vijvers en ander water waar ik altijd vissers zie zitten, vaak onder een groene paraplu. Ik wandel langs en wanneer ik terug kom zitten ze er nog. Ik denk dan, het gaat waarschijnlijk niet om het vangen, maar om de rust, ik kan me zo voorstellen dat ze door naar het water te turen in een soort flow komen. Vangen ze iets, mooi meegenomen, zullen ze denken, vangen ze niets dan hebben ze in ieder geval een rustige geest. (Er zitten overigens wel vissen, want ooit zagen we een jongen die een grote vis had gevangen. Hij zette hem weer terug). 

Maar deze mannen, vissend aan "mijn" sloot, aan een toch vrij drukke straat met allerlei langsrijdende auto's. Is dat leuk? Even gooien en weer weg? Ik verbaas me net zo over de joggers die ik langs die autostraat zie rennen. Ik denk dan, waarom? Er zijn zoveel prachtige plekjes, ga je langs een autoweg rennen. Is toch raar? Bedenken ze nooit dat ze, aan hun gezondheid werkend, uitlaatgassen insnuivend? 

donderdag 21 januari 2021

Een prachtige gebeurtenis.


When day comes we ask ourselves,
where can we find light in this never-ending shade?

The loss we carry,
a sea we must wade
We've braved the belly of the beast
We've learned that quiet isn't always peace
And the norms and notions
of what just is
Isn’t always just-ice

And yet the dawn is ours
before we knew it
Somehow we do it
Somehow we've weathered and witnessed
a nation that isn’t broken
but simply unfinished

We the successors of a country and a time
Where a skinny Black girl
descended from slaves and raised by a single mother
can dream of becoming president
only to find herself reciting for one

And yes we are far from polished
far from pristine
but that doesn’t mean we are
striving to form a union that is perfect
We are striving to forge a union with purpose
To compose a country committed to all cultures, colors, characters and
conditions of man

And so we lift our gazes not to what stands between us
but what stands before us
We close the divide because we know, to put our future first,
we must first put our differences aside
We lay down our arms
so we can reach out our arms
to one another
We seek harm to none and harmony for all

Let the globe, if nothing else, say this is true:
That even as we grieved, we grew
That even as we hurt, we hoped
That even as we tired, we tried
That we’ll forever be tied together, victorious
Not because we will never again know defeat
but because we will never again sow division

Scripture tells us to envision
that everyone shall sit under their own vine and fig tree
And no one shall make them afraid
If we’re to live up to our own time
Then victory won’t lie in the blade
But in all the bridges we’ve made
That is the promise to glade
The hill we climb
If only we dare

It's because being American is more than a pride we inherit,
it’s the past we step into
and how we repair it
We’ve seen a force that would shatter our nation
rather than share it
Would destroy our country if it meant delaying democracy
And this effort very nearly succeeded
But while democracy can be periodically delayed
it can never be permanently defeated

In this truth
in this faith we trust
For while we have our eyes on the future
history has its eyes on us

This is the era of just redemption
We feared at its inception
We did not feel prepared to be the heirs
of such a terrifying hour
but within it we found the power

to author a new chapter
To offer hope and laughter to ourselves
So while once we asked,
how could we possibly prevail over catastrophe?
Now we assert
How could catastrophe possibly prevail over us?

We will not march back to what was
but move to what shall be
A country that is bruised but whole,
benevolent but bold,
fierce and free

We will not be turned around
or interrupted by intimidation
because we know our inaction and inertia
will be the inheritance of the next generation
Our blunders become their burdens

But one thing is certain:
If we merge mercy with might,
and might with right,
then love becomes our legacy
and change our children’s birthright

So let us leave behind a country
better than the one we were left with
Every breath from my bronze-pounded chest,
we will raise this wounded world into a wondrous one
We will rise from the gold-limbed hills of the west,
we will rise from the windswept northeast
where our forefathers first realized revolution
We will rise from the lake-rimmed cities of the midwestern states,
we will rise from the sunbaked south
We will rebuild, reconcile and recover
and every known nook of our nation and
every corner called our country,
our people diverse and beautiful will emerge,
battered and beautiful

When day comes we step out of the shade,
aflame and unafraid
The new dawn blooms as we free it
For there is always light,
if only we’re brave enough to see it
If only we’re brave enough to be it


Natuurlijk zaten wij klaar om naar de inauguratie te kijken van Joe Biden. Ik verheugde me erop vanaf de dag dat hij won. Het overtrof al onze verwachtingen. Wat heerlijk om eindelijk weer mensen bijeen te zien komen van allerlei komaf. Wat een mooie beelden. En hoe normaal zou dit moeten zijn. De eedaflegging en de speech, allemaal hoogtepunten. Maar degene die alles overtrof was Amanda Gorman. Ik had nog nooit van haar gehoord. Ik had haar al in het publiek zien zitten en dan staat daar ineens dit prachtige mens in een stralend gele jas, dat doorvlochten hoge haar, als een Neferteti, de sieraden, de rode haarband, haar gezicht en bovenal haar gebaren en mimiek en dan die stem die woorden spreekt, zo mooi, haar gedicht voordraagt. Ik heb het nu al een paar keer bekeken en meer over haar opgezocht. Op Twitter ging een berichtje rond dat zij voor haar optreden 170.000 volgers heeft en vlak erna 1.500.000, waaronder ik. Wat was het een prachtige avond.

maandag 18 januari 2021

Overdenking.


Kun je een Corona vaccinatiebewijs vergelijken met de Jodenster? Die vraag kom ik tegen op een blog wat ik volg. De schrijfster beschrijft op een leuke, originele manier dingen uit haar leven. Ik volg haar graag, maar nu voel ik weerzin opkomen. Alweer........ alweer de Jodenster gebruiken? Werd ik vorig jaar al helemaal akelig dat mensen dit symbool gebruikten voor het mondkapje, nu is er een nieuwe versie? 

Waarom doen mensen dit? Willen ze een symbool erbij pakken waarvan ze weten dat het voor iets verschrikkelijks staat? Een symbool van uitsluiting, onderdrukking, mensen afvoeren, vernietiging, moord, volkerenmoord? Is er niets in hun geheugen wat ze anders kunnen gebruiken om hun angst uit te drukken? 

Ik probeerde haar verhaal te volgen. Maar doordat ik zoveel verzet voel bij de kop erboven, lukt het me niet goed. Ik weet nu nog niet wat ze probeert te verwoorden. Ik zou het nog een keer kunnen lezen, maar ik doe het niet. Ik wil het gevoel dat het bij me oproept niet nog een keer voelen. Ze krijgt aardig wat afwijzende reacties. Ze weerlegt de kritiek, ze is er zeker van dat ze goed zit. Ze stelt dat het soms nodig is iets sterk uit te drukken. Ik geloof dat zij wil aangeven dat er uitsluiting/ onderdrukking kan plaatsvinden wanneer iemand wel of geen vaccinatiebewijs heeft. Wellicht kan plaatsvinden. Maar vernietiging, moord, een Jodenster is toch een symbool voor veel meer dan alleen uitsluiting?

Waarom ergert het me dit zo? Waarom doet dit zo'n pijn? Omdat het tegen mijn historisch besef indruist? Feiten door elkaar halen, verbanden leggen, iets waar deze tijd zo goed in is. Verbanden die uiteindelijk naar fake nieuws leiden.

Ik zag Rifka Lodeizen op de tv op zoek naar haar voorouders. Waar andere Nederlanders vol trots ridders en edelen in hun voorgeslacht ontdekten vindt zij antisemitisme. Niet alleen bij haar grootmoeder, die vermoord werd door de Duitsers, maar dieper in de historie doordringend gaat zij naar Portugal en vindt de inquisitie die een voorvader dwong zijn kinderen te verraadden zodat ze op de vlucht moesten. Dat is andere koek, he? Denken de mensen die de Jodenster nu in deze tijd voor hun eigen problemen gebruiken er wel eens aan wat dit voor Joden moet betekenen? 

De Davidster is een oud symbool dat de Nazi's omtoverden voor hun eigen gewin. Zij gebruikten de davidster als 'jodenster' om daarmee de joden te onderscheiden van de overige bevolking en het gemakkelijker te maken ze op te pakken, te deporteren en ten slotte te vermoorden. Vinden we nu echt dat na alles wat er in naam van dit symbool in Nederland is gebeurd, we dit opnieuw moeten gebruiken voor de dingen die wij nu meemaken? Willen we echt een nazi symbool gebruiken in een tijd waarin antisemitisme, en andere extreem rechtse ideeƫn opnieuw opkomen?

zondag 17 januari 2021

Sneeuw en mijn foto's terugzien

 
En toen..... sneeuw

Het lag er ineens gisteravond

Vanmorgen kon ik nog net even foto's maken

Nu. om 16.17 is alles weer weg



FOTO'S

Ik was op zoek naar foto's voor mijn Etsy shop en hoewel ik denk dat ik het goed georganiseerd heb, blijkt dit tegen te vallen. Sinds ongeveer een jaar staan een aantal van mijn foto's op een externe harde schijf. De foto's van de jaren daarvoor staan op CD Roms en op USB sticks. Tijdrovend wanneer ik iets zoek. Ik heb de foto's van mijn schilderijen vanaf 2017 allemaal op de harde schijf, maar ik maakte toch al veel eerder digitale foto's? Dus, opnieuw weer eens door mijn rommeltje aan opgeslagen foto's? Zie ik tegen op. Ineens krijg ik een briljant idee. Ik haal ze van mijn Kleurrijk Aquarellen blog. Wat handig zeg. Ik heb ze nu van 2009-2010-2011 mijn schilderijen en kaarten op de externe harde schijf en de rest doe ik deze week. 

Bijkomend voordeel is dat ik zie wat ik allemaal maakte. Wow, wow, wow en wat maakte ik er leuke foto's van. Leuk zo'n wandeling door memory lane. 






vrijdag 15 januari 2021

Onze kleine wereld thuis en de buitenwereld.


Bzzzzzzzz, wat hoor ik nu? Ik zie een prachtige bij tegen het raam opklimmen. Een bij, in deze tijd? In mijn tuin zie ik geen insecten op dit moment. Voorzichtig probeer ik hem met een doekje te pakken, doe de tuindeur open en denk dat ik hem weg laat vliegen. Maar...... hij vliegt niet weg. Hij is nog ergens in huis. Een dag later zie ik een lieveheersbeestje op een plant lopen, goh..........

Ik hoor dat de biodiversiteit ernstig terugloopt en insecten uitsterven. Eerlijk gezegd lijkt mij dit nog enger en gevaarlijker dan corona en Trump bij elkaar. Dit jaar wil ik mensen en initiatieven volgen die hier iets tegen doen.

 
Zaden
In de tuin zaden van een Judaspenning



ETSYSHOP
Vandaag was ik weer bezig met mijn Etsyshop. Ik zette er twee nieuwe kaarten op. Het lijkt een fluitje van een cent, maar het is best veel werk om alles in te vullen. Ik kreeg ineens het idee om een gezamenlijk winkeltje te beginnen voor Salem en mij. Niks apart, ik moet dan steeds opnieuw inloggen, van hem naar mij en weer terug, allemaal te bewerkelijk. Deze maand besteed ik eens aan uitzoeken wat ik erop zet. Mijn laatste kaarten zijn goed aangekomen. Ik zag weer een aardige review. De koopster schrijft tot ziens, nu dat klinkt heel leuk. Ik vind het zo bijzonder dat iemand meerdere kaarten koopt. 

IDEEEN WINTER KAARTEN
Ik heb wat ideeƫn bijeen gezocht mbt winter kaarten
 Ik denk weer aan een vosje
 Ik zoek nog naar een goede foto van hotchocolat en een winter vrouw


Ik schilderde een bloemetje bij het schilderij van Emily Dickinson



En dan nu het bericht dat het kabinet is afgetreden
Zijn dit tekenen dat ons land zich verzacht?
Krijgen we nu weer een maatschappij met een menselijke maat?
Hoop het van ganser harte

woensdag 13 januari 2021

Neemt tijd......

 

Op mijn schilder blog kleurrijk aquarellen
kunnen jullie zien wat de voortgang is bij mijn schilderij 

Deze week wil ik, to do list

  • Verder gaan met mijn Emily Dickinson schilderij
  • IdeeĆ«n verzamelen voor mijn 5 kaarten mbt de winter
  • Mijn Etsy shop aanvullen
  • Salem's Etsy shop maken
  • Boeken lezen over Emily Dickinson
  • Bakken
Hartstikke leuk allemaal. Het is nu woensdag. Vandaag ben ik eens gaan kijken hoe het ook alweer zit met Salem's shop. Maar ik weet niet meer hoe ik het vinden moet. Neemt tijd. O.k. ik heb hem gevonden, maar nu? Ik moet nog wat dingen uitzoeken, neemt tijd. Welke kaarten zet ik op mijn eigen Etsy? Ik kijk bij mijn foto's. Heb ik die kaart nog wel? Eerst uitzoeken. Ineens ben ik bezig met mijn foto's op de harde schijf te zetten. Vergt tijd. Ik word het echt helemaal zat. Ik ga stoppen. Ik denk dat ik er nog maar een week aanplak. 

Het lezen gaat redelijk. Alleen duizelt het me, zoveel informatie. Nu heb ik bedacht daar ook eerst maar eens een systeem bij te gaan bedenken. 

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015