woensdag 15 juni 2022

Lezen, de tuin en verder met het schilderij.


 Ik heb weer eens ouderwets fijn een boek gelezen

Emma, een klassieker van Jane Austen

Ik las het voor de derde keer

En deze keer had ik er het meest plezier van

Een verslag volgt nog

Zaterdag kocht ik een stapel kranten

De dag ervoor had Minister van der Wal haar inbreng geleverd mbt het terugdringen van de uitstoot stikstof. Ik wilde wat meer achtergrond informatie hebben. Hoe meer ik lees, hoe vreemder vind ik het hoe we in deze situatie terecht zijn gekomen. 

65 % van de varkensteelt gaat naar China, kalfjes en kippen worden geĆ«xporteerd. Het gaat hier dus om de intensieve veeteelt. De gigantische stallen waar de varkens en kippen nooit buiten komen. Export dus, niets geen voedsel voor ons. De bouw is stil gelegd omdat bouwen en veeteelt bij elkaar de norm zwaar overschrijden. Ik lees dat er allerlei trucs zijn gebruikt zoals de PAS. Boeren toestemming geven om naast natuurgebieden te boeren en zeggen dat je elders maatregelen gaat treffen om de uitstoot te verminderen. Maar......... dit niet doen. Die boeren die op 22 juni met hun tractoren gaan demonstreren zijn natuurlijk geen veeboeren. Wat telen zij op hun velden? Mais wat gebruikt wordt als veevoer???????

Daar stond ze, Minister van der Wal temidden van de tractoren, zo intimiderend. Ik vind haar zo dapper. En hoe voelde ze zich een dag later, toen op het congres van de VVD 51%, een meerderheid, tegen haar plannen stemde? Deze minister die zelf van de VVD is? Dolk in haar rug? Ik voelde me een dag lang uiterst beroerd vanwege dit. Tot ik een tweet van iemand las: "49 % van de VVD stemde voor, wat een overwinning, dit is wel eens heel anders geweest". Omdenken noemen ze dat. Het gaat een harde strijd worden, dat is duidelijk.


Ik kocht een aantal nieuwe planten 



En ik ben nog steeds bezig met mijn nieuwe schilderij

Ik vertelde al dat ik eraan denk het ook groter te gaan schilderen

Nu, de tekening is bijna af


De tekening op het grote schilderij is nog niet af

Maar ik had zo'n zin al met schilderen te beginnen

Hier zien jullie het kleine formaat naast het grote



Bij het kleine schilderij maakte ik de schaduwen een beetje blauwig roze

 Maar omdat er veel spijkerbroeken worden gedragen

Werd het naar mijn idee niet zonnig genoeg

Op het grote schilderij krijgen de schaduwen een andere kleur


1 opmerking:

  1. Helemaal eens over de boeren en de stikstof. Het is al zo lang mis in de landbouw in ons land. En eindelijk hoop ik dat er iets gaat gebeuren. Ik vond het ook dapper.
    Wat wordt je schilderij mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015