zaterdag 30 maart 2024

Ze maken mijn dag weer goed.


Ik neem me voor niet meer op "politiek" te letten, want ik word er ziek van. Zijn we nu echt bezig met een wapenwedloop? Hoor ik generaals zagen dat we extra voedsel in huis moeten halen? Wanneer je oud(er) wordt heb je van alles meegemaakt. Gorbatsjov, die de angst voor Rusland weghaalde, he, he, gelukkig, weer ademhalen. En nu? Gaan we, zoals Groenteman en van Roosmalen grappend zeggen, op een 3-e wereldoorlog af? Rafah, hoorde we de naam van dit stadje ooit eerder? Nu vrijwel elke dag. Een lange rij trucks staan er in Egypte, vol eten, medicijnen en andere benodigde dingen, die Gaza niet in mogen. De mensen van Gaza opgejaagd naar deze grens en nu, komt er wel, komt er niet een aanval op hen? Heel, heel langzaam draait het westen een beetje, of niet? Ik kijk niet meer naar al-Jazeera, kan het niet meer aanzien. Wij zien een genocide onder onze ogen plaatsvinden.

En dan de discussie die me nog kouder maakt, antisemitisme in Nederland. Ik kijk niet meer naar de talkshow OP1. Ooit was dit zo'n leuk tijdstip, Sonja, Barend en van Dorp............ 

Weten jullie nog de gouden jaren van het Paarse kabinet? PvdA-VVD samen jaren lang in de regering. Over heel de wereld werd verteld over ons poldermodel, het werd als voorbeeld gesteld. En toen kwam Fortuyn met zijn boek Puinhopen van Paars en ineens veranderde Nederland. Veel hoorde ik plotseling de klacht er wordt niet naar ons geluisterd. Ik herinner me dat de talkshows veranderden. Er moest nu een deskundige komen, maar daar tegenover iemand met een andere mening. In het begin leuk, maar nu is de situatie gecreëerd dat 2 dingen waar kunnen zijn. Er is een stikstof probleem, de Tweede Kamer probeert een oplossing te vinden, nee, zegt een ander deel van de Tweede Kamer er is geen stikstofprobleem, lees de data anders. En daarmee zijn we vleugellam en komen er geen oplossingen.

Nu is het omgedraaid. Bij Op1 wordt er zelden nog geluisterd naar mensen die denken zoals ik. Ik kan het niet meer aanzien en aanhoren. Via "X" zie ik flarden, niet omdat ik dit nu zo graag wil, maar mensen die ik volg retweeten. 

Met als absoluut dieptepunt een optreden van Caroline van der Plas, die het heeft over asielzoekers die antisemitisme in hun ziel hebben en die via de inburgeringscursus over de Holocaust moeten horen. Ik loop nu rond met een intens gevoel van pijn. De intense domheid. De Holocaust is veroorzaakt door witte Europeanen, antisemitisme heeft eeuwenlang in het "witte" Europa bestaan. Pogroms in Oost-Europa, vervolgingen in Spanje en Portugal. Christenen zijn hier schuldig aan en in de nazitijd rare oud-Germaanse ideeën. 

Ik ben het totaal oneens met anti-zionisme betogingen die personen aanvallen, zo intens dom, het  benadeelt de zaak alleen. Maar nu, en ik moet er om lachen, want het is eigenlijk absurd. Een Joodse man wordt op straat aangevallen en twee Marokkaanse vrouwen springen voor hem en vangen de klappen op! Deze twee vrouwen, hun actie, het is dapper.........want doe ik dit, doe jij dit wanneer je het ziet? Zij hebben de situatie omgedraaid...........ze maken mijn dag weer goed.

2 opmerkingen:

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015