woensdag 19 mei 2021

Behoefte aan structuur en eenheid.

Behoefte aan structuur en eenheid

Of is het behoefte aan verdieping?

Ik heb behoefte aan structuur en eenheid. Ik heb nu 7 jaar een boekenproject. Indertijd gestart omdat ik een Twitterhoofd had. Ik kon door veel op de sociale media te lezen alleen nog maar korte stukjes tot me nemen, ik wilde weer boeken gaan lezen. Dat mijn project slaagde, daar ben ik echt trots op. Ik las zoveel prachtige boeken. 

Ik hou heel erg veel van geschiedenis. Veel van de boeken die ik las hebben hier mee te maken. Zowel omdat de onderwerpen in de boeken erover gaan, of ik las schrijvers van vroeger. Ik begin te bemerken dat ik onrustig word. Mijn hoofd loopt om, omdat ik nu zoveel weet maar ook even zoveel weer vergeet. Ik ben steeds bezig systemen te bedenken om te onthouden. De computer is echt een verlengstuk van mijn geheugen. Ik ben elke dag zo blij dat internet er is.  

Denken jullie er wel eens over na wat je graag geworden had wanneer je leven anders was gelopen? Begrijp me goed, ik ben dik tevreden met hoe mijn leven gegaan is, maar ik zou graag nog wel een aantal bekwaamheden erbij kennen. 

  • Ik zou archivaris willen worden. Ik zie ze op de tv, waarbij ze stukken tevoorschijn toveren van lang, lang geleden. Ik kijk steeds opnieuw mijn ogen uit, hoeveel is er niet bewaard! Zo mooi, zo ontroerend. De mensen zijn er niet meer, maar er is nog zoveel gebleven. 
  • Ik zou ook graag biografe worden. In archieven duiken,  dagboeken, brieven, beeld-en geschreven materiaal bijeen zoeken, proberen te begrijpen.
  • Documentaire maakster. Met beelden proberen te verduidelijken. Onafhankelijk projecten kiezen. Ik kan zo een aantal onderwerpen bedenken.
  • Museummedewerkster. Tentoonstellingen samenstellen.
  • Costumière bij een filmproductie waar een historische film wordt gemaakt.
Ik kan de tijd niet meer terugdraaien. Dit zal ik allemaal nooit worden. Wat duidelijk is wanneer ik dit rijtje lees is dat de volgende elementen erin zitten:
  • Analyseren, uitzoeken, structuur aanbrengen, creatieve denkbeelden uitwerken
Nu vraag ik me af. Kan ik dit niet een beetje gebruiken voor mijn wens naar structuur en eenheid?


Wat deed ik allemaal? 
  • Ik ontdekte een poosje terug de oude, vertrouwde "favorieten" terug. Ik maakte mapjes en zette ze  op volgorde. Ik gebruik Windows 10 en ontdekte dat de favorieten bovenin staan wanneer ik naar Google surf. Ik heb alle favorieten die ik het belangrijkst vind zo ingesteld dat ze bovenaan te vinden zijn. Minder belangrijke favorieten staan nu in de zijbalk.
  • Wanneer ik een boek lees mbt de geschiedenis heb ik er een notebook naast waarin ik aantekeningen maak. Ik zet er de bladzijde bij, zodat ik het eventueel kan terugvinden. Zo heb ik nu een noteboek vol aantekeningen. Af en toe lees ik het door en stimuleer zo mijn geheugen. Ik wil binnenkort een blog schrijven over het derde deel van de biografie van Simone de Beauvoir, een boek wat ik net uit heb. Door dit notebook herinner ik me weer wat ik allemaal las.
Sociale Media
  • Twitter. Ik volg mensen wiens mening ik waardeer. Ook hier heb ik groepen gemaakt en ik heb Tweetdeck. Je zou zeggen, leuk. Maar het vervelende is dat er van alles geretweet wordt. Soms interessant, vaak irritant.
  • Facebook. Gebruik ik om een aantal mensen te volgen en om mijn foto's te posten.
  • Instagram. Vind ik zelf erg leuk. Maar ook hier weer, ik volg veel mensen maar zie alleen de laatste geposte foto's, soms komen de posts van mensen die ik leuk vind helemaal niet langs. Ik denk er nu over om die mensen die echt van belang zijn te bundelen in "favorieten".
  • Ik zit verder op Pinterest en Tumblr. 
Veel mogelijkheden dus om informatie te krijgen en te bundelen. Waarom dan toch de wens nog meer structuur aan te brengen?

Misschien kom ik dieper bij de waarheid wanneer ik ipv structuur en eenheid het woord VERDIEPING gebruik. Ik wil proberen om via al die verzamelde informatie mijn kennis van de geschiedenis te verdiepen. Hoe weet ik nog niet. 😊

Ideeën
  • Ik wil er dit blog voor gaan gebruiken. Een vorm bedenken die plezier geeft om over te bloggen en hopelijk voor jullie, mijn lezers, te volgen. 
  • En.....................daarnaast denk ik aan een dik, een echt tastbaar schrijfblok aan te leggen. 

Dichterbij


  • Er flitste een leuk idee voorbij, wel heel bewerkelijk. Een kaart tekenen aan de hand van alle plekken die ik op Google Earth vastlegde. Zo heb ik op Google Earth heel wat vastgelegd in Parijs. Plekken waar beroemdheden woonden. Het wordt zoveel dat ik het overzicht begin te verliezen. Het idee, een groot vel papier en daar de plattegrond optekenen met de huizen van de beroemheden (hun portret bijv.). Wel een heel ambitieus plan. 
  • Het aantekeningenboek waar ik over vertelde, ik wil proberen daar een samenvallend geheel van te maken. 
Ondertussen ben ik ook met mijn beroemde vrouwen 2021 project bezig
Op dit moment teken en schilder ik de Franse schrijfster, George Sand
Hier een jonge en een oudere George Sand


Het illustreert een beetje wat ik bedoel. Ik heb net het boek van Simone de Beauvoir uit. Daarvoor verkeerde ik bij Gertrude Stein en de kunstenaars van haar tijd en nu bezig met George Sand. Het voelt als van de hak op de tak springen. Ik heb nu zoveel gelezen over Jane Austen, De Bronte zussen, Emily Dickinson, Napoleon, Hortense de Beauharnais, de Franse revolutie, Gertrude Stein, Virginia Woolf, George Sand, Madame de Sevigny, John Steinbeck en veel anderen. Ik wil een soort tijdbalk maken, waarin ik aangeeft wanneer wie leefde, waar, wat zij deden. Nogmaals, hoe weet ik nog niet.

3 opmerkingen:

  1. Poeh wat een hoop info, dat is het eerste dat ik denk. Dat 'twitterhoofd' herken ik goed, ook al zit ik niet op twitter. Ik probeer zelf heel erg te schiften in wat ik wel en wat niet waardevol vind. Ik bewaar een hoop favorieten, maar ruim dingen ook af en toe weer op.
    Je zet me wel aan het denken. Lezen wil bij mij nog niet hard lukken, maar ik ben wel weer begonnen. Ik vind jouw boekenproject erg inspirerend.
    Wat had ik willen worden? Moet er nog over nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De hoeveelheid zou mij boven mijn hoofd stijgen. Wat ontzettend knap om in zoveel geïnteresseerd te zijn. En het leuke is dat ik het ook allemaal interessant vind en heel erg leuk om breed geïnformeerd te zijn.
    Wat me uiteindelijk het meest trof was het woordje verdieping dat je gebruikte. Dat heeft voor mij meer te maken met een specifiek onderwerp. Je kunt er natuurlijk best veel bij doen maar dat enen onderwerp daar concentreer ik me op en daar focus ik op. Daar wil ik alles uithalen wat erin zit. Misschien tijdelijk maar niet kortstondig in ieder geval. En de grote hoeveelheid dat groeit mij boven het hoofd.
    Succes en bedankt voor de energievolle aanwezigheid die je zo goed over weet te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O ja en ik had eigenlijk heel graag filosofie willen studeren.

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015