vrijdag 4 oktober 2024

Molokhia, een vondst, die me heel blij maakt.


Gisteren iets heel erg leuks. Ik zoek tahin, je kunt er heerlijke saus van maken. Ik leerde het in Egypte kennen. Ik at daar ooit zo'n heerlijke vis met Tahin saus.

Toen Salem bij mij kwam wonen gingen we op zoek naar tahin en ander etenswaren die je in een Nederlandse supermarkt niet kunt krijgen. We kwamen bij Turkse winkels in de binnenstad. Ja, daar hadden ze tahin en regelmatig ook Okra (Bamia zoals het in Egypte heet), een groente, gestoofd in saus, die ik heerlijk vind.

Later kon ik tahin ook vinden bij AH en de laatste tijd kocht ik het bij de Jumbo. Maar het is er ineens niet meer. Ik vroeg ernaar bij een aardig meisje, ze noteerde het en ja, een week later was het er weer. Maar dan, opnieuw, het is er niet. Dit keer trof ik een ongeïnteresseerde jongeman. Zijn conclusie, tsja, het is er niet. We maakten een plan opnieuw naar een Turkse winkel te gaan in een andere wijk.

Nu hebben wij in ons winkelcentrum een kleine Turkse winkel. In de loop der tijd heeft de winkel enkele gedaantewisselingen ondergaan, van supermarkt tot slager (dacht ik).

Gisteren dacht ik, laat ik het toch eens vragen, misschien hebben ze toch tahin. Ik naar binnen en ik zie een heel leuke afdeling met allerlei kruidenierswaren. Ineens zie ik iets liggen wat ik totaal niet had verwacht, Molokhia. Salem vind dit zo heerlijk, een soep gemaakt van Molokhia blad. We hebben er zo vaak om gevraagd, vaak keek men ons een beetje vreemd aan. En nu, totaal onverwacht vind ik het in een winkeltje in ons winkelcentrum?1?! Wat ik vind is kant en klare soep diepgevroren. Ik zeg tegen de jongeman dat ik zo blij ben dat ik dit vind. Hij loopt naar een stellage en pakt een grote zak met Molakhia blad, precies zoals ik uit Egypte ken. Ook pakt hij een pot tahin voor me en een pot met okra.

 Ik was de koning te rijk

Jullie begrijpen wat wij gisteren aten?

5 opmerkingen:

  1. Pizza, neem ik aan? Hihi, een grapje natuurlijk, maar zelf heb ik nog nooit van Molakhia gehoord, okra en thin ken ik wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je okra en Tahin kent. Je grapje vind ik leuk ......

      Verwijderen
  2. Hoi Geri, ik vergeet af en toe hoe anders het is wanneer je ergens woont waar geen andere supermarkten zijn dan AH, Jumbo en consorten. Ik woon in de Randstad en alles, van Turks, Marokkaans en Bulgaars tot Pools, Koreaans, Indiaas en nog véél meer is hier binnen handbereik. Ik kom vaak terug met producten die ik niet ken en ga dan op het Internet zoeken naar wat het is en wat ermee kan. En omdat Google tegenwoordig ook heel snel vertaald lukt het me goed om - ondanks de soms rare vertalingen - uit te puzzelen wat ik heb gekocht en wat ik ermee kan maken. Dat vond ik eind jaren 80 en begin 90 als zo leuk aan Londen, alle verschillende nationaliteiten en de winkels met producten die ik toen echt nooit eerder had gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jaja ik weet het: vertaalt moet met een t, snelheid gaat soms gepaard met fouten....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O wat leuk. Dat vind ik echt geweldig voor jullie. Ik. Ik kan me dat hoed voorstellen . Wij zouden ook zo blij zijn als we ergens Indisch zouden kunnen kopen of eten dat op dezelfde manier was klaargemaakt als Fer's vader deed.. want dat overtreft niemand.

    BeantwoordenVerwijderen

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015