zondag 16 februari 2025

Gewoon Doen.......

Het kan........wakker worden met zon

Zullen nu alle krokusjes rond ons huis hun bloempjes open doen?

Ik heb net eventjes gekeken

Nee, allemaal nog opgerold met een smal glimpje blauw

Ik vertelde gisteren over het herkaderen van gedachten, dat je op die manier invloed op je hersenen kunt uitoefenen, zodat er nieuwe verbanden kunnen worden gelegd. Ik kwam tot het idee "Genoeg is genoeg". Het werkt nog steeds uitstekend. 


Vanmorgen ontstond er spontaan een nieuw idee "Gewoon doen". Hoe kwam dit nu ineens? Gisteren wilde ik naar een film kijken die ik opgenomen heb: "Under the Tuscane Sun", ik zag het begin en wat vertelt hier een leerling over zijn onderwijzeres? Hij had geklaagd over zijn slechte ideeën, en zij antwoordt: Begin met je slechte idee en werk eraan. Slechte ideeën zijn net kleine kinderen, die gepest worden, steun ze en het kunnen genieën worden. 

Wow, dit doet wat. De rest van de film moet ik nog bekijken, maar dit.......dit helpt. Ik versimpel het tot GEWOON DOEN.

Ik schilder momenteel niet meer. Tientallen jaren gedaan, nu niet, geblokkeerd. Nu ben ik een paar weken geleden begonnen met wintervrouwen. In het verleden maakte ik altijd een serie kaarten mbt de jaargetijden, vandaar dat ik hiermee begon. Maar ik vind het niks, helemaal niks. Waarom vind ik het niks? Ik kan een heleboel dingen zeggen om het naar beneden te halen. Maar nu denk ik eens........gewoon doen.....gaan zitten en bezig gaan. Wordt het niks, ook goed, wordt het iets, ook goed en misschien wordt het wel wat. En..... heb in ieder geval iets gedaan wat ik altijd leuk vond. 

Wat ik ineens dacht is, wat leuk, allebei beginnen met de eerste letters van mijn naam, GE....ri


Ik ben dus begonnen, resultaat 1 kaart die anders is geworden dan ik dacht. Vroeger heb ik jaren met aquarelverf geschilderd. In 2018 volgde ik een cursus illustreren en leerde ik andere materialen gebruiken. De laatste tijd zou ik eigenlijk weer eens alleen met aquarelverf schilderen. Maar het liep anders, ik omlijste het geschilderde met een stift.


Maar..... ik ben wel blij met de kaart
Ik ben met een andere bezig
Die ik nu al half mislukt vind
Dus maar even gestopt, even laten bezinken

zaterdag 15 februari 2025

Genoeg is genoeg.......


 Ik lees weer, maar deze keer anders
Ik begon in 2014 met mijn boekenproject. Ik merkte dat ik een "Twitter hoofd" had, kon alleen nog maar korte stukjes lezen. Met mijn project wilde ik weer gaan lezen, zoals vroeger, verzonken in een boek. Het project bracht me lang veel plezier en het lukte, ik begon bij het begin en ik las alles.

Nu heb ik een ander voornemen. Ik heb zoveel boeken zelf, maar wanneer ik ernaar kijk denk ik, wat staat er ook weer in? Ik merkte het het sterkst toen ik ineens niets meer kon herinneren over Simone de Beauvoir, terwijl ik een paar jaar geleden "alles" over haar las. Ik heb daarom bedacht dat ik het nu anders ga aanpakken. Ik mag dit jaar stukken uit een boek lezen, de stukken die het informatiefst zijn, de stukken die ik me echt weer wil herinneren etc. Ik mag stukken die ik minder vind, nu overslaan. 

Zo lees ik momenteel mbt Simone de Beauvoir, over de liefde tussen haar en Nelson Algren, de Amerikaan, die ze op haar eerste reis door de USA ontmoette. Het is zo'n mooi verhaal. Ze reisde er in 1947 naar toe, ze was uitgenodigd. Het existentialisme net nieuw en men wilde er meer over weten. Ze reisde per vliegtuig in een tijd toen vliegtuigen nog niet zo normaal als vervoermiddel waren als toen. Ze werd verliefd op New York City. De derde dag wandelde ze door de stad, urenlang. Ik geniet weer van het boek, haar brieven zijn zo mooi. Ik ben van plan "al" mijn boeken zo te gaan lezen. Natuurlijk lees ik ook boeken op de gewone manier, van begin tot eind, zoals "de Kleine Theewinkel uit Tokio", een feel good boek. Ik leer ook nog eens wat over Japan. 


Mijn bijzondere belangstelling momenteel heeft ouder worden en ons brein
Ik las er aardig wat boeken over
 1 die me vooral aanspreekt is het boek hierboven
Nicole Vignola is neurowetenschapper
Wat leerde ik er van?

Neuroplasticiteit 
Hersenen kunnen groeien, ook bij ouder worden
Neuroplasticiteit, het veranderen van je hersenen
Met gedachten kan ik nieuwe banen in mijn hersenen creëren

Je hersenen en ouder worden

Uit onderzoek is gebleken dat ook bij oudere mensen (50+) steeds weer nieuwe neuronen worden aangemaakt. Het is dus niet zo dat dit proces stopt naarmate een persoon ouder wordt. Zelfs senioren maken nog frequent nieuwe hersencellen aan. Neuroplasticiteit is hier de oorzaak van.

Het brein bij ouderen zit wel wat anders in elkaar dan bij jongere mensen, omdat de hersenen zich al meerdere malen aangepast hebben. Ook gebruiken senioren hun brein net wat anders. Dat is gemakkelijk te verklaren: ouderen maken wel degelijk nieuwe neuronen aan, maar wel in mindere mate. Ook blijkt dat een mens geneigd is om steeds weer dezelfde verbindingen in het brein te gebruiken. 

Wat is neuroplasticiteit? - MOVE THE BRAIN

  • Hersenen reorganiseren zichzelf door nieuwe synapsen te creëren en nieuwe verbindingen te maken. Hier wordt info uitgewisseld via neurotransmitters.
  • Bewust zijn van een negatieve gedachte, herkaderen, gedachten patronen herkennen.
  • Andere gedachten naar voren brengen.
Ik ben hier nu mee bezig en geloof me of niet, het helpt. Wat kwam er als herkaderende gedachte bij me boven? GENOEG is GENOEG, en dat geeft toch ineens een energie!

Genoeg het gepieker over ouder worden, de veranderende politieke werkelijkheid in de wereld. Ik kan er akelig door worden, maar daar heb ik GEEN ZIN in. Ik help er niemand mee en mezelf al helemaal niet. Regelmatig denk ik dit nu wanneer ik verzand in een zorgelijke gedachte, genoeg is genoeg. 

Ik ga er verder mee experimenteren

MIJN BOEKENPROJECT 2025
Chronicles - Bob Dylan
A Freeweellin' time  -Suze Rotolo
Verander je brein, verander je leven - Nicole Vignola
The Artist Way - Julia Cameron
De Kleine Patisserie in Parijs - Julie Caplin
Hoop voor hart en hersenen - Eric Scherder
Oud worden, jong blijven - Eric Scherder
Verander je Brein, verander je Leven - Nicole Vignola
Brieven aan Nelson Algren - Simone de Beauvoir
De Kleine Theewinkel in Tokio - Julie Caplin

zondag 9 februari 2025

Wat heb ik zoal gedaan?


Ik wandelde een paar keer
Overwegend grijs buiten


Maar ik zag ook wat kleur
O.a. de roze Sneeuwbal bovenaan
Ieder jaar loop ik langs het tuintje waar deze struik in staat
En ja, ieder jaar een beetje feest

In onze tuin staat het vol met beginnende krokussen
Maar het gebrek aan zon maakt dat de kopjes dicht blijven

Ik ben ook op zoek gegaan naar sneeuwklokjes
 

DE DAGEN LENGEN


Zag ik dit voor de kerstdagen om 16.20, de straatlantaarns aan
Nu, gaan ze bijna tegen 18.00 aan

IK LEES WEER VEEL


Leuke boeken, zoals "de Kleine Patisserie"
En ik lees momenteel over de werking van de hersens
Het interesseert me, wat is oud (er) worden eigenlijk?

Ik word niet vrolijk van de ontwikkelingen in de wereld
Trump........een ramp.....wie of wat stopt hem?
En....extreem rechts in Europa, doodeng

Nooit eerder heb ik de wereld zo gek gevonden
Ik vraag me af, is dit zo of was het vroeger ook gek?

Het laatste denk ik
Alleen is "links" nu zo stil
Waar is de visie?
Ik hoop dat een nieuwe linkse partij gepaard gaat met een aansprekende visie
Ik heb het nodig, weer enthousiast worden, een doelstelling hebben


Deze twee boeken doen echt wat
The artist way, ik las erover, las over "the 3 morning papers"
Ik ben ermee begonnen en het werkt

De bedoeling is dat je na het wakker worden 
3 pagina's volschrijft met wat er maar in je hoofd opkomt
Vaak allerlei narigheid, gedachtes die terugkeren
Wanneer je het opschrijft ga je een verband ontdekken
Er komen ook inzichten boven

Het boek van Nicole Vignola vind ik ook "helpend"
Je kunt, ook wanneer je ouder bent, de werking van je hersens beïnvloeden
Allerlei gedachten die in de loop der tijd vastgeroest zijn, kun je veranderen
Hoe......dat moet ik nog verder lezen :-)

Ik merk dat de situatie in de wereld me geen goed doen
Vorig jaar was ik steeds maar boos vanwege GAZA
De boosheid is nu weg, maar in de plaats ervan nu een gevoel van matheid

Het komende jaar wil ik minder het politieke nieuws in me opnemen
Maar ook "mooie dingen", als tegenwicht

ARCHITECTUUR
Ik "wandel nog steeds door New York City"
Wil nu meer van de geschiedenis van de panden weten
Wil ook meer door Londen en Parijs gaan wandelen
Uitzoeken waar "geschiedenis" plaatsvond

HET SCHILDEREN IS KNUDDE


Maakte ik ooit dit soort dingen?
Nu mislukt alles
Ik probeerde twee verjaardagskaarten te schilderen, compleet mislukt
Uiteindelijk kocht ik ze
Zo lang ik schilder is dit niet eerder gebeurd
Ik ervaar het als verlammend

MIJN BOEKENPROJECT 2025
Chronicles - Bob Dylan
A Freeweellin' time  -Suze Rotolo
Verander je brein, verander je leven - Nicole Vignola
The Artist Way - Julia Cameron
De Kleine Patisserie in Parijs - Julie Caplin
Hoop voor hart en hersenen - Eric Scherder
Oud worden, jong blijven - Eric Scherder

zondag 26 januari 2025

Bob DYLAN'S NYC: Walk Through Greenwich Village.


Was ik een poosje "in" Sonja Barend
Ben ik nu ineens "in" Bob Dylan en Suze Rotola
Hoe komt dit?
Ik ontdekte dat er in februari een film in de bioscopen komt
die over deze periode in hun leven gaat
Laat ik dit nu de leukste periode in hun levens vinden

Jullie weten dat ik vaak via YouTube door New York wandel
Het New York van nu, een glanzende stad, prachtige wijken
Het oostelijk deel onderaan met veel graffiti
Steeds wanneer ik dit zie denk ik aan de jaren 60 in New York
Bob Dylan als jonkie met een gitaar
Jimmy Hendriks, Janis Joplin, helden van mij
Zij waren denk ik niet veel in het oostelijk deel
Nee, Greenwich Village, een wijk waar je nu veel geld moet betalen voor woonruimte
Toen huurde Bob een tweekamer appartement voor 60 dollar
Times they are a changing

Ik weet nog zo goed wanneer ik de stem van Dylan voor het eerst hoorde
Rond de 16 jaar, ik was ziek, lag op bed met een transistor radiootje aan mijn oor
En toen ineens, die stem.......ik wist niet wat ik hoorde


Ik heb twee boeken over deze periode
Suze Rotolo's boek las ik 2 keer
Het boek van Bob heb ik sinds aug 2024 en lees ik nu, samen met haar boek

De foto's van hen uit die tijd zijn zo vertederend

Twee verliefde mensen
Zij kwam uit een communistisch nest, ja.....dat bestond toen in de USA.......
Wist veel van poëzie, toneel, literatuur, toneel
Zat in de burgerrechten beweging
Zij bracht hem hiermee in contact

Hij wordt genoemd als een protestzanger in die tijd
Het lijkt erop dat het haar invloed was
Hij begon beroemd te worden in die tijd
Zong o.a tijdens de burgerrechten mars van dr. Marten Luther King
Maar zijn latere leven toont een man die behoorlijk behoudend is

Het ging fout in hun relatie toen hij beroemder werd
Ze had er een hekel aan "zijn chick" genoemd te worden
Allerlei types begonnen om hem heem te komen die ook een graantje wilden meepikken
Haar moeder was fel tegen hun relatie
Hij begon tegelijkertijd een relatie met zangeres Joan Baez
Zij ging bij hem weg
Ze was 17 tot ongeveer 20 in die relatie, zo jong

Dit is de leukste website mbt waar Bob en Suze woonden  -   PopSpots - 161 Rondleiding

MIJN BOEKENPROJECT 2025
Chronicles - Bob Dylan
A Freeweellin' time  -Suze Rotolo

woensdag 22 januari 2025

Een wandeling en een ........nieuwe president.


 We maakten de eerste winterwandeling van 2025
Schrijven jullie nog wel eens 2024?

Ik verbaas me nog steeds over deze cijfers
Opgegroeid in de 19......
2000, het bijna magische jaar, nu al 25 jaar geleden?

WE MAAKTEN ONZE FAVORIETE WANDELING
Ik hou van bomen........altijd.......in elk seizoen, in de winter de prachtige takkenweelde
En de weerschijn in het water, zo mooi



Nederland is GRIJS
Maar kijk eens, ook dit was er


Zagen jullie de inauguratie van Trump?
Dat was me wat
Bewieroking door zichzelf en een stel geestelijke vertegenwoordigers

Zagen jullie ook de toespraak van Bishop Mariann Edgar Budde?
Zo niet.....probeer het dan op internet te vinden
Wat zij hier zegt is wat ik jarenlang hoorde in de periode dat ik met mijn ouders naar de kerk ging
Deze woorden vonden wij normaal in de jaren 60-70-80-90

En nu, kijk de koppen van deze machthebbers............
En hoor haar woorden.......

zaterdag 18 januari 2025

Rijp in de tuin.


Wat mooi vanmorgen
Rijp in de tuin



En ik
Teruglopend vanuit de tuin, zie ik mezelf ineens in de ruit van de deur naar de woonkamer


vrijdag 17 januari 2025

Sonja Barend, collegetour


Ik weet niet hoe ik dit filmpje ook nog bij mijn blog kan zetten. Daarom apart.
Hier de hele College Tour

Bestaan er meer podcasts met beelden erbij? Ik dacht dat het alleen radio was.

COPILOT: Ja, er bestaan inderdaad podcasts met beelden erbij! Dit komt steeds vaker voor, vooral op platforms zoals Spotify en Podimo. Deze podcasts worden soms "video-podcasts" of "podcast met beeld" genoemd. Het verschil met gewone tv-programma's is dat ze vaak een meer intieme en informele sfeer hebben.

Ik hou van haar, Sonja Barend.


Ik ben ineens "in" Sonja Barend
Hoe komt dit zo?

Op X (Twitter) zag ik haar onlangs in een stukje Collegetour, ze praatte over Gaza
Ik dacht "heb ik dit nu gemist, heb ik niet gezien dat dit op de tv was?
Naar ik nu begrijp is het digitaal uitgezonden en niet op de tv
Echt begrijpen doe ik het niet

Ik ontdekte dat ik het hele programma op YouTube kan zien
YouTube 's algoritmes vind ik leuk
Ik wandel veel door New York, en krijg spontaan aan het begin de nieuwste aangeboden
Ik zocht iets op over de speelfilm over de jonge Bob Dylan, die in februari verschijnt
En krijg nu spontaan allerlei jonge Bob Dylans
En nu, 1 maal Sonja Barend en hup, elke dag nieuwe, en ik vind het heerlijk

Een poosje terug zag ik haar met haar witte haren en schrok, zo oud?
Nu ben ik aan het terugkijken, ze stopte in 2006, al zo lang geleden?
De opname die jullie boven zien is van 2017, dus 6-7 jaar geleden, toen nog rood haar

Salem en ik houden van haar
Genoten vroeger van haar programma's

In Collegetour vertelt ze dat bij alles wat haar dreef, het verdwijnen van haar vader, zit
Ik wist dit niet
Zij schreef er een boek over, ik heb het boek nu bij de bieb gereserveerd

Zij is een stuk geschiedenis, vroeger, al zo lang geleden
Maar, wanneer ik haar nu hoor, zo spits
En.....wat is ze nog steeds mooi
Wat bewonder ik haar authenticiteit

Haar advies in Colletour?
Lezen, lezen, lezen.........
Zorgen dat je het leuk hebt, het is toch al allemaal ingewikkeld
Wees een beetje aardig

Omdat het me ergert dat ik niet gezien heb dat dit programma op de tv geweest is, vraag ik het Copilot
Het antwoord:

Wat is collegetour de podcast van Twan huys? Dit is toch niet op de tv geweest?

Dat klopt! College Tour, het populaire programma van Twan Huys, is inderdaad niet meer op tv te zien. Na zestien seizoenen is het programma in oktober 2023 voor het laatst uitgezonden.

Maar geen zorgen, het is nu teruggekeerd in de vorm van een podcast! In deze nieuwe vorm interviewt Twan Huys samen met studenten journalisten uit binnen- en buitenland in de collegezaal. Het is een geweldige manier om de gesprekken en de inspirerende gasten van het programma nog steeds te kunnen volgen.

Ik vraag me af waarom dit nu zo gebeurt. 

De oorzaak van de overstap naar een podcastvorm is meerdere redenen te bedenken. Enerzijds biedt een podcast meer flexibiliteit en toegankelijkheid voor luisteraars. Mensen kunnen nu op hun eigen tijdstip en plek luisteren, in plaats van af te wachten op een tv-uitzending.

Daarnaast kunnen podcasts vaak dieper ingaan op onderwerpen en meer interactie bieden met luisteraars. Dit kan vooral waardevol zijn voor een publiek dat op zoek is naar meer inhoudelijke diepgang en persoonlijke interactie met de gasten.

Goed dat ik dit nu weet. Ik lees regelmatig dat jonge mensen geen tv meer bekijken. Misschien is dit ook een reden? Ik wist niet eens dat een podcast ook met beelden kan, ik dacht alleen digitale radio. Ik heb echt weer wat geleerd. 

En gelukkig ontdekte ik het, want deze uitzending met Sonja, echt prachtig. 

zaterdag 11 januari 2025

Morgen schilderen....................


 Altijd een blij moment, de nieuwe FLOW is er

Buiten is het grijs en het motregent


En ja.......ik ben echt begonnen
Ik wil zo graag weer tekenen en schilderen, de eerste in het nieuwe jaar

Ik heb het idee van een mix
Meisjes, vrouwen in winterkleren
Met erom heen iets van de winter
Het laatste ben ik nog aan het bedenken

Het linker meisje heeft al "iets"


Morgen schilderen?

donderdag 9 januari 2025

Ik ga er eens naar op zoek.


 Vanmorgen rond een uur of 10 begon het weer te sneeuwen
Eerst motregen, daarna mooie dansende vlokken
Het bleef liggen
Toen.........ik zag het wegsmelten
Nu is er niets meer

Op het tuimelraam
Eronder twee van mijn schilderijtjes/tekeningen


Het is zo vreemd, ik heb geen januari gevoel
Wat is dat, een januari gevoel?

Ik lees op blogs die ik eerdere jaren schreef
Een zilverwit licht
Een gevoel van een heel nieuw jaar

Vorig jaar schreef ik ineens, dat ik er niets aan vind, aan de winter
Zover is het nu nog niet
Vooral tussen 16.00 en 17.00 uur, wanneer het langzaam donker wordt 
en de lichtjes aan de overkant aangaan, blijf ik mooi vinden

Maar een januari gevoel
Nee, niet echt
Ik ga er eens naar op zoek 😀

Wat ik ook zoek is een idee voor nieuwe kaarten
Dit zoekproces is op zich leuk............ gelukkig 💗

woensdag 1 januari 2025

Eerste dag......


Ik zet hier wat fotocollages tussen, die ik gisteren maakte
Ik hou van seizoenen, hoe was het vorig jaar ook weer?

Een nieuw jaar, een heerlijk, nieuw, schoon, fris jaar, echt een cadeautje
De dagen van vermiljoen, groen, goud en zilver wat bij deze dagen past, voorbij
Leuk de voorbereidingen, de dagen zelf, ach...half, half

Mocht er nu in Arnhem geen vuurwerk worden afgestoken?
Een hels kabaal gedurende een paar uur rond ons huis
Ben ik voor een vuurwerkverbod........... nou en of
Over heel de wereld enorme vuurwerkshows, in een wereld die zichzelf vervuild, terwijl er mogelijkheden zijn van mooie lichtshows. Zal ik meemaken dat dit veranderd?

Pieter Derks, wat heerlijk om te horen. Taal die ik ken. Taal vroeger gebruikt, linkse taal?
Ik hoop dat deze taal dit jaar weer terugkeert


GOEDE VOORNEMENS?
Ja, ik heb ze
Zo'n leuke traditie
  • Ik wil heel graag het volgende jaar meer tijd besteden aan lezen en schilderen.
Tijd blijft voor mij een pijnpunt. Ik schreef er al regelmatig over. Je zou denken, met pensioen, zeeën van tijd, het gevoel vertelt het tegenovergestelde. Hoe kan het dat ik toen 4 x 9 uur per week werkte, en daarnaast alles deed wat ik nu ook doe? Waar haalde ik toen die 36 uur extra vandaan? Ik zat toen ook veel op internet, want dat is de tijd opslurper denk ik. 

Vorig jaar had ik het idee "om de 15 minuten iets anders doen" en verdraaid, ik deed het een poosje en......hield tijd over......... Denken jullie dat ik dit lang volhield? Ja, jullie hebben gelijk, niet dus. Tot dusver goede voornemens................ Toch wil ik het in ieder geval nog eens proberen. 

Sinds ik met pensioen ben is tijd iets wat gebeurd, ik doe dingen en kijk weer terug. Ik zet het in mijn dagboek en kijk regelmatig terug. Vorig jaar bedacht ik,......denk ook eens vooruit. Nu gaat plannen me goed af, natuurlijk maak ik afspraken vooruit. Maar.....ik denk ook aan een gewone dag, even rustnemen en denken, wat ga ik nu.....NU.....het liefste doen. En DAT DAN OOK DOEN.


  • Ik wil graag volgend jaar ook weer wat meer dingen buitenshuis doen. Naar de stad, naar het Filmhuis, naar Den Haag e.d.
  • Ik wil graag ook meer spiritueel worden. Raar eigenlijk, dat dit helemaal weg is. Gereformeerd opgevoed, best wel een gelovig kind. Opgroeiend, vooral de jaren 80, druk bezig met Tarot, IChing, van alles en nog wat. Allemaal helemaal weg. misschien komt er iets terug dit jaar?
  • Muziek.........het lijkt wel of muziek verdwenen is na de 60-er jaren. Wat vind ik de muziek van die jaren en de beginjaren 70 toch prachtig. Lang, lang daarna kwam, was het het Kruidvat met boxen CD's uit van de muziek van Bach? Ik heb ze allemaal. Maar........de CD speler is kapot, ja, ik kan nu natuurlijk streamen ......maar dat geluid is zo blikkig. ik kocht vorig jaar bij de Action luidspeakers of hoe dit nu mag heten. Maar, ze maken het geluid niet mooier. Maar ik zou graag weer wat meer naar muziek luisteren.
Gisteren keken we ook even naar het muziekprogramma laat op de avond
Bijna niets van de muziek of de muzikanten ken ik


Ik zag ook dat "Wie is de Mol" weer begint
Het speelt zich af in Cambodja, een land waar ik niets van weet, ik ga dus kijken
Maar..... ik ken geen van de deelnemers
Allemaal tv mensen en ik ken ze niet
Nu is tv kijken in de loop van ons leven totaal veranderd
Jongeren kijken niet, hoor ik zeggen, de dochter van een vriendin heeft thuis geen tv
Is dit gek? Nu nee, wanneer ik het aanbod zie
Gelukkig kun je tegenwoordig opnemen, terugspoelen en zo zelf bepalen waar je wilt zien
En daar horen blijkbaar de "wie is de mol spelers" niet bij

Soms denk ik dat de moderne tijd langs me heen gaat
Nu lees ik weer met heel veel plezier de brieven van Jane Austen
Maar mijn eigen tijd?
Ja, ik ken de politiek, volgde het nauw
  • Ook dit is een voornemen. Wil het anders gaan doen. Niet meer openstaan voor elke hype van de dag. Meer me verdiepen in achtergronden. Gaza, ik blijf het volgen, want ik voel me erbij betrokken. Schaam me voor onze Westerse leiders, die zoveel mooie woorden over mensenrechten de wereld rond sturen, maar nu verstek laten gaan.
Maar, de Nederlandse cultuur?
Ja, ik weet ondertussen wie de Snollebollekes zijn
Maar de zanger vond ik heel wat leuker toen hij samen met Matthijs van Nieuwkerk het programma over Frankrijk presenteerde, dan als zanger
Ik vrees dat de Nederlandse cultuur ook dit jaar langs me heen gaat
Wel wil ik graag eens luisteren naar jonge Nederlandse zangeressen
Ik hoor hun namen, maar ken hun muziek eigenlijk niet

En nu, het Nieuwe Jaar in...........
Ik heb er zin in.......

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015