zaterdag 30 oktober 2021

De wereld gaat veranderen of we willen of niet.


Ik kan me nog herinneren dat ik voor het eerst geïnteresseerd raakte in de zaken rond het klimaat tijdens de top die gehouden werd in Kopenhagen. Ik herinner me dat ik er op Facebook over las. Het blijkt in 2009 te zijn geweest, 12 jaar geleden...... Vaag herinner ik me iets met "lichten uit"..... earthhour

 Op Google lees ik over De Klimaatconferentie van Kopenhagen (officieel: 2009 United Nations Climate Change Conference in Copenhagen) was een klimaatconferentie van het UNFCCC, die plaatsvond van 7 tot 18 december 2009 in de Deense hoofdstad Kopenhagen. Tijdens deze klimaattop werd door wereldleiders (officieel slechts door milieuministers) beslist over de uiteindelijke inhoud van het nieuwe internationale klimaatverdrag, dat het Kyoto-protocol dient te vervangen. Het nieuwe verdrag treedt in 2012 in werking en bevat concrete doelen voor 2020, die het opwarmen van de aarde moeten tegengaan. wiki/Klimaatconferentie_van_Kopenhagen_2009



 De laatste conferentie was in Parijs en we leken optimistisch te kunnen zijn

Maar Trump kwam en haalde een streep door de rekening, en niet alleen Trump

Hoorden jullie Queen Elisabeth: " Ze praten veel, maar doen niets". Ik wilde dat microfoons wat meer open stonden 😊

twitter/queen-elizabeth-caught-mic-irritated-over-climate-change-

Doelen van deze top: ukcop26/goals

Zal het deze keer wel lukken? 

Is de nood nu hoog genoeg

Zijn we er nu van doordrongen?

Er zijn lichtpuntjes

O.a. onze rechters, godzijdank heeft het Forum voor Democratie niet zoveel aanhangers dat ze onze rechters hebben kunnen vervangen door rechters die denken zoals zij, zoals de Polen deden. Urgenda was de held, of liever gezegd heldin Marjan Minnesma. De rechter gaf hen gelijk en de bouw werd stilgelegd. Hier hun ideeën mbt de problemen:  Urgenda.nl/themas/klimaat-en-energie/40-puntenplan/

Het is blijkbaar heel moeilijk om te beseffen dat er veel moet veranderen. 

Wanneer we nu zien hoe snel alles weer "normaal" is en dat terwijl er een pandemie heerst met een variant die als gevaarlijker wordt omschreven als de eerste soort. Moet echt perse alles weer worden zoals vroeger? Hebben we echt al die horeca gelegenheden, al die winkels die dezelfde soort t-shirts verkopen, al die evenementen nodig, al die files, al die goedkope vluchten, al die vakantiegangers? Is het allemaal niet "too much" geworden? 

  • Vervelend dat er een tekort aan werkkrachten is op alle fronten
  • Vervelend dat er niet voldoende gasvoorraden zijn aangelegd
  • Vervelend dat er nog steeds niet gebouwd gaat worden
  • Vervelend dat de boeren niet met rust gelaten worden
  • Vervelend dat er nu weer een klimaattop komt
Weten jullie wat ik vervelend vind?
 Dat er niet iemand met visie aan het roer komt
Iemand met visie die uitlegt, iemand die overtuigingskracht heeft
Geen sterke man, dat bedoel ik helemaal niet 
Nee, een  Jacinda_Ardern
Iemand die de leiding neemt, knopen doorhakt

Er gaan natuurlijk wel zaken veranderen
 We zullen wel moeten
  • Een van de zaken die veranderen zal zijn de ideeën mbt onderwijs. Jaren hoorden we dat we een kennis economie zijn. Jarenlang probeerden we te voorkomen dat ons kinderen op een vmbo en vakopleidingen terecht kwamen. Resultaat, managers met steeds onbegrijpelijker functie benamingen hebben we te over, aan vaklieden een enorm gebrek. En dat terwijl we hard technici nodig hebben om de innovatie mbt climate change uit te voeren.  Ik kan me zo voorstellen dat dit snel zal veranderen. Want zo niet, dan zijn we toch wel heel erg stom? Geen loodgieters, geen verpleegkundigen, geen elektrotechnici, geen vrachtwagenchauffeurs (zoals in Engeland), geen leraren, geen politieagenten, maar wel plenty Chief Innovation & Portfolio Officers, Chief Executive Officers, Chief Commercial Officers, etc?
  • Bouwen. Ik hoop toch echt dat er niet nog meer eengezinswoningen bij gebouwd gaan worden. Laten ze eerst eens "swingende complexen" voor ouderen gaan bouwen. Ik gaf me op voor Knarrenhof 

4 opmerkingen:

  1. Ja, die Knarrenhof vind ik een fantastisch initiatief!
    Toch vind ik het moeilijk in mijn eentje te bepalen wat ik kan doen in mijn situatie. Elk beetje helpt, dat is wel zo, maar toch. Er is vooral een cultuuromslag aan de top nodig. Ik keek laatst naar een programma over de economie, iets waar ik nooit veel van begrepen heb. Het ging over dat we jarenlang alleen 'groei' als doel hadden. En niet: voor wie produceren we en wat bereiken we ermee voor mensen. Heel interessant was dat.
    Interessant om te lezen wat je allemaal geschreven hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch is het allemaal wel een beetje hypocriet om met het vingertje naar anderen te wijzen. Vraag creeert aanbod. Overconsumptie is toch wel iets waar we ons met zijn allen schuldig aanmaken. En we willen allemaal wel duurzamer leven, maar ja geen windmolens en zonneparken bij ons om de hoek. En zo'n kanrrenhof is heel interessant net als tiny houses, maar dat is toch ook niet voor iedereen weggelegd, want je hebt daar toch wel een behoorlijke som geld voor nodig. Dus toch eerst maar eens bij ons zelf te rade gaan en hopen dat we daardoor in ieder geval in eigen omgeving een cultuuromslag te weeg kunnen brengen en daardoor misschien iets op grotere schaal in werking kunnen zetten. De houding in mijn eentje kan ik niets dus laat maar vind ik iets te makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het zou leuk zijn wanneer ik wist wie je bent Johmar. Met het vingertje naar anderen wijzen? Knarrenhof, het idee is sociale woningbouw, koopwoningen en huurwoningen in de vrije sector.

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015