maandag 4 januari 2021

Eerste dagen van het jaar, het begin van mijn boekenproject en een verrassing.


Ja en dan is het januari
Ik moet er een beetje aan wennen
Een vriendin vertelde me dat ze 1 januari de kerstversiering weg gaat halen
Ik dacht wat vroeg maar toen het donker werd begon ik ook ineens op te ruimen
Behoefte aan een rustiger kamer
Er staat nog wel het een en ander
Voornamelijk dingen die aan de winter denken
Het echte kerstspul is opgeruimd
Raar dat het ineens voorbij is, het was zo leuk


De maand voelt nog onwennig. Ineens alle feestactiviteiten voorbij, het maken van kerstkaarten, het versieren van het huis, de lichtjes en kaarsen, het koken en bakken. Ik heb alleen nog wat vage plannen voor deze maand. Gisteren begon ik met eens bekijken welke teken en aquarelblokken we eigenlijk hebben en welke stiften. Het was leuk er weer eens doorheen te gaan. 

Boekenproject, 1-e maand


Ik ben begonnen in twee biografieën over Emily Dickinson. De eerste is een dikke pil met tekst. De stijl is mooi en goed leesbaar. Ik heb net alles over de opa van Emily gelezen. Zij woonde in Amherst Massachusetts USA. Hij bouwde het huis waarin Emily woonde en wat nu een museum is. Zo'n prachtig gebouw, Emily Dickinson museum. Haar opa maakte zich hard voor een universiteit waar zowel jongens als meisjes konden studeren. Om even de tijdgeest te bepalen, de Amerikaanse burgeroorlog was nog niet uitgebroken. Toen het financieel slecht ging met de universiteit stak hij zijn eigen geld erin en toen het misliep vertrok hij terneergeslagen naar een andere staat. De vader van Emily nam het over en slaagde erin om zowel de universiteit als het huis te behouden. Ik heb er een andere "visuele" biografie bij. Een boek met alleen foto's. Wat ontroerend die portretten van vroeger, girlhood friends.


12 vrouwenportretten

Deze maand staat in het teken van Emily Dickinson. Ik lees boeken over haar en ik wil het eerste portret gaan schilderen van mijn 12 beroemde vrouwen die ik dit jaar wil schilderen. Ik zit er een beetje tegen aan te hikken, omdat ik nog niet zeker weet welke stijl ik wil hanteren. Ik denk dat het een aquarel moet worden. In het boek beschrijft zij zichzelf, ik weet dus welke kleuren ik kan gebruiken.

Ik ben klein, zoals de Winterkonink, en mijn haar is gedurfd, zoals de Chesnut Bur-
en mijn ogen, zoals de Sherry in het Glas, die de Gast achterlaat

Ik ben klein, zoals het winterkoninkje, en mijn haar is gewaagd, zoals de kastanje-
en mijn ogen, zoals de Sherry in het glas, dat de gast achterlaat

En erom heen maak ik denk ik aquarellen van bloemen uit haar brainpickings/emily-dickinson-herbarium/

En dan een verrassing

Ik open mijn laptop
En zie dat er twee kaarten zijn verkocht via mijn Etsy shop
Wat leuk, dit had ik niet verwacht
De koopster kocht eerder al 4 kaarten



Ik ben zo blij dat ik het lightboard heb ontdekt
Vroeger stuurde ik mijn schilderijen zo op
Ik miste ze wel erg
Maar dacht, wanneer ik wil, maak ik het opnieuw
Soms lukte het
Maar regelmatig werd het nooit meer zo mooi
Het lag dan aan de tekening, net even anders


Hier het resultaat
Mocht ik het nog een keer willen maken
Dan trek ik het weer over


Al met al, leuke eerste dagen 

vrijdag 1 januari 2021

Oliebollen, appelflappen en een focaccia "met een tuintje".


Vandaag de eerste dag van het nieuwe jaar
Ik vind dit altijd 1 van de leukste dagen van het jaar

Een puur, nog onbekend nieuw jaar voor ons
Waarin zoveel kan gebeuren
Het voelt schoon en fris

Maar eerst, ik bakte oliebollen en appelflappen
Zo leuk om te doen


Ik maakte een kleine wandeling


Ik maakte voor het eerst een focaccia met een tuintje

Ik zag voorbeelden op Twitter 

Het was leuk in de winkel te zoeken naar stengels (bieslook) en struiken (rozemarijn)

Bloemen van olijven, tomaatjes en paprika's uit ene pot


Het was een mooi einde van het jaar

Buiten toch wat vuurwerk en klappen
Zelfs harde klappen
Maar zeker 70 % minder dan vorig jaar
Op naar het volgend jaareinde met nog minder vuurwerk 
En dit jaar ga ik vaker focaccia met een tuintje bakken 😊

maandag 28 december 2020

Ik kreeg twee FLOWS voor kerstmis, feest.


De Flow bestaat 10 jaar en ik heb alle jaargangen en ben daar zo trots als een pauw op. Regelmatig pak ik een jaargang en laat me inspireren. Het is een blad totaal anders als alle andere bladen. Het verschijnt 8 x per jaar. Er zijn nu ook internationale Flows. Behalve een blad maakt Flow ook kalenders, agenda's, posters, een papierboek, een tekenboek en nog veel meer en geeft het sinds kort een online mindfulness cursus. 

Wat is er zo anders? Het papier. De maaksters van Flow houden van papier. Het blad is van diverse papiersoorten gemaakt. Diverse diktes, diverse kleuren, heel mooi. De maaksters houden van illustraties en daardoor legden zij contact met illustratoren van over heel de wereld. Wanneer ik erin lees raak ik geïnspireerd. Niet dat ik alles mooi vind, maar vaak vind ik het kundig, zo origineel, zo ontroerend wat de illustratoren maken. 

Vanaf het eerste magazine is er een rubriek waarin het leven van een vrouw besproken wordt, een vrouw die nu leeft of iemand die vroeger leefde. De schrijfsters die de artikelen maken zijn sterk in hun vak. Zo heb ik al zoveel mooie, bijzondere verhalen gelezen en iedere keer word ik weer verrast en blij te lezen over, zoals nu in de nieuwste Flow, Nina Simone.


Flow is een blad wat het begrip mindfulness promoot. Mindfulness, maar ook andere filosofieën, manieren om het leven leefbaarder te maken. Flow volgt allerlei maatschappelijke ontwikkelingen. Niet zozeer de politieke, economische, de waan van de dag ontwikkelingen, meer allerlei alternatieve ontwikkelingen. Zo lees ik over initiatieven die buurtgenoten nemen, ook in deze lastige tijden van afstand houden, lees ik over kunstenaars initiatieven, over tiny houses, over consuminderen etc. 

Flow voelt zich betrokken bij de Black Lives Matter beweging en vroeg zich af: "waarom is ons blad zo wit". De makers gaven aan dat zij hier in de toekomst verandering in gaan aanbrengen en zij houden woord. Ik zie nu illustraties en verhalen van en over mensen van kleur. Want zijn er geen mensen van kleur die het blad kopen, zijn er geen mensen van kleur die illustraties maken, zijn er geen mensen van kleur met een boeiend leven?  Eigenlijk raar dat het niet eerder gebeurde. 


Jullie merken, ik ben fan


zondag 27 december 2020

Ik kom nu pas achter een trend voor 2020 en........ vind het spuuglelijk.

                             Voor de grap heb ik op elke foto een kerstattribuutje van onszelf gelegd

Gisteren begon ik met het bekijken van mijn tijdschriften. Ik begon met de Libelle, de kerstuitgave en ik was verbaasd. Later keek ik in VT Wonen, de kerstuitgave en werd nog meer verbaasd.

Ik ben gek op tijdschriften. Niet alleen voor de foto's en/of de verhalen. Nee, ook het soort papier wat wordt gebruikt, het lettertype, de opmaak. Wat verbaasde me nu?  Ik heb altijd een bepaald beeld bij de kerst, en lange tijd kwam dit goed overeen bij wat ik in de bladen zag. En nu zie ik iets wat ik totaal niet herken. Het donkere, de styling van de kamers, zo donker, zo......... zo wat? 

Vroeger kocht ik veel VT wonen. Ik heb hele stapels van vroegere jaargangen. Dit jaar kocht ik ze niet. Heb ik het daarom gemist? Deze stijl, wat is dit voor stijl? 


Mijn gedachten gaan terug naar vroeger. Ik denk aan twee periodes. De jaren 70. Donkere kleuren waren toen ook in. Ik verfde ooit mijn kamer voor de helft olijfgroen en de andere helft paars. De raamspanten  waren bij iedereen bruin geschilderd. 

Ik denk ook aan 2000. Ik kocht toen jarenlang elke keer dat er een VT wonen uitkwam een exemplaar.  Het was de tijd van het minimalisme. Ik hield van die stijl. Ik vond de mode prachtig. Ik herinner me dat we rokken tot op de grond droegen. Ik had een prachtige grijze rok tot op de grond van een stof die op vilt leek. Tassen werden kruiselings over je borst gedragen en sloten plat aan, heel mooi, grijs was de kleur en zwart en wit en crème. Ik herinner me dat de woninginrichting minimalistisch werd, kaler kun je ook zeggen, rustig. En nu, 20 jaar later, in een tijd dat er een pandemie heerst en alles op losse schroeven staat zou je zeggen dat we behoefte hebben aan rust. Maar wat zie ik, misschien zijn donkere kleuren om je heen fijn, beschermend, maar die luxe, goud, zilver, koper, fluweel, want dit is het woord dat ik steeds lees, luxe. Raar vind ik dat. Is luxe hetgeen we nu nodig hebben? 


Dit huis heeft in elke kamer behang, druk behang. Waarom juist nu? Ik ga dit echt eens uitzoeken wat de achtergrond hiervan is. In deze tijd. Waarom deze donkere kleuren, waarom deze hang naar luxe? Geeft dit mensen een fijn gevoel? 


Zien jullie dit? Dit doet toch echt hippieachtig aan. Die bank van velours. Maar het voelt niet hippieachtig en we zijn niet hippieachtig. Wat denken de stylistes hierbij? Zie hier het hele huis in deze stijl: vtwonen-binnenkijker

Ik besluit eens te zoeken op internet en vind deze informatie

  • Pantone heeft de tint Classic Blue uitgeroepen tot kleur van het jaar 2020. Deze diepe blauwe tint is elegant, tijdloos en eenvoudig. Het staat volgens Pantone voor rust, vertrouwen en verbinding. Het geeft het verlangen weer naar een betrouwbare en stabiele basis waarop we kunnen bouwen. En de kleur reflecteert en bevordert veerkracht. stijlvolstyling/woontrends 2019-2020
  • Ik lees in de Seasons : Door het toevoegen van goud krijgt je interieur meteen een chique tintje. Bij goud geldt wel: less is more. Teveel goud bij elkaar wordt kitscherig, terwijl her en der een gouden accessoire juist een rijke uitstraling geeft.
  • Lidewij Edelkoort voorspelde bruin als kleur voor dit jaar en ze voorspelt groen voor 2021
  • Ik lees in Cosmopolitan: Tijd om je opa en oma om inspo te vragen, want het klassieke interieur is terug van weggeweest. In 2020 zullen we deze interieur trend veel voorbij zien komen. Klassieke elementen in huizen (lees: ornamenten aan het plafond, chique ramen), gecombineerd met statement pieces (die je grootouders toentertijd waarschijnlijk oversloegen). Een klassiek behang, een opvallende salontafel uit de kringloopwinkel of een gouden kroonluchter zijn perfect te combineren met moderne items. Je interieur mag donker, donkerder, donkerst. Klinkt misschien als iets heel engs, maar het is prachtig. Verf een muur (of de hele kamer) diepzwart, en breng licht terug door gekleurde items toe te voegen. Zijn zwarte muren je iets te donker? Wat dacht je van terracotta, donkerblauw of mosgroen? Deze kleuren geven je interieur al wél de warmte, maar zijn net iets veiliger dan zwart.  (Inspo=Slang for Inspirational, weer wat geleerd 😊) Ik vraag me hierbij af opa en oma, wie zijn dat? bedoelen ze mijn generatie? Hadden wij chique ramen? Wanneer ik aan de jaren 70 denk was het qua kleuren donker, maar toch absoluut niet chique? 
  • Een andere woontrend die we dit jaar gaan zien is ‘more is more’. Deze trend voelt romantisch aan, het is een klassieke stijl waardoor je het gevoel hebt jezelf te wanen in zware, luxe en donkere stoffen in je huis. De stoffen zijn vaak glanzend, rijker en kwalitatief zwaarder. Denk bijvoorbeeld aan items uitgevoerd in de zachte luxe stof velvet en prachtige glazen vazen. Je zult zien dat je de sfeer in huis krijgt van een eeuwenoud grachtenpand. Warme kleuren als bordeauxrood, donkergroen, koningsblauw én goud passen perfect bij deze luxe woontrend.
  • Het gebruik van goud in je interieur heeft een betekenis. Goud toevoegen ontspant, zorgt voor wijsheid en geeft veiligheid. Ook straalt goud luxe uit.
Wat ik zie vind ik eigenlijk allemaal spuuglelijk. Ik begrijp ook niet zo goed waar het idee, het gevoel vandaan komt. Hebben jullie op dit moment behoefte aan luxe? Is dit een stijl die jullie in huis zouden willen nemen? Ik zie een trend als de weerspiegeling van een tijd. Maar wat weerspiegelt deze hang naar luxe?


Hier veel video's over trends youtube/Trends TV channel

zaterdag 26 december 2020

Kerstcadeautjes.


IK HOU VAN PAPIER
GENIET VAN DE ONTWERPEN EN VORMGEVING

En het inpakpapier voor de kerst is zo leuk

Ieder jaar geven wij elkaar cadeautjes

MIJN CADEAUTJES

Het boek voor papierliefhebbers



Een  must 😊 voor mensen die van papier houden
Allerlei soorten papier
Prachtig vormgegeven

TIJDSCHRIFTEN
Ik hou van tijdschriften


BOEKEN
Een biografie van Emily Dickinson
 En een beeldbiografie van Emily Dickinson

Ik heb jarenlang in de veronderstelling verkeerd
 Dat ik alle autobiografieën van Simone de Beauvoir had
Tot ik dit jaar ontdekte dat ik er 1 mis
Be Bloei van het Leven


STIFTEN
Fluorescerend en met glitter
De stiften die ik gebruikte zijn nu bijna leeg en niet meer te koop
Ik heb diverse andere stiften geprobeerd
maar die geven veel minder effect
Dit kunnen wel eens waardige vervangers zijn



donderdag 24 december 2020

Kerstavond en een duidelijke boodschap.


 Kerstavond

Wat voor beeld komt jullie voor ogen bij dit woord? 

Bij mij is dit ieder jaar weer het verhaal zoals ik het als kind hoorde

Het is een verhaal zo krachtig dat het tot nu verteld wordt

Een zwangere vrouw en haar man zijn vanwege politieke omstandigheden ver van huis. Ze zoeken onderdak voor de avond maar kunnen het niet vinden. Uiteindelijk mogen ze in een stal overnachten. Een ster straalt aan de hemel. Die avond wordt er een jongetje geboren. De boodschap die hij als 30 jarige zal uitdragen is helder.

  • Heb God en je naaste lief als jezelf
  • Wie zonder zonde is werpe de eerste zin
  • Jullie zien wel de splinter in andermans oog maar niet de balk in je eigen oog
  • Heb je twee jassen, geef er een weg. 
Duidelijke taal, he? Maar toen, er kwamen theologen, duiders, spraakmakers, uitleggers en ieder interpreteerde het op een eigen manier. Er ontstonden afscheidingen van kerken, kerken werden steenrijk, gelovigen begonnen elkaar te bestrijden. Langzamerhand verdween de duidelijke boodschap.

Toch, vanavond opnieuw, na twee eeuwen, is het kerstavond 
Ondanks alle drukte en gedoe kun je nog steeds horen wat hij ons lang, lang geleden vertelde

Ook nu duikelen de uitleggers, talkshow gasten, ideologen, al of niet deskundigen over elkaar om ons te vertellen wat een toch duidelijke boodschap is: blijf thuis, blijf gezond, zorg voor elkaar, besmet een ander niet.  Door hun toedoen wordt het onduidelijk, worden mazen van het net gezocht. Blijkbaar werkt het zo bij ons, mensen.

woensdag 23 december 2020

Woorden voor het jaar 2021.

Ik zit in de huiskamer

Net het ontbijt op

De deur naar de tuin staat open

 Lekker eventjes frisse lucht binnen 

De vogels hebben eten 

  De dag kan beginnen

Wat is het toch leuk

 een stapel kaarten op de mat te vinden

Ik ben aan het nadenken

 over woorden voor het jaar 2021

Judy van Bubbels begon ermee en ik vind het een leuk idee

VERSIMPELEN, NEEM DE TIJD, VERDIEPING

Versimpelen: Dit heeft te maken met perfectionisme en ideeënrijkheid. Beide bezit ik in hoge mate. Vaak fijn, maar even vaak storend. Het maakt dat ik het beste wil bereiken en het maakt dat ik altijd wel iets kan verzinnen om het leven leuk te maken. Maar....... het kan er ook toe leiden dat ik helemaal op hol sla, bezig blijf met verbeteren en het dan juist mislukt. Bovendien heb ik Maagd als sterrenbeeld en wij Maagden zijn op het detail. Hartstikke leuk, maar de combinatie van op het detail gericht zijn, perfectionisme en creatief denken kan lastig zijn.

Ik vertelde eerder al dat ik kiezen moeilijk vind. Sterker, ik haat het. Sommige dingen gaan super gemakkelijk. De wekelijkse boodschappen, een makkie, niks geen keuzestress. Iets nieuws kopen als een boek, leuk, graag, draai er mijn hand niet voor om. Maar op andere vlakken, lastig, moeilijk, gedoe. Het woord alleen al jaagt me de boom in. Maar versimpelen klinkt totaal anders. Het klinkt als goed voor jezelf zorgen, het gemakkelijker maken voor jezelf.  


Binnen nieuwe amaryllissen
We hadden ze al eerder, maar die waren uitgebloeid

Neem de tijd  ga ik volgend jaar uitproberen. Na mijn pensioen ben ik bezig geweest een nieuwe structuur te vinden. Het is nu redelijk gelukt. Ik verbaas me er nog steeds over dat de tijd vliegt. Wat nieuw is en wat met Corona te maken heeft is dat ik zo rusteloos ben en ongeconcentreerd. Hulpmiddel kan zijn, neem de tijd. Ik ben al een beetje aan het oefenen met boodschappen doen. Ik heb nu eens gekeken hoeveel tijd ik daar mee kwijt ben en dat is veel langer dan ik dacht. Zo ga ik eens bewust kijken hoeveel tijd een bepaalde handeling eigenlijk kost. De tijd vliegt dan niet, nee, ik ben me er meer bewust van.


Buiten in de tuin prachtige takken

Verdieping: Daar heb ik echt behoefte aan 

  • In het tekenen en schilderen. De afgelopen jaren heb ik met diverse materialen geëxperimenteerd. Nu wil ik naar een soort samenvatting streven. Toepassen wat ik geleerd heb. Met aquarelverf werken gaat daar een belangrijk deel van uitmaken, want ik mis het nu. Voor het eerst eigenlijk sinds 2 jaar. 
  • Verdieping in kennis op het gebied van klimaat, milieu, agrarische sector en economie.

dinsdag 22 december 2020


Bloggen, ik vind het zo leuk. Ik doe het ook al heel lang, al 12 jaar. Ik zag het in het begin als het bijhouden van een dagboek, om terug te kunnen zien wat er in een jaar gebeurde. Later kwam mijn boekenblog erbij, beschrijvingen geven van de boeken die ik las. Een periode postte ik informatie, achtergronden mbt creativiteit. Ook heb ik een keer een half jaar project verzonnen, iedere week iets leren of oefenen. Het was leuk en stimulerend. Ik leerde flensjes te maken en pesto. Ik zocht er achtergronden bij. Maar ook leerde ik over de staten van de USA, het was de tijd dat Obama gekozen werd. En zo leerde ik elke week iets anders.

Dit jaar wilde ik inzicht krijgen in de wisseling tussen economie, het klimaat en de agrarische sector. Ik wilde er van alles over lezen. De eerste drie maanden lukte het goed. Ik haalde de boeken uit de bibliotheek. Maar toen in maart de lockdown kwam wilde ik liever niet meer naar de stad. 

Voor het volgende jaar ben ik weer op zoek naar iets dergelijks. Eerder bedacht ik 21 uitdagingen voor het nieuwe jaar. Ik neem de volgende ervan over omdat ik ze ook voor het bloggen kan gebruiken. 

  1. Vorm geven aan de jaargetijden
  2. Mijn boekenproject weer oppakken
  3. Structuur vinden
  4. Een gevoel krijgen vooruit te gaan
  5. Toekomst bedenken
Wanneer ik er zo over nadenk kom ik tot dit
  • Verder gaan met mijn interesse in economie, agrarische sector, het milieu. Het afgelopen jaar las ik een paar boeken die inzicht gaven, zoals o.a. de Donut Economie van Kate Raworth. Maar ik voel me nog vrijwel een leek op dit gebied. Hoorde  de afgelopen jaren er van alles en nog wat over. En net zoals met alles op dit moment komt de vraag boven " Wat is er waar?" Nu heb ik bedacht om in 2021 elke week een blog te besteden aan dit onderwerp. Op Twitter volg ik aardig wat mensen die er verstand van hebben. Misschien verdiept mijn inzicht zich wanneer ik er regelmatig over schrijf.
  • Wat betreft mijn boekenproject. Het afgelopen jaar ging het mis. Ik kon me totaal niet meer concentreren. Ik heb nu bedacht dat een beetje dwang misschien kan helpen. Dwang? Ik hoor het jullie vragen. Waarom dwingen? Lezen moet toch leuk zijn? Ik kom op het idee vanwege de afgedwongen lockdown van dit moment. Maandenlang werd ons vriendelijk gevraagd ons aan de corona maatregelen te houden, vriendelijk, nog vriendelijker,.........tot de hamer viel en dwang toegepast werd. Is dwang niet heerlijk duidelijk, niks geen gemits en gemaar meer. Dat wil ik het komende jaar ook eens op het lezen toepassen. Iedere dag een tijdstip kiezen en gaan zitten of ik wil of niet. Doen, wedden dat het plezier weer terug komt? En er dan een blog over schrijven. 
  • De jaargetijden. Een onderwerp wat mijn hele blog door voorkomt, al vanaf het begin houdt dit me bezig. De wisselingen, de kleuren, de vormen, de betekenis. Tot nu toe postte ik meestal foto's. Daar ga ik natuurlijk mee door. Ik vind het veel te leuk ze te maken. Maar ik wil het komende jaar wat meer naar betekenis zoeken. Bijv. wat gebeurt er eigenlijk wanneer het winter is? 
  • Ook zou ik weer wat meer over creativiteit willen bloggen. Het was leuk indertijd. Ook dit wil ik weer gaan doen. Zeg 1 x per 2 weken. 
  • En ik bedacht ook BLIJ. Ik heb behoefte aan BLIJ. Het komende jaar wil ik graag een vorm zoeken om het over dingen te hebben die me blij maken. Creativiteit doet dit, leren doet dit. Het gaat hier nu niet om grote dingen, nee dingen als breien, haken, koken, bakken. Misschien ook weer eens terugkeren naar de Tarot etc. Ik denk er ook over na of ik iets meer wil doen met Google Earth. 
Dus:
  • 1 x per week over iets bloggen economie, klimaat, agrarische sector
  • 1 x per 2 weken iets over creativiteit
  • Jaargetijden, doorgaan met foto's plaatsen. Maar ook naar betekenis zoeken.
  • Boeken, 2 romans per maand en 1 biografie en er een blog over schrijven
  • Schrijven over iets wat ik doe, iets wat blij maakt.

maandag 21 december 2020


Zo, de boodschappen voor de hele week zijn binnen. Ik dacht, maandag 13.00 uur, het ouderenuurtje, het zal misschien niet zo druk zijn. Het viel ook mee. Wel drukker dan normaal. Ik heb zo'n vermoeden dat het op andere dagen drukker zal zijn. Van te voren bedacht ik een kerstmenu. Nam me voor wat vorig jaar goed hielp, versimpelen. De boodschappen zijn nu opgeruimd. Dat is weer een zorg minder ;-)


Vandaag begint de winter. Ik ga daar eens heel erg van genieten. Winterwandelingen. Genieten van de takken afstekend tegen de lucht. Hier en daar de kleur van een rode bes, heerlijk. Boerenkool, ik haalde het weer in huis. Koffie met slagroom en zelfgemaakte kaneelbroodjes, heerlijk. Kaarten schilderen met de winter als thema.

what-is-the-winter-solstice

een-uitleg-van-de-winterzonnewende-2020-wanneer-en-waarom

21-december-2020-de-grote-conjunctie-verwacht-jij-een-gebeurtenis/

Maar nu eerst de kerstdagen en oud en nieuw

zondag 20 december 2020

Ik kreeg weer een verrassing.

                                                          Wat is al dat kerstspul toch leuk
Dit hangt buiten

Van een vriendin kreeg ik zo'n schattige kerstkaart
 

 
En van een andere vriendin
 Die prachtige dingen van papier maakt
Kreeg ik een pakje

MUTSJES


Een papieren rendier kerstbal


EEN KERSTSTER VAN PAPIER
Wat een werk, he?


Een kerstkaart en sterren


En lekkere chocolaatjes
Ik ben verwend



vrijdag 18 december 2020

Hoe ging het in 2020 met het tekenen/schilderen.

           

   Kaarten m.b.t. de seizoenen

Zo moeilijk als ik me het afgelopen jaar kon concentreren op lezen. Zo gemakkelijk ging het concentreren op schilderen en tekenen. Ik had er ook heel veel plezier in.      

Zoals altijd schilderde ik kaarten bij de seizoen. Het begon met de lente. Al scrawlend door Instagram kwam ik ineens op het idee om vrouwengezichten te combineren met bloemen en vlinders. Ik gebruikte er opnieuw markers voor. Ik genoot van de effecten die het materiaal geeft.

Ik maakte 3 grotere schilderijen

Bij deze had ik ineens het effect van aquarelpotloden door

4 Boekjes

Tijdens de periode van de #stayhome #staysafe maakte ik 4 boekjes voor vriendinnen en voor Salem.  Meerdere kaarten op elkaar leggen en aan de binnenkant met een sierdraadje vastnaaien. Ook hier vond ik weer effecten en vormen. Ik gebruikte er teksten bij. Het was leuk.


Ik maakte zomerkaarten

 
En schilderde dingen uit huis


Herfstkaarten

Via Etsy verkocht

Theepot en cupcakes schilderij

Afrikaans kind met bloem

 Zelda boekenlegger

Zwart wit pentekening

Ik verkocht een Frida Kahlo kaart

Ik maakte 40 kerstkaarten

Het was opnieuw een jaar van experimenteren. Ik leerde twee jaar geleden tijdens de cursus illustratief schilderen het gebruik van meer materialen kennen. Daarna ben ik steeds gaan zoeken wat voor effecten er mee kan krijgen. En van daar uit ontstonden ook vormen. 

En nu, er staat een nieuw jaar voor de deur

Ideeën voor het nieuwe jaar

  • Iedere maand een portret van een beroemde vrouw
  • 5 kaarten per seizoen
  • Het zomerschilderij waar ik mee bezig was afmaken
  • Kerstkaarten
  • Kennis mbt illustreren uitbouwen
  • 4 grote aquarellen maken

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015