vrijdag 16 april 2021

U heeft verwachtingen geschapen.

Kunnen die reporters op de radio nog iets anders vragen aan Rutte en de Jonge dan "u heeft verwachtingen" geschapen? Mens, mens, wat een immense domheid of wat het ook is, stennis maken? Op de radio wordt mensen gevraagd, die in de rij staan voor een vaccin, of ze het allemaal wel vertrouwen. Meerdere antwoorden zijn in de trant van "de pers veroorzaakt onrust". Oei, oei, oei, moet je dus niet zeggen, kregeligheid is je deel. 

Ik heb niets anders gehoord dan dat er tijdens persconferenties gezegd wordt dat er versoepelingen kunnen wanneer de situatie in de ziekenhuizen dat toelaat. Het lijkt wel of dit laatste stukje niet wordt gehoord. Zonet hoor ik Rutte zeggen dat het nu al duidelijk is dat 28 mei niet haalbaar is en hij noemt nu een ritsje data die misschien mogelijk zijn en misschien ook niet. Gelukkig zegt hij het zo, ik hoop dat het verder opgenomen wordt door de pers en dat het niet beperkt blijft tot NPO I. Natuurlijk is 28 mei niet haalbaar. Iedereen die leest wat er momenteel in de ziekenhuizen gebeurd kan dit weten.

Gisteren was ik perplex te horen dat er 1 miljard euro, later hoorde ik 900.000 euro is vrijgemaakt voor snel-testen. Zodat we het land weer open kunnen gooien. Mijn hemel, zoveel geld? Ik hoorde Lilian Marijnissen vragen "Voor een bonus van 500 euro per zorgmedewerker is geen geld, maar wel is er een miljard voor sneltesten?" 

Eerlijk gezegd begrijp ik een en ander niet meer. DE oplossing zou zijn, vaccinatie. Wat betreft de groep vanaf 1951 gaat het nu snel. Bijna iedereen die ik ken die hierbinnen valt heeft nu een uitnodiging. Stel dat in juli ook iedereen die 60 of ouder is gevaccineerd is dan zou je toch al langzaam kunnen gaan versoepelen? En waarom mensen geen vaccinatiepaspoort geven en voor degene die geen vaccin wil maar ook "iets wil" een snel-test? Kost dat echt een miljard? Kan men degenen die het zelf kunnen betalen dit niet gewoon laten doen? Het gebeurt nu al. De VVD is toch zo voor de zelfredzame mens? 

Op twitter las ik de vraag: Hoe moet dat toch, wanneer het oude normaal weer terug keert? Hoe kan ik me staande houden tussen al die drukte? Moet ik weet zoenen gaan geven? Ik moest er hartelijk om lachen. Maar ik denk ook, ik hoef niet meer naar het oude normaal. Van mij mag het rustiger karakter van de maatschappij blijven. 

  • Waarom niet van te voren een vervoersbewijs bestellen voor een treinreis, zodat iedereen een eigen zitplaats heeft?
  • Van te voren kaartjes bestellen voor winkelen. Een jonge vriendin van mij heeft dit onlangs gedaan bij de Hema en ze verzuchtte, het was fijn, zo heerlijk rustig.
  • Waarom wordt er niet creatief gezocht naar MOGELIJKHEDEN voor de toekomst? Schrijf prijsvragen uit voor verschillende doelgroepen.
Het is namelijk zo dat deze corona uitbraak niet iets is wat onverwacht kwam. De dierenpartij waarschuwde er al langer voor. De verwachting is ook niet dat dit een laatste uitbraak zal zijn. We moeten gewoon op een andere manier gaan leven, willen wij ernstiger rampen mbt het klimaat voorkomen. Jammer dat de overheden er nog zo weinig mee bezig zijn. In feite zou het plaatsen van de maatregelen tegen corona in een groter geheel moeten worden gebracht. Het is zo jammer, en in mijn ogen vreemd, dat nu rechtbanken op moeten komen voor veranderingen in de maatschappij, zoals bij het proces wat Urgenda won. Ik snak naar een visie van de overheid die verder gaat dan alleen "Versoepelen". 

4 opmerkingen:

  1. Mooi stuk Geri en goed gedchreven.Het schijnt allemaal erg moeilijk te zijn. Zoveel mensen zoveel zinnen en soms begrijp ik de problemen en soms ook niet en dan kan ik alleen maar blij zijn dat ik zelf niet zulke problemen heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal mee eens! Voor mij hoeft ‘het oude normaal’ niet meer terug, laten we onderzoeken hoe we ons kunnen aanpassen aan de situatie, een ander soort maatschappij kunnen bouwen die gezonder en duurzamer is. Laten we inzetten op het terugdringen van obesitas, het verkleinen van de afvalberg, aan betere behandeling van dieren, respect voor de planeet en terugkeer van de menselijke maat. En wat mij betreft mogen elke dag vlees eten en verre vliegreizen naken weer iets voor de elite worden, of iets waar je gewoon, net als vroeger, weer voor moet sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi geschreven, Geri. En dat oude normaal hoeft voor mij ook niet. Er moet echt een soort Marshall plan komen voor na de pandemie. Maar dat vergt wel visie en samenwerking wereldwijd.
    Ik merk trouwens in mijn vriendenkring dat mensen tussen 60 en 70 nu via de huisarts geprikt worden met AstraZeneca. Dus het schiet op. Nu die cijfers nog omlaag. En je krijgt een vaccinatiebewijs, als een soort paspoort.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had dat 2e stukje ok niet meegekregen maar luister sowieso niet echt meer naar die 2. Zij herhalen ook maar wat ze worden gezegd. Daarbij mensen horen toch wat ze willen horen en spelen dan weer candycrush in plaats van zich eens te verdiepen in iets.
    Het oude normaal was niet normaal. Als mensen op vakantie kunnen terwijl ze schulden hebben dan is het niet normaal. Als mensen met zijn 2e fulltime moeten werken om hun leven te betalen, dan is dat niet normaal. De mens wil teveel en wilde ook teveel. En je noemt dat gezoen, vreselijke eigenschap.

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015