vrijdag 24 december 2021

Hoe is het met mijn boekenproject gegaan in 2021?


Mijn boekenprojekt 2021 was geen overweldigend succes dit jaar. Doel is 24 romans en 12 biografieën. Oorspronkelijk romans uit de wereldliteratuur. Het lezen viel me zwaar. Indertijd begon ik eraan omdat ik van mijn Twitterhoofd af wilde. Ik kon alleen nog maar korte stukjes lezen. Ik wilde terug naar de tijd waarin ik zo van harte verdiept kon zijn in een boek. Dat wanneer ik het boek neerlegde ik niet kon wachten om het weer op te pakken. Het heimwee hiernaar heb ik dit jaar ook weer zo sterk ondervonden. Nu niet zozeer een Twitter hoofd maar een corona hoofd. Het maakt dat ik ongeconcentreerd ben. En dat laatste is ook niet echt waar. Want goed geconcentreerd haal ik voor een hele week boodschappen in huis. Goed geconcentreerd maak ik 40 kerstkaarten. Goed geconcentreerd doe ik het huishouden, bak-en kook ik. Het ongeconcentreerd zijn is voornamelijk tijdens het lezen. Ben ik terug bij af? Ik heb zo'n zin in een leuk, lekker weg lezend boek.

Waar ik trots op ben is dat ik de vierdelige reeks die Simone de Beauvoir schreef uitlas. En dat ik nu meer over George Sand en Emily Dickinson weet. Minder trots ben ik dat ik sommige romans niet helemaal uitlas.  

Ik vertelde al eerder dat ik toen ik het bibliotheekgeld overmaakte, ik bedacht dat ik nu toch echt eens serieus werk moet maken van e-books en luisterboeken. Ik "bestelde" er dus 8 de afgelopen maand. Hoe ging dit?

  • Wanneer ik door de bieb loop zie ik een boek, pak het eens op, bekijk de eerste bladzijde, leg het weer weg, tot ik boeken heb waar ik zin in heb te lezen. Maar nu, ik zoek op boekensites op internet om ideeën op te doen. Uiteindelijk heb ik 7 e-books en 1 luisterboek.
  • Het luisterboek is van Ilja Leonard Pfeijffer, het heet De filosofie van de heuvel. Op de fiets naar Rome. De stem is prettig, het is ook een boeiend boek. Ilja gaat met een vriendin per fiets naar Rome. Elke dag doet hij verslag over wat hij meemaakt. Het boek is doorspekt met Oosterse wijsheden. Wat ik me herinner: Wanneer je vergeet dat Rome het doel is is de weg ernaar toe het mooist. Het leven is pas mooi wanneer je niet bij voorbaat alles al vooruit bedenkt. Laat het gebeuren. Ik dacht, ik blader even terug en schrijf de wijsheden op, is leuk voor mijn blog,........ maar wat blijkt.............. zodra de stem het stuk voorgelezen heeft is dat deel van het boek verdwenen, weg, foetsie. Ik moet er nog een beetje om lachen.
  • Het lezen van een e-book bevalt me beter. Ik kan eventueel, mocht ik het willen, weer van voren af aan beginnen. Ik begin het ook leuker te vinden.
  • Ik ontdekte dat ik in de gaten moet houden wanneer de tijd van verlengen aanbreekt. Nu waren er ineens 5 boeken weg.  1 kon ik nog bijtijds verlengen. 
Op dit moment ben ik bezig met een boek over Napoleon van Bart van Loo. Ik heb zelf een boek van deze schrijver wat ik zeer waardeer. Maar dit boek over Napoleon? ik ben er niet kapot van. Ik krijg niet echt het gevoel dat ik Napoleon begrijp, eerder het tegenovergestelde. Wat behelsde Napoleon om steeds opnieuw de meest vreselijke Continentale oorlogen te beginnen? Begrijp ik nu goed dat het alles was omdat hij steeds opnieuw zijn populariteit moest zien te bevestigen? 

 MIJN BOEKENPROJECT 2021
  • Het Verre Geluk: het Huis Koeragin /het erfgoed van de Astrows - Constance Heaven
  • Een Kamer voor Jezelf - Virginia Woolf 
  • De Hindi Bindi Club - Monica Pradhan
  • De Olijvenoogst - Carol Drinkwater
  • Gertrude Stein - Walter Sorell
  • De autobiografie van Alice B Toklas - Gertrude Stein
  • de Kleine Bakkerij op het Strand - Jenny Colgan
  • Dagboek van een boek - John Steinbeck
  • De Smaak van Champagne - Sarah Kate Lynch
  • Liefdesdomein - Rosita Steenbeek
  • Bridget Jones - Helen Fielding
  • De 7 levens van Wubbo Ockels - Gean Ockels
  • Terug naar de Provence - Frédérique Hébrard
  • Dagboek uit Wuhu - Emily Prager
  • Op het eiland van Persephone - Mary Taylor Simeti
  • De Vrijdagavond vriendinnen Club - Kate Jacobs
  • De Dikke Man - Ischa Meyer 
  • Mijn geliefde Boekhandel" - Petra Hartlieb
  • De filosofie van de heuvel - Ilja Leonard Pfeijffer.

             MIJN BIOGRAFIEPROJECT 2021

De wereld van Emily Dickinson - Polly
Emily Dickinson's tuinieren - Marta McDowell
Emily Dickinson - Cynthia Griffin Wolff
De Bloei van het Leven - Simone de Beauvoir
De Druk der omstandigheden - Simone de Beauvoir
Een moeilijke liefde - Alfred de Musset en George Sand
Mijn Ontsnapping - Benoite Groult
Shakespeare en Compagny -
Jane Austen thuis - Lucy Worsley
Wij moeten lachen en huilen - George Sand en Gustave Flaubert
Napoleon - Bart van Loo

1 opmerking:

  1. Nou, ik vind het nog steeds geweldig, jouw leesproject! Ik neem me nog steeds voor meer te lezen, maar het lukt nog niet erg.

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015