maandag 27 maart 2023

Biografie project 2023, een boek over Parijs.


Ik heb nu zo'n heerlijk boek over Parijs gevonden bij de bieb
Ik ben altijd op zoek naar boeken over steden, New York, Parijs,
 als aanvulling op "mijn wandelingen" via You Tube


Dit boek laat me verbazen
Het brengt me naar plaatsen die ik me niet heb kunnen voorstellen
Groene oasen in een grote stad

Bij Parijs denk je in eerste instantie aan de weidse boulevards met de witte huizen en de gietijzeren balkonnetjes. Weten jullie dat dit nog niet zo lang bestaat? Deze stadsarchitectuur is gebouwd na 1870.

Frankrijk verloor de oorlog van 1870 tegen Pruisen, de Pruisen bezetten Parijs. Maar toen de Pruisen weggingen, Frankrijk moest zware herstel betalingen ophoesten, kwam de bevolking van Parijs in opstand. De naam die deze opstand kreeg is de Commune. Overal in de stad werden barricades opgericht, waarmee de overheid vleugellam werd gemaakt. Keizer Napoleon III, samen met Baron Haussmann, ontwierp het Parijs zoals wij kennen. Doel, een mooier, schoner, maar vooral een Parijs waar geen barricades meer opgeworpen kunnen worden. Veel van het oude, tot de Middeleeuwen teruggaande Parijs werd tegen de grond gegooid. 

Ik was op zoek naar informatie over Ménilmontant. De beschrijving in het boek maakt dat ik nieuwsgierig wordt, ik wil er beelden bij zien. 

Wow, dat zoiets bestaat.......cite+leroy+parisMaar al zoekend vond ik ook deze foto, gemaakt tijdens de Commune, die ik nog nooit eerder zag. Ménilmontant speelde een centrale rol in de Commune van Parijs, omdat het gebied een broeinest was voor radicalisme van de arbeidersklasse. Toen het leger van Versailles in mei 1871 Parijs kwam heroveren, kreeg het te maken met enkele van de zwaarste weerstanden in Ménilmontant. Bloedige straatgevechten bleven bestaan in Ménilmontant en kwamen uiteindelijk tot een einde tijdens de semaine sanglante ("bloedige week") in Père Lachaise

Tegen de 19e eeuw, als gevolg van de industriële revolutie en verstedelijking, groeide Ménilmontant snel uit tot een grote immigranten- en arbeidersbevolking, en in 1860 werd het, net als andere buitenwijken rond de Franse hoofdstad, geannexeerd door de stad Parijs.

Tegen het midden van de 20e eeuw begonnen veel kunstenaars, muzikanten, studenten en hippies het gebied te betreden, 

waardoor de buurt een kenmerkende boheemselinkse en tegencultuuridentiteit kreeg.

Tegenwoordig zijn oude fabrieksgebouwen herbestemd om hippe livemuzieklocaties zoals fr:La Bellevilloise en fr:La Maroquinerie te huisvesten, terwijl grungy bars langs de heuvelachtige fr:Rue de Ménilmontant leiden naar wirwar van smalle, geplaveide straatjes en kunstenaarsstudio's. Ménilmontant - Wikipedia.

Het blijkt dat Parijs heel wat dorpjes annexeerde, ze gingen op in de grote stad, dit is er een voorbeeld van. Hier kun je foto's zien van het wijkje Parisladouce/paris-la-cite-leroy-


BIOGRAFIE PROJECT 2023
Friedrich Nietzsche - Curt Paul Janz
Marx, Wagner, Nietzsche - Herfried Munkler
Achter de Facade - Kees en Chrisje Brants

2 opmerkingen:

  1. Heb ooit veel gelezen, helaas ik de bib nu te ver....dus lees en reis ik via internet!
    Eigenlijk een beetje triest ook, loop gelukkig niet op straat naar mn mobieltje te kijken, hihihi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je dat allemaal doet/leest!

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015