donderdag 3 juni 2021

Hoe gaat het met de zaadjes en de moestuinbak?

Boven, de foto is niet zo lang geleden genomen, twee weken? 

Ik was vooral erg benieuwd naar wat er zou gebeuren met de linkse sprieten

Nu...... dit.....


Ik ben een poos terug begonnen met zaadjes in kleine potjes op te kweken in huis


Ondertussen staat een deel in de moestuinbak, tomaten en paprika
Groeien zit er nog niet erg in
Ik denk dat het te koud en nat geweest


Ook een deel staan in een pot, het zijn bloemen


In april heb ik zaadjes in potten gezaaid die direct buiten stonden

Radijs komt supersnel op


De munt komt spontaan weer op


Het leukste en gekste zag ik gisteren
Twee jaar geleden kocht ik digitalis/vingerhoedskruid
Maar dit jaar komt er niets terug, ik was er verdrietig om, want ik vind ze zo mooi
Ik weet dat ze giftig is
Voor alle zekerheid kijk ik even op internet
  • De volledige plant is giftig voor mens en dier. Digitalis zet je dan ook best op plaatsen waar de kinderen er niet gemakkelijk bij kunnen komen. Wanneer je in de bloemborder aan het vingerhoedskruid werkt trek je best handschoenen aan en zorg er voor dat de plant niet in aanraking komt met open wondjes. De gifstoffen (digitaline) van de Digitalis is niet dodelijk, maar kan leiden tot hartritmestoornissen, braken, maag-, darmontsteking, buikloop. In de geneeskunde gebruikt men de gifstoffen in lage aangepaste dosis als geneesmiddel voor hart- en vaatziekten.
Nu klimt er al een poosje een plant hoog, hoger, hoogst. Ik heb geen idee wat het is, ik denk, afwachten, en ineens zie ik:
  

Wow
  • Vingerhoedskruid is een tuinplant die ook van nature voorkomt in de Nederlandse flora. Hij vermeerdert zich door middel van uitzaaien. Deze variant van de Digitalis wordt ongeveer 80 cm hoog en krijgt roze/rode bloemen. Meestal 'wandelt' de Digitalis door de border. Het is een vaste plant, dus hij kan zich op dezelfde plek handhaven, maar vaak zie je dat deze tuinplant door middel van uitzaaien op andere plaatsen in de tuin tevoorschijn komt. 
  • Ik begrijp nu dat het een tweejarige plant is, weer wat geleerd
En vanaf nu ga ik handschoenen aantrekken

Maar wat gebeurt er ook?

De aardbeien hebben er nog nooit zo mooi bijgestaan
Gisteren zie ik ineens dat er vingerhoedskruid tussen staat
Dezelfde bladeren, in de moestuinbak!!!!!

Ik heb de plant eruit getrokken, jawel, zonder handschoenen, oei........
Eerst zet ik hem in een pot, maar de bladeren gaan hangen
Nu staat de bladeren in het water, ben benieuwd of hij het redt


3 opmerkingen:

  1. Wat veel zaai goed en wat doen ze het leuk. Waar blijf ik nu met mijn avocadoboom? hihihi. Ja die digitalis. Zal zo'n vaart niet lopen als je geen wondjes had. Ik wist het al van toen ik ook een tuin had op de orionsingel. Maar wel oppassen he.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaat goed met je moestuinbak en al je zaaisels! Leuk! Ja, vingerhoedskruid had ik in mijn vroegere tuin, het stond elk jaar weer ergens anders. Lijkt me geen goed idee in de moestuinbak. Die sprieten lijken op erwtenplanten, ze lijken ook op mijn lathyrus, dat zijn tenslotte siererwten, dus van dezelfde familie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het gaat goed bij jou zie ik, hier doen alleen de aardappels het.

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015