zondag 16 maart 2014

Welke merel zingt het mooist



Het is altijd een feestje
 zondagmorgen
 naar het radio programma Vroege Vogels te luisteren
Vanmorgen ook weer
Het ging deze keer over
Welke merel zingt het mooist

donderdag 13 maart 2014

Stream of consciousness.

Vanaf zaterdag hebben we nu al heerlijk weer
Ik kan me niet herinneren dat het voorjaar eerder zo vroeg en zo zacht is begonnen
 
Struiken lopen uit en overal staan voorjaarsbloemen in bloei
 





















Thuis ben ik
door omstandigheden buiten mij
wat afgedwaald van alle goede voornemens
Wel hou ik me aan mijn boekenproject
 
 
Ik lees op dit moment Mrs Dalloway van Virginia Woolf. Het is een boek dat ik jaren geleden kocht en doorbladerde, maar nooit gelezen heb.

Ik zit er momenteel redelijk goed in, ik moet me goed concentreren om de stream of consciousness, de verhaaltechniek van Virginia te volgen. En dat is precies de bedoeling, het vermogen me te concentreren was ik kwijtgeraakt en op deze manier probeer ik het weer terug te krijgen. Ik probeer ook 2 x 20 minuten te mediteren, eigenlijk om dezelfde reden. Tot nu toe gaat dit heel slecht. Mijn gedachten schieten alle kanten op. Wel heb ik wat beter in de gaten wanneer er een gedachte komt en dat vind ik al heel wat.
 
(Met stream of consciousness bootst de schrijver het menselijk denken na door weergave van een ononderbroken stroom van ideeën, gevoelens, observaties en herinneringen. In tegenstelling tot verhalen met een conventionele plot kan het thema in stream of consciousness-verhalen ineens veranderen of het verhaal kan plots een andere richting uitgaan. wikipedia/Stream_of_consciousness)
 
Hierna begin ik met Dubliners van James Joyce, deze schrijver gebruikte dezelfde methode. Dat maakt dat ik deze maand in de sfeer van een stream of consciousness  ben.
 
Behalve dat ben ik ook nog steeds verzonken in een Beatlemania. Ik heb nu een biografie van Paul Mc Carthey uit de bieb gehaald. Ook hierbij zoek ik weer op Google Earth de huizen weer Paul en Linda, zijn eerste vrouw woonden. Allemaal heel goed voor mijn aardrijkskundige kennis ;-)
 
En ik zoek op You Tube. ik vond bijv. dit mooie filmpje over hun leven in Schotland.
 
 

dinsdag 11 maart 2014

Wat deed ik de afgelopen tijd?

Wat een heerlijk weer hebben we de laatste dagen
Bij vrienden in de tuin
 genoten wij ven het mooie weer
en aten sushi
 

































 Ik schilderde een ""American in Paris kaart""
Ik heb nu bij alle 4 boeken
 die ik tot nu toe in dit jaar voor mijn boekenproject las
 een kaart geschilderd
 
 
Het nieuwe boek dat ik begonnen ben te lezen is
----------------------- 
Ik werk elke dag een beetje verder aan de plaid
Ik brei, haak, naai aan elkaar en hecht heel veel draadjes af....
 
 

vrijdag 7 maart 2014

An American in Paris


Ik vertelde al dat ik het Boek American in Paris van Hemingway aan het lezen ben, ik heb het nu uit. Ik heb ontdekt dat het boek niet echt ondergebracht kan worden onder de noemer "literatuur" en dus eigenlijk niet bij mijn literatuurproject past. Toch laat ik het erin, want zonder dit project was ik nooit aan een boek van Hemingway begonnen. En wellicht ga ik nu nog iets anders van hem lezen. En............de belangrijkste reden, ik raak met de tijd in de war die ik me gesteld heb (2 per maand)wanneer ik nog een ander boek in de plaats moet lezen.

Hemingway beschrijft de periode waarin hij samen met zijn 1-e vrouw en hun baby in Parijs woonde. Het is een vlot geschreven boek vol roddels over de mensen die Hemingway in Parijs ontmoette. Hemingway en zijn vrouw zijn arm maar het is een gelukkige tijd voor hen. Hij vertelt over de plaatsen in Parijs die hij bezocht. Ik vertelde al dat ik die plekken via Google Earth heb opgezocht. Dit was echt leuk om te doen, omdat het mij een beter beeld geeft over wat de schrijver meemaakt. Ik weet nu waar in Parijs dit allemaal plaatsvond en kan de afstanden die hij liep beter inschatten. Ik vond het heel leuk om via dit boek terug te keren in een andere tijd en de mensen die erin leefden.




Place Contrescarpe, het pleintje vlakbij het eerste huis
Foto via Google Earth gemaakt

Belangrijk voor hem was de ontmoeting met Sylvia Beach en haar boekwinkel Shakespeare & Co. Jullie weten dat ik gek ben op boekwinkels en boeken, dus dit spreekt mij bijzonder aan. Sylvia werd een vriend voor het leven van Hemingway, zij leende veel boeken aan hem en verwachtte niet dat hij direct betaalde. In haar boekwinkel kwamen beroemde schrijvers als TS Elliot, James Joyce, F. Scott Fitzgerald, Ezra Pound. Op deze website zien jullie veel foto's van de boekwinkel /the-shakespeare-co-not-your-average-bookstore
Hier kunnen jullie lezen over haar bijzondere leven: in-praise-of-sylvia-beach



people/hemingway

Het huis van Gertrude Stein, (poortje links)
 
Hemingway ontmoette er Gertrude Stein en Scott Fitzgerald en zijn vrouw Zelda. Hij beschrijft in het boek een reis die hij samen met Scott Fitzgerald maakte. Scott werd ziek van alcohol, in die tijd was alcohol drinken bij (en zonder) eten heel normaal, dus er werd veel gedronken. Scott reageerde er zeer merkwaardig op. Hoe, dat moet je zelf maar lezen, ik verklap het niet. Ook over Gertrude Stein staan er een merkwaardige roddel in, die mij nogal schokte, want ik had altijd een hoge pet op van haar.
  
Nu ga ik nog een Hemingway in Parijs kaart maken

 

donderdag 6 maart 2014

Hoe gaat het met al mijn goede voornemens?

Zelfportret
 
Dit jaar ga ik op zoek naar nieuwe structuren in mijn leven. Wat vind ik wel en niet leuk om te doen. Ik vind het leuk om eens per maand te kijken hoe het met de ideeën die ik heb gaat.
 
Per half uur van bezigheid veranderen
Ik heb het 1 dag volgehouden en ben er dus al heel gauw mee gestopt. Wel probeer ik me meer bewust te zijn van het moment van de dag en meer wisselende activiteiten op een dag te doen.Was het vorig jaar zo dat de tijd vloog en dat het ""ineens"" weer bijna nacht was, nu sta ik regelmatig vroeg (er) op en kijk ik wat vaker naar de klok om te weten welke tijd het is.
 
Mijn literatuur-lees project
Ik wil dit jaar 24 boeken uit de wereldliteratuur gaan lezen. Mijn streven was om meer geconcentreerd te gaan lezen. Hiermee ben ik op schema en ik vind het heel leuk om te doen. Het geconcentreerd lezen lukt. Ik lees nu ook boeken van schrijvers die ik anders nooit gelezen had en dat vind ik een aardige bijkomstigheid. Vanuit dit "project" heb ik ook een nieuw idee ontwikkeld.
 
Van elk boek dat ik lees schilder ik een kaart
Ik heb 3 boeken gelezen en heb 3 kaarten gemaakt. Dit is dus 100% gelukt. Ik verwacht ook dat ik dit heel 2014 vol ga houden.
 
 5 kaarten per week schilderen
Dit lijkt gemakkelijk haalbaar te zijn. En toch is het vorige maand niet gelukt. Ik heb er 2 per week geschilderd. Dat valt dus tegen, dat moet anders.
 
Nieuwe recepten uitproberen
Ik heb 2 nieuwe recepten uitgeprobeerd en ik vond het allebei niet lekker. Dat maakte dat ik daarna weer teruggevallen ben in het bekende koken. Toch vind ik dit jammer. Dus wil ik het graag weer  opnieuw gaan proberen.

 1 maal per dag een Tarot kaart trekken
 
Dit is goed gelukt. Ik heb heel veel zwaarden kaarten getrokken. Wat naar mijn idee erop wijst dat ik in mijn denken vastloop. ik ben nu een beetje aan het experimenteren hoe ik dit kan veranderen. De laatste kaart die ik trok, op een duidelijke vraag die ik stelde, gaf aan dat ik me verlies in dromen en ""wishfull thinking"", Dat was wel even schrikken. Maar het bracht me ook direct op een heel andere benadering, een benadering die ik veel en veel leuker vind, Hier ga ik dus ook eens mee oefenen.

Ik heb opgeschreven wat ik in maart extra wil doen. Dit naast datgene wat ik sowieso doe, nl. het huishouden en internetten/bloggen


 
Ik besteed heel veel tijd achter de computer. En hoewel ik me kostelijk amuseer en er veel van opsteek, wil ik dit toch verminderen. Want het kan me ook een katterig gevoel geven.
 
Ik wil de zolder opruimen. Alles wat weg kan zet ik in het berghok. Aan het eind van de maand wil ik het laten ophalen door de Gemeente
 
Ik wil minimaal 15 kaarten per maand maken, liefst 20
 
Per dag wil ik 1 Tarotkaart trekken
 
1 maal per week een nieuw recept uitproberen.
 
Verder gaan met de plaid die ik aan het breien ben
 
Een paar uur per week besteden aan tekenen
 
 2 keer per dag 20 minuten mediteren


Katje


Vandaag ben ik met mijn 5-de katje begonnen
Wil je zien hoe het afloopt

woensdag 5 maart 2014

Hemingway, Parijs, Flow en hoe heerlijk dat het nog licht is......

 
Gisteren ben ik bij de bieb geweest en ik heb weer een stapel boeken meegenomen. Het onderste boek wat je hier ziet is een biografie over John Lennon en is een boek van mijzelf. Ik ben nog steeds in Beatles sferen, kijk heel veel filmpjes via You Tube. Zo kom ik er achter wat zij meemaakten na hun beroemd zijn als Beatles, bezoek ik de huizen waar ze woonden en luister en bekijk ik interviews. Interessant.....
 
Ik moet iets opbiechten, ik heb een boek ongelezen teruggebracht, dat ik meegenomen had voor mijn 24 boeken literatuurproject. Ik vond het een vreselijk boek. Ik heb wel eens eerder iets gelezen over de Ridders van de Ronde Tafel en ik wilde nu alle verhalen eens geconcentreerd lezen, maar.....Het begon met het doden van een drakenmoeder en haar jonkies. Ik kan er sowieso niet tegen wanneer dieren worden mishandeld, zelfs al zijn het draken :-). Daarna doodde dezelfde ridder tientallen andere ridders in een gevecht. Ik werd er akelig van en bracht het terug......

Ik liep dus door de bieb op zoek naar iets anders. Ik had een paar ideeën in mijn hoofd. Proust, toen ik een twintiger was had een vriendje me uitgelachen toen ik een boek van Proust wilde meenemen
Doe toch niet zo gek had hij gezegd en ik zette het boek weer terug. Nu stond ik er weer mee in mijn handen en dacht "nog even verder kijken". Ik zag Thomas Mann, ik zag Stendhal, maar allemaal waren het heel dikke boeken en ik kreeg het er benauwd van.
 
Ik dacht ik wil iets leuks, ik wil iets niet al te moeilijk en bovendien moet ik wat tijd inhalen. Ik heb tot nu toe 3 boeken gelezen, dat hadden er 4 moeten zijn wil ik aan het eind van het jaar 24 boeken gelezen hebben= 2 per maand. Omdat ik pas midden januari met het idee ben begonnen loop ik 1 boek achter. daarom wil ik nu een dun boek, zodat ik deze maand 3 boeken kan lezen.
Toen zag ik Hemingway
 
 
Ik moet zeggen, wat een goede keus, wat een leuk boek. Ik heb nog nooit iets van Hemingway gelezen en ik dacht dit ook nooit te zullen doen.  Ik heb er nu een aantal hoofdstukken in gelezen en dat heb ik met veel plezier gedaan. Ik maak het voor mezelf nog leuker door via Google Earth op te zoeken waar hij precies zit in Parijs. 
 
Dit is de kaart die ik erbij maakte
 
Zijn jullie ook zo gek op google.nl/earth?
 
Ik beleef er zoveel plezier van. Ik heb al door New York, door Londen, door Parijs gewandeld en op zoveel plaatsen meer. Je kunt de gebouwen driedimensionaal laten weergeven. Je weet echt niet wat je ziet. Eigenlijk hoef je niet meer op reis te gaan, vanuit je stoel kun je bijna alle steden bekijken.
Mocht je het nog nooit bekeken hebben, dan moet je het echt eens downloaden. Dat gaat heel gemakkelijk.

Je kunt links bovenin een adres of postcode intoetsen, de wereldbol gaat draaien en je staat op de plek waar je naar vroeg. je  kunt er van bovenop neerkijken, net als bij een atlas. Maar je kunt ook met streetview naar de straat gaan die je wilt zien. Je sleept het groene poppetje wat je rechts ziet maar de straat en laat het los en miraculeuzer wijze, het is net toveren, sta je in die straat. Het lijkt of je er persoonlijk bent. Je kunt de foto draaien en je kunt op de weg verderop klikken en dan "rij" je verder, alsof je in een auto zit.
 
 
Jullie zien hier ook de nieuwste Flow liggen. Ik ben daar op geabonneerd, het voelt als zo'n groot cadeau wanneer er weer 1 in de brievenbus valt. Wanneer ik ne niet goed voel, moet ik een Flow gaan lezen, daarna voel ik me weer veel beter. Dit gedichtje staat erin, Ik moest er zo om glimlachen.
  
Als laatste
Vinden jullie het ook zo heerlijk dat het weer langer licht is?
Het is nu bijna 18.00 uur en het is nog licht!!!!!!

dinsdag 4 maart 2014

Kaarten die ik in februari maakte


  Kijk voor meer informatie op

Krokussen

Gisteren naar de stad geweest
Naar de bieb geweest, daar vertel ik later over
Maar vooral omdat ik de krokussen wilde fotograferen
Jammer genoeg was er geen zon
vandaag wel, zal ik nog eens gaan?
 


maandag 3 maart 2014

De lente komt eraan

De eerste tekenen van de lente
 
 

 
Dit bloemetje staat in onze tuin vlak bij de voordeur
 
Deze boom hangt vol met "peulen", geen idee hoe die boom heet
 
Deze foto heb ik echt ook gisteren genomen
 
 Nu als contrast nog wat foto's van kale bomen
Ik hou van de gevarieerdheid van hun takken
 

 

vrijdag 28 februari 2014

the Beatles


Momenteel lees ik het boek van Cynthia Lennon over haar man John Lennon. En daardoor ben ik tijdelijk terug in Beatles sfeer.
Het is begonnen met het bekijken van een documentaire op de televisie. 50 jaar na het eerste optreden van the Beatles in de Amerikaanse Ed Sullivanshow kwamen Paul en Ringo weer bijeen om dit te vieren met een keur aan andere muzikanten. Eerlijk gezegd was het nogal een schok voor mij om sommigen terug te zien. Sir Paul McCartney zag ik regelmatig langskomen in het nieuws, dat hij ouder geworden was, daar was ik aan gewend. Maar ik hoorde ook de naam Peter Frampton vallen, een naam die me bekend voorkwam, maar de man die erbij hoorde, totaal niet. Geen wonder want zag Peter Frampton er in die tijd zo uit:
De man die ik zag spelen op de documentaire  zo

Oei, oei, oei, wat zijn we oud geworden
Die gedachte raak ik maar niet kwijt......
  
Hoewel ik meer van de muziek van The Rolling Stones hield,
naar the Beatles muziek luisterde ik ook veel
 Luister er maar eens naar op  you tube

Wanneer ik nu het mooiste Beatles liedje moet kiezen, kies ik Blackbird


Zonet vond ik deze documentaire  op You tube
Vanavond ga ik het eens bekijken.


Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015