Van de week kreeg ik, voor het eerst sinds anderhalf jaar, twee vriendinnen op bezoek. Er was een aanleiding waarover ik in een ander blogje zal vertellen. Ik had een zelfgebakken focaccia en een zelfgemaakte slagroomtaart, verder heerlijke kersen, groot en zoet en lekkere kaasjes. Jullie begrijpen dat we veel moesten bijpraten. Het was zo fijn ze weer te zien. Een van hen bracht vorig jaar (het Corona jaar) tasjes met daarin zaadjes van tomaten en bloemen, ze hing ze aan de knop van de deur. Eenmaal zag ik haar en konden wij even met elkaar praatten. De andere vriendin is onlangs oma geworden. Wat een schattige baby is het, haar kleinzoon. Ze maakte heel mooie trappelzakken. Een derde vriendin kwam vanwege gezondheidsklachten niet.
Nadat we over allerlei persoonlijke zaken spraken kwam ook het klimaat rapport van de UN ter sprake. Een van hen zei, wanneer er een ramp gebeurt ben ik volledig onthand. Ik kan nog geen vuur maken zonder een lucifer. Zo afhankelijk van het huidige "systeem".
Een van de zonen van een vriendin wil binnen zijn bedrijf als ingenieur solliciteren naar werk op het gebied van waterstof. We gaven alle drie toe dat we geen idee hebben wat waterstof is. Een vriendin vertelde dat er al heel veel gebeurd. Ik gaf aan het vervelend te vinden dat er totaal geen nieuws over is. Ik bedoel, ik heb ontzettend veel tv zenders, maar mis een programma, waarin op een begrijpelijke, enthousiaste manier uitgelegd wordt welke ontwikkelingen er zijn. Op de radio hoorde ik een mooie reactie op de vraag wie gaat dat betalen? Het gaat ons heel veel opleveren. Want natuurlijk, het schept werkgelegenheid en het brengt geld in het laadje.
Ik ben daarom eens op zoek gegaan. Ik toetste waterstof in op Google Nieuws. Ik vond veel zeer interessante info.
- Equinor, Gasunie, RWE en Shell versterken hun samenwerking binnen AquaSector. Dit project moet het eerste grootschalige waterstofpark op zee van Duitsland worden. AquaSector moet aantonen dat waterstofproductie in zee een efficiënte, kosteneffectieve en duurzame productiemethode kan zijn voor groene waterstof. Groene waterstof is waterstof die is opgewekt met behulp van energie afkomstig uit duurzame energiebronnen, zoals wind- of zonne-energie. Het doel van het AquaSector project is de installatie van elektrolysers met een totale capaciteit van 300 megawatt. Een elektrolyser is een apparaat dat waterstof produceert met behulp van elektrolyse. Dit is een proces waarbij met behulp van stroom water wordt gesplitst in zuurstof en waterstof. Grootschalig offshore waterstofpark in Duitse Noordzee op komst - Maakindustrie Nieuws
- Groene waterstof-ammoniakfabriek in Abu Dhabi • Pomp NL
- Groningen loopt voorop bij het ontwikkelen van waterstof, en bij bussen wordt het al gebruikt. Deze week werd bekend dat er ook al geëxperimenteerd gaat worden met waterstof-fietsen. Mark Rutte weet nu alles over waterstof voor bussen in Groningen - Groninger Internet Courant (gic.nl
- De verrassende groei van waterstof in China in de eerste helft van 2021 zou de elektrolysemarkt kunnen doen stijgen tot meer dan twee gigawatt in 2022.
- Inmiddels hebben meer dan veertig landen een waterstofstrategie gepubliceerd of zijn deze in ontwikkeling. Wereldwijd worden meer dan 90 projecten gepland om waterstof in de industrie te gebruiken. Elektriciteitsgeneratoren hebben sinds januari hun geplande H2- turbinecapaciteit bijna verdubbeld.”
- Het verschepen van elektrolyse-installaties zal in 2021 verdubbelen en in 2022 verviervoudigen, tot ten minste 1,8 GW. China zou goed zijn voor 60-63 procent van de wereldwijde installaties. Wereldwijde verdubbeling schone waterstof • TTM.nl
- Een nieuw ontwikkelingsplatform voor het gebruik van waterstof in de luchtvaartindustrie is opgezet in het Duitse Hamburg. Proefproject rondom gebruik waterstof in luchtvaart van start in Hamburg - Maakindustrie Nieuws
- De haven van Rotterdam wil met de bedrijven Koole Terminals en het Japanse Chiyoda vanaf 2025 miljoenen kilo's waterstof importeren en opslaan. Die import is nodig om de waterstofeconomie op gang te helpen. In 2025 moet de eerste duurzame brandstof per oceaantanker arriveren in de Rotterdamse haven.
- Waterstof kun je namelijk niet zomaar in een olietanker stoppen. Omdat het bij kamertemperatuur een gas is dat heel veel ruimte inneemt, moet je het op de een of andere manier in elkaar krimpen. Dat kan op een paar manieren: door waterstof koud te maken, of er een ander molecuul van te maken dat wel vloeibaar is.
- Hoe duurzaam de waterstof precies zal worden, moet ook duidelijk worden uit de haalbaarheidsstudie. Wat wel zeker lijkt: de waterstof die de haven straks binnenvaart is ‘groen’: gemaakt met behulp van groene stroom, bijvoorbeeld uit zon of wind, of geothermie. Poppe: “We praten nu met een heleboel landen over de import van groene waterstof. Landen van Australië tot IJsland en het Midden-Oosten tot Canada. Op die plekken is duurzame stroom veel goedkoper dan hier, waardoor de prijs van waterstof ook lager is.” Haven Rotterdam wil jaarlijks miljoenen kilo's waterstof importeren (change.inc)
- Op 15 juli 2021 is de handtekening gezet onder de ‘H2 in Agri Deal’. Hiermee willen Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN), New Energy Coalition (NEC) en Greenport Noord-Holland Noord (GPNHN) hun samenwerking verder uitbouwen. Om op deze manier vorm te geven aan energietransitie binnen de regio NHN, en hierbij in het bijzonder Noord-Holland Noord te positioneren als testbed voor waterstofketens in de agribusiness. Het collectief wil inzetten op de ontwikkeling van pilots en praktijktoepassingen van waterstof in de agribusiness in Noord-Holland Noord. Zodat de kennis over de toepassingsmogelijkheden vergroot wordt en de basis gelegd wordt voor een waterstofketen.
De ambitie voor waterstof-import is groot: 100-200 kiloton per jaar in de eerste jaren, en 300 tot 400 kiloton in 2030. Toch is dat tegen die tijd maar een klein deel van de behoefte van Nederland. Naar schatting kan Nederland in 2050 wel 7 miljoen ton (7 miljard kilo) waterstof per jaar nodig hebben. Met alleen dit project in de Rotterdamse haven komen we er dus niet. Maar het is wel broodnodig, want er is lang niet genoeg zon en wind in Nederland om alle waterstof te produceren, naast de stroomvraag van mensen.
Wat interessant, Geri. Het valt me op dat waterstof geproduceerd moet worden en dat dat moet met zonne- en windenergie.
BeantwoordenVerwijderenWant ik heb me wel eens afgevraagd: we willen van aardgas naar electrisch, maar dat 'electrisch' moet ook geproduceerd worden. Het lijkt 'schoon' in gebruik, maar is het niet als de stroom in een kolencentrale is opgewekt.
Goede opmerking, Judy. Doet mij het ook meer realiseren. Ik vond dit artikel. https://www.telegraaf.nl/nieuws/285554926/brussel-blokkeert-nederlandse-waterstofplannen.
BeantwoordenVerwijderenDaar zit de crux, stelt het FD. Er is veel duurzame elektriciteit nodig om waterstof groen te kunnen maken. Dat wil zeggen dat de elektriciteit komt van windmolens of zonneparken, maar in Nederland wordt stroom nog altijd vooral gemaakt van aardgas en steenkool. Bij het maken van waterstof in Nederland zou de CO₂-uitstoot daardoor vooralsnog alleen maar toenemen, zegt Brussel.
Tja, bij een ramp zullen we allemaal onthand raken net als miljoenen mensen op de wereld die daar al volop mee te maken hebben. Geen water, brand en oorlog. Het is schrikbarend.
BeantwoordenVerwijderenEn of waterstof DE oplossing is? ik heb geen idee. Maar dat er wat moet gebeuren is duidelijk. En toch gaan we allemaal gewoon door met leven.
Hoe duurzaam is brandstof van welke soort dan ook als het geimporteerd moet worden en met schepen cq vliegtuigen en/of dure pijpleidingen bij de consument terecht moet komen?????????? Ben maar een leek maar duurzaam lijkt me in dit verband een tegenstrijdig etiket.
BeantwoordenVerwijderen