maandag 4 januari 2021
Eerste dagen van het jaar, het begin van mijn boekenproject en een verrassing.
vrijdag 1 januari 2021
Oliebollen, appelflappen en een focaccia "met een tuintje".
Ik maakte voor het eerst een focaccia met een tuintje
Ik zag voorbeelden op Twitter
Het was leuk in de winkel te zoeken naar stengels (bieslook) en struiken (rozemarijn)
Bloemen van olijven, tomaatjes en paprika's uit ene pot
maandag 28 december 2020
Ik kreeg twee FLOWS voor kerstmis, feest.
De Flow bestaat 10 jaar en ik heb alle jaargangen en ben daar zo trots als een pauw op. Regelmatig pak ik een jaargang en laat me inspireren. Het is een blad totaal anders als alle andere bladen. Het verschijnt 8 x per jaar. Er zijn nu ook internationale Flows. Behalve een blad maakt Flow ook kalenders, agenda's, posters, een papierboek, een tekenboek en nog veel meer en geeft het sinds kort een online mindfulness cursus.
Wat is er zo anders? Het papier. De maaksters van Flow houden van papier. Het blad is van diverse papiersoorten gemaakt. Diverse diktes, diverse kleuren, heel mooi. De maaksters houden van illustraties en daardoor legden zij contact met illustratoren van over heel de wereld. Wanneer ik erin lees raak ik geïnspireerd. Niet dat ik alles mooi vind, maar vaak vind ik het kundig, zo origineel, zo ontroerend wat de illustratoren maken.
Vanaf het eerste magazine is er een rubriek waarin het leven van een vrouw besproken wordt, een vrouw die nu leeft of iemand die vroeger leefde. De schrijfsters die de artikelen maken zijn sterk in hun vak. Zo heb ik al zoveel mooie, bijzondere verhalen gelezen en iedere keer word ik weer verrast en blij te lezen over, zoals nu in de nieuwste Flow, Nina Simone.
Flow is een blad wat het begrip mindfulness promoot. Mindfulness, maar ook andere filosofieën, manieren om het leven leefbaarder te maken. Flow volgt allerlei maatschappelijke ontwikkelingen. Niet zozeer de politieke, economische, de waan van de dag ontwikkelingen, meer allerlei alternatieve ontwikkelingen. Zo lees ik over initiatieven die buurtgenoten nemen, ook in deze lastige tijden van afstand houden, lees ik over kunstenaars initiatieven, over tiny houses, over consuminderen etc.
Flow voelt zich betrokken bij de Black Lives Matter beweging en vroeg zich af: "waarom is ons blad zo wit". De makers gaven aan dat zij hier in de toekomst verandering in gaan aanbrengen en zij houden woord. Ik zie nu illustraties en verhalen van en over mensen van kleur. Want zijn er geen mensen van kleur die het blad kopen, zijn er geen mensen van kleur die illustraties maken, zijn er geen mensen van kleur met een boeiend leven? Eigenlijk raar dat het niet eerder gebeurde.
zondag 27 december 2020
Ik kom nu pas achter een trend voor 2020 en........ vind het spuuglelijk.
Ik ben gek op tijdschriften. Niet alleen voor de foto's en/of de verhalen. Nee, ook het soort papier wat wordt gebruikt, het lettertype, de opmaak. Wat verbaasde me nu? Ik heb altijd een bepaald beeld bij de kerst, en lange tijd kwam dit goed overeen bij wat ik in de bladen zag. En nu zie ik iets wat ik totaal niet herken. Het donkere, de styling van de kamers, zo donker, zo......... zo wat?
Vroeger kocht ik veel VT wonen. Ik heb hele stapels van vroegere jaargangen. Dit jaar kocht ik ze niet. Heb ik het daarom gemist? Deze stijl, wat is dit voor stijl?
Ik denk ook aan 2000. Ik kocht toen jarenlang elke keer dat er een VT wonen uitkwam een exemplaar. Het was de tijd van het minimalisme. Ik hield van die stijl. Ik vond de mode prachtig. Ik herinner me dat we rokken tot op de grond droegen. Ik had een prachtige grijze rok tot op de grond van een stof die op vilt leek. Tassen werden kruiselings over je borst gedragen en sloten plat aan, heel mooi, grijs was de kleur en zwart en wit en crème. Ik herinner me dat de woninginrichting minimalistisch werd, kaler kun je ook zeggen, rustig. En nu, 20 jaar later, in een tijd dat er een pandemie heerst en alles op losse schroeven staat zou je zeggen dat we behoefte hebben aan rust. Maar wat zie ik, misschien zijn donkere kleuren om je heen fijn, beschermend, maar die luxe, goud, zilver, koper, fluweel, want dit is het woord dat ik steeds lees, luxe. Raar vind ik dat. Is luxe hetgeen we nu nodig hebben?
Dit huis heeft in elke kamer behang, druk behang. Waarom juist nu? Ik ga dit echt eens uitzoeken wat de achtergrond hiervan is. In deze tijd. Waarom deze donkere kleuren, waarom deze hang naar luxe? Geeft dit mensen een fijn gevoel?
Zien jullie dit? Dit doet toch echt hippieachtig aan. Die bank van velours. Maar het voelt niet hippieachtig en we zijn niet hippieachtig. Wat denken de stylistes hierbij? Zie hier het hele huis in deze stijl: vtwonen-binnenkijker
Ik besluit eens te zoeken op internet en vind deze informatie
- Pantone heeft de tint Classic Blue uitgeroepen tot kleur van het jaar 2020. Deze diepe blauwe tint is elegant, tijdloos en eenvoudig. Het staat volgens Pantone voor rust, vertrouwen en verbinding. Het geeft het verlangen weer naar een betrouwbare en stabiele basis waarop we kunnen bouwen. En de kleur reflecteert en bevordert veerkracht. stijlvolstyling/woontrends 2019-2020.
- Ik lees in de Seasons : Door het toevoegen van goud krijgt je interieur meteen een chique tintje. Bij goud geldt wel: less is more. Teveel goud bij elkaar wordt kitscherig, terwijl her en der een gouden accessoire juist een rijke uitstraling geeft.
- Lidewij Edelkoort voorspelde bruin als kleur voor dit jaar en ze voorspelt groen voor 2021
- Ik lees in Cosmopolitan: Tijd om je opa en oma om inspo te vragen, want het klassieke interieur is terug van weggeweest. In 2020 zullen we deze interieur trend veel voorbij zien komen. Klassieke elementen in huizen (lees: ornamenten aan het plafond, chique ramen), gecombineerd met statement pieces (die je grootouders toentertijd waarschijnlijk oversloegen). Een klassiek behang, een opvallende salontafel uit de kringloopwinkel of een gouden kroonluchter zijn perfect te combineren met moderne items. Je interieur mag donker, donkerder, donkerst. Klinkt misschien als iets heel engs, maar het is prachtig. Verf een muur (of de hele kamer) diepzwart, en breng licht terug door gekleurde items toe te voegen. Zijn zwarte muren je iets te donker? Wat dacht je van terracotta, donkerblauw of mosgroen? Deze kleuren geven je interieur al wél de warmte, maar zijn net iets veiliger dan zwart. (Inspo=Slang for Inspirational, weer wat geleerd 😊) Ik vraag me hierbij af opa en oma, wie zijn dat? bedoelen ze mijn generatie? Hadden wij chique ramen? Wanneer ik aan de jaren 70 denk was het qua kleuren donker, maar toch absoluut niet chique?
- Een andere woontrend die we dit jaar gaan zien is ‘more is more’. Deze trend voelt romantisch aan, het is een klassieke stijl waardoor je het gevoel hebt jezelf te wanen in zware, luxe en donkere stoffen in je huis. De stoffen zijn vaak glanzend, rijker en kwalitatief zwaarder. Denk bijvoorbeeld aan items uitgevoerd in de zachte luxe stof velvet en prachtige glazen vazen. Je zult zien dat je de sfeer in huis krijgt van een eeuwenoud grachtenpand. Warme kleuren als bordeauxrood, donkergroen, koningsblauw én goud passen perfect bij deze luxe woontrend.
- Het gebruik van goud in je interieur heeft een betekenis. Goud toevoegen ontspant, zorgt voor wijsheid en geeft veiligheid. Ook straalt goud luxe uit.
zaterdag 26 december 2020
Kerstcadeautjes.
donderdag 24 december 2020
Kerstavond en een duidelijke boodschap.
Wat voor beeld komt jullie voor ogen bij dit woord?
Bij mij is dit ieder jaar weer het verhaal zoals ik het als kind hoorde
Het is een verhaal zo krachtig dat het tot nu verteld wordt
Een zwangere vrouw en haar man zijn vanwege politieke omstandigheden ver van huis. Ze zoeken onderdak voor de avond maar kunnen het niet vinden. Uiteindelijk mogen ze in een stal overnachten. Een ster straalt aan de hemel. Die avond wordt er een jongetje geboren. De boodschap die hij als 30 jarige zal uitdragen is helder.
- Heb God en je naaste lief als jezelf
- Wie zonder zonde is werpe de eerste zin
- Jullie zien wel de splinter in andermans oog maar niet de balk in je eigen oog
- Heb je twee jassen, geef er een weg.
woensdag 23 december 2020
Woorden voor het jaar 2021.
Ik zit in de huiskamer
Net het ontbijt op
De deur naar de tuin staat open
Lekker eventjes frisse lucht binnen
De vogels hebben eten
De dag kan beginnen
Wat is het toch leuk
een stapel kaarten op de mat te vinden
Ik ben aan het nadenken
over woorden voor het jaar 2021
Judy van Bubbels begon ermee en ik vind het een leuk idee
VERSIMPELEN, NEEM DE TIJD, VERDIEPING
Versimpelen: Dit heeft te maken met perfectionisme en ideeënrijkheid. Beide bezit ik in hoge mate. Vaak fijn, maar even vaak storend. Het maakt dat ik het beste wil bereiken en het maakt dat ik altijd wel iets kan verzinnen om het leven leuk te maken. Maar....... het kan er ook toe leiden dat ik helemaal op hol sla, bezig blijf met verbeteren en het dan juist mislukt. Bovendien heb ik Maagd als sterrenbeeld en wij Maagden zijn op het detail. Hartstikke leuk, maar de combinatie van op het detail gericht zijn, perfectionisme en creatief denken kan lastig zijn.
Ik vertelde eerder al dat ik kiezen moeilijk vind. Sterker, ik haat het. Sommige dingen gaan super gemakkelijk. De wekelijkse boodschappen, een makkie, niks geen keuzestress. Iets nieuws kopen als een boek, leuk, graag, draai er mijn hand niet voor om. Maar op andere vlakken, lastig, moeilijk, gedoe. Het woord alleen al jaagt me de boom in. Maar versimpelen klinkt totaal anders. Het klinkt als goed voor jezelf zorgen, het gemakkelijker maken voor jezelf.
Neem de tijd ga ik volgend jaar uitproberen. Na mijn pensioen ben ik bezig geweest een nieuwe structuur te vinden. Het is nu redelijk gelukt. Ik verbaas me er nog steeds over dat de tijd vliegt. Wat nieuw is en wat met Corona te maken heeft is dat ik zo rusteloos ben en ongeconcentreerd. Hulpmiddel kan zijn, neem de tijd. Ik ben al een beetje aan het oefenen met boodschappen doen. Ik heb nu eens gekeken hoeveel tijd ik daar mee kwijt ben en dat is veel langer dan ik dacht. Zo ga ik eens bewust kijken hoeveel tijd een bepaalde handeling eigenlijk kost. De tijd vliegt dan niet, nee, ik ben me er meer bewust van.
Buiten in de tuin prachtige takken
Verdieping: Daar heb ik echt behoefte aan
- In het tekenen en schilderen. De afgelopen jaren heb ik met diverse materialen geëxperimenteerd. Nu wil ik naar een soort samenvatting streven. Toepassen wat ik geleerd heb. Met aquarelverf werken gaat daar een belangrijk deel van uitmaken, want ik mis het nu. Voor het eerst eigenlijk sinds 2 jaar.
- Verdieping in kennis op het gebied van klimaat, milieu, agrarische sector en economie.
dinsdag 22 december 2020
Bloggen, ik vind het zo leuk. Ik doe het ook al heel lang, al 12 jaar. Ik zag het in het begin als het bijhouden van een dagboek, om terug te kunnen zien wat er in een jaar gebeurde. Later kwam mijn boekenblog erbij, beschrijvingen geven van de boeken die ik las. Een periode postte ik informatie, achtergronden mbt creativiteit. Ook heb ik een keer een half jaar project verzonnen, iedere week iets leren of oefenen. Het was leuk en stimulerend. Ik leerde flensjes te maken en pesto. Ik zocht er achtergronden bij. Maar ook leerde ik over de staten van de USA, het was de tijd dat Obama gekozen werd. En zo leerde ik elke week iets anders.
Dit jaar wilde ik inzicht krijgen in de wisseling tussen economie, het klimaat en de agrarische sector. Ik wilde er van alles over lezen. De eerste drie maanden lukte het goed. Ik haalde de boeken uit de bibliotheek. Maar toen in maart de lockdown kwam wilde ik liever niet meer naar de stad.
Voor het volgende jaar ben ik weer op zoek naar iets dergelijks. Eerder bedacht ik 21 uitdagingen voor het nieuwe jaar. Ik neem de volgende ervan over omdat ik ze ook voor het bloggen kan gebruiken.
- Vorm geven aan de jaargetijden
- Mijn boekenproject weer oppakken
- Structuur vinden
- Een gevoel krijgen vooruit te gaan
- Toekomst bedenken
- Verder gaan met mijn interesse in economie, agrarische sector, het milieu. Het afgelopen jaar las ik een paar boeken die inzicht gaven, zoals o.a. de Donut Economie van Kate Raworth. Maar ik voel me nog vrijwel een leek op dit gebied. Hoorde de afgelopen jaren er van alles en nog wat over. En net zoals met alles op dit moment komt de vraag boven " Wat is er waar?" Nu heb ik bedacht om in 2021 elke week een blog te besteden aan dit onderwerp. Op Twitter volg ik aardig wat mensen die er verstand van hebben. Misschien verdiept mijn inzicht zich wanneer ik er regelmatig over schrijf.
- Wat betreft mijn boekenproject. Het afgelopen jaar ging het mis. Ik kon me totaal niet meer concentreren. Ik heb nu bedacht dat een beetje dwang misschien kan helpen. Dwang? Ik hoor het jullie vragen. Waarom dwingen? Lezen moet toch leuk zijn? Ik kom op het idee vanwege de afgedwongen lockdown van dit moment. Maandenlang werd ons vriendelijk gevraagd ons aan de corona maatregelen te houden, vriendelijk, nog vriendelijker,.........tot de hamer viel en dwang toegepast werd. Is dwang niet heerlijk duidelijk, niks geen gemits en gemaar meer. Dat wil ik het komende jaar ook eens op het lezen toepassen. Iedere dag een tijdstip kiezen en gaan zitten of ik wil of niet. Doen, wedden dat het plezier weer terug komt? En er dan een blog over schrijven.
- De jaargetijden. Een onderwerp wat mijn hele blog door voorkomt, al vanaf het begin houdt dit me bezig. De wisselingen, de kleuren, de vormen, de betekenis. Tot nu toe postte ik meestal foto's. Daar ga ik natuurlijk mee door. Ik vind het veel te leuk ze te maken. Maar ik wil het komende jaar wat meer naar betekenis zoeken. Bijv. wat gebeurt er eigenlijk wanneer het winter is?
- Ook zou ik weer wat meer over creativiteit willen bloggen. Het was leuk indertijd. Ook dit wil ik weer gaan doen. Zeg 1 x per 2 weken.
- En ik bedacht ook BLIJ. Ik heb behoefte aan BLIJ. Het komende jaar wil ik graag een vorm zoeken om het over dingen te hebben die me blij maken. Creativiteit doet dit, leren doet dit. Het gaat hier nu niet om grote dingen, nee dingen als breien, haken, koken, bakken. Misschien ook weer eens terugkeren naar de Tarot etc. Ik denk er ook over na of ik iets meer wil doen met Google Earth.
- 1 x per week over iets bloggen economie, klimaat, agrarische sector
- 1 x per 2 weken iets over creativiteit
- Jaargetijden, doorgaan met foto's plaatsen. Maar ook naar betekenis zoeken.
- Boeken, 2 romans per maand en 1 biografie en er een blog over schrijven
- Schrijven over iets wat ik doe, iets wat blij maakt.
maandag 21 december 2020
Zo, de boodschappen voor de hele week zijn binnen. Ik dacht, maandag 13.00 uur, het ouderenuurtje, het zal misschien niet zo druk zijn. Het viel ook mee. Wel drukker dan normaal. Ik heb zo'n vermoeden dat het op andere dagen drukker zal zijn. Van te voren bedacht ik een kerstmenu. Nam me voor wat vorig jaar goed hielp, versimpelen. De boodschappen zijn nu opgeruimd. Dat is weer een zorg minder ;-)
Vandaag begint de winter. Ik ga daar eens heel erg van genieten. Winterwandelingen. Genieten van de takken afstekend tegen de lucht. Hier en daar de kleur van een rode bes, heerlijk. Boerenkool, ik haalde het weer in huis. Koffie met slagroom en zelfgemaakte kaneelbroodjes, heerlijk. Kaarten schilderen met de winter als thema.
een-uitleg-van-de-winterzonnewende-2020-wanneer-en-waarom
21-december-2020-de-grote-conjunctie-verwacht-jij-een-gebeurtenis/
Maar nu eerst de kerstdagen en oud en nieuw
zondag 20 december 2020
vrijdag 18 december 2020
Hoe ging het in 2020 met het tekenen/schilderen.
Kaarten m.b.t. de seizoenen
Zo moeilijk als ik me het afgelopen jaar kon concentreren op lezen. Zo gemakkelijk ging het concentreren op schilderen en tekenen. Ik had er ook heel veel plezier in.
Zoals altijd schilderde ik kaarten bij de seizoen. Het begon met de lente. Al scrawlend door Instagram kwam ik ineens op het idee om vrouwengezichten te combineren met bloemen en vlinders. Ik gebruikte er opnieuw markers voor. Ik genoot van de effecten die het materiaal geeft.
Ik maakte 3 grotere schilderijen
Bij deze had ik ineens het effect van aquarelpotloden door
4 Boekjes
Tijdens de periode van de #stayhome #staysafe maakte ik 4 boekjes voor vriendinnen en voor Salem. Meerdere kaarten op elkaar leggen en aan de binnenkant met een sierdraadje vastnaaien. Ook hier vond ik weer effecten en vormen. Ik gebruikte er teksten bij. Het was leuk.
Herfstkaarten
Via Etsy verkocht
Theepot en cupcakes schilderij
Afrikaans kind met bloem
Zelda boekenlegger
Zwart wit pentekening
Ik verkocht een Frida Kahlo kaart
Ik maakte 40 kerstkaarten
Het was opnieuw een jaar van experimenteren. Ik leerde twee jaar geleden tijdens de cursus illustratief schilderen het gebruik van meer materialen kennen. Daarna ben ik steeds gaan zoeken wat voor effecten er mee kan krijgen. En van daar uit ontstonden ook vormen.
En nu, er staat een nieuw jaar voor de deur
Ideeën voor het nieuwe jaar
- Iedere maand een portret van een beroemde vrouw
- 5 kaarten per seizoen
- Het zomerschilderij waar ik mee bezig was afmaken
- Kerstkaarten
- Kennis mbt illustreren uitbouwen
- 4 grote aquarellen maken
Boekenproject 2014
Boekenproject 2015












































