woensdag 14 juli 2021

Het heeft een naam wat ik doe.......


 Het heeft een naam wat ik doe, ik wist het niet
Volgens het magazine Flow heet het Bioregionalisme

Het gebied waar je woont, gedetailleerd leren kennen, bijvoorbeeld door alle planten te bestuderen
ipv ze honderden of duizenden kilometers weg heel oppervlakkig te zien in een korte vakantie.

Ik denk aan het verhaal wat ik op de radio hoorde. Een reisbureau organiseert een reis van 3 weken naar Canada waarin 8 natuurparken worden aangedaan. 
 

Ik maak nu al vanaf 1981 wandelingen om het huis en in de buurt
Ik vind het leuk te ontdekken wat er allemaal te zien is
Maar toen ik in 1986 overspannen werd ontdekte ik pas echt de kracht van de natuur
Het was heerlijk onder bomen te lopen of de struiken te bekijken
Of alle kleine veldbloemen


Ik kan verschillende routes nemen
Maar vaak herhaal ik 
Ik weet nu waar welke planten staan
Waar ik de mooiste seizoen uitingen kan vinden
Ik weet dat er vroeger meer struiken stonden, dat ze weggehaald zijn
Ik weet dat de gemeente pogingen doet om op een andere manier te maaien
Minder te maaien en ik weet dat desondanks toch
 drie verschillende soorten prachtige blauwe veldbloemetjes weggemaaid zijn


De laatste jaren ben ik aan het uitzoeken wat de namen zijn van de bomen en de struiken
En zo weet ik nu dat dit een linde is
Deze bomen die in mijn wijk zo groot gegroeid zijn en zo lekker ruiken
Met deze prachtige bloemetjes en bolletjes in juli


Zo weet ik dat deze prachtige bloemetjes langs een fietspad groeien
Ze staan aan een kleine poel, vol kwakende kikkers


In de jaren 80 maakte ik een wandeling
Ik liep over een paadje met aan beide kanten bomen vol lentegroen
Het was magisch
Nu vraag ik me steeds af waarom ik hetzelfde gevoel nooit meer krijg op die plek
Tot het doordringt
In die tientallen jaren zijn de bomen gegroeid
Het prachtige lentegroen zit nu ver boven mijn hoofd

Ik gun iedereen bioregionalisme 
Ik dacht dat het tuttig was
Maar nu ontdek ik dat het cool, mooi, chill is 😊

1 opmerking:

  1. Wat bof jij met zoveel natuur in je buurt! En wat leuk dat het een naam heeft om dat te bestuderen! Dat paarsblauwe bloemetje ziet eruit als een ooievaarsbek oftewel geranium. Ongelooflijk, die kleur!

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015