woensdag 19 januari 2022

Overpeinzingen.


Twee, mij door elkaar schuddende berichten, via het NOS nieuws. Eergisteren het bericht dat eindelijk, na vele jaren bekend is wie de familie Frank in WOII aangegeven heeft bij de nazi's en gisteren het bericht dat de TU Delft, UMC Utrecht, Populytics, Erasmus Universiteit Rotterdam en Erasmus MC ontdekte dat G2 en G3 niet helpen in de bestrijding van Omicron.

Naast uitleg over het R getal (Dit R getal gaat me ver boven mijn pet, hetgeen ik erg jammer vind. Maar hoe ik mijn best ook doe, begrijpen doe ik het niet.) wordt gezegd dat de boosterprik niet goed werkt. 

Echt? Van waar dan al die bemoeienis om iedereen een boosterprik te geven?

Wat ik raar vind is dat nu voor de tweede keer dreigt te gebeuren, dat wij in Nederland het anders doen dan elders. Het RIVM zegt aan het begin van de pandemie dat mondkapjes niet helpen. En nu, nadat op heel veel plaatsen in de wereld mensen buiten wandelen met mondkapjes op, wordt er hier voor het eerst tijdens de laatste persconferentie vriendelijk gevraagd om ook buiten tijdens drukte kapjes op te zetten.
De familie Frank

Ik lig vroeg wakker en luister naar de radio. Ik hoor dat er nu eindelijk na zoveel jaar ontdekt is wie de familie Frans heeft verraden. Een langdurig wetenschappelijk onderzoek gebruik makend van de meest vooraanstaande methoden heeft het ontdekt. Het blijkt een Jood te zijn in dienst ven de Joodse Raad. Ik schrik ervan. Wel wordt er nog bij gezegd dat het bewijs niet volledig is, zo'n 85 %. Gedurende de dag blijf ik het nieuws volgen en de reacties op dit nieuws. 

In de Volkskant lees ik goede achtergrond informatie volkskranthet-verraad-van-anne-frank
NB, is dit geen gekke kop boven het artikel?

Ik blijf er de hele dag aan denken. 
Later op de dag hoor ik commentaar van historici
 Langzaam gaat het beeld enigszins kantelen 

Twee keer het nieuws, twee keer stelligheid
Twee keer laat het me met veel vragen zitten
En een rotgevoel, wat is waar, wat is niet waar?

Wat ik zeker weet is dat in de berichtgeving rond de familie Frank niet duidelijk werd vermeld dat dit om een proces gaat. Een wetenschappelijk historisch onderzoek wat tot een tijdelijke conclusie leidde, in afwachting van verder onderzoek. Het nieuws is dus niet dat de waarheid ontdekt is rond de familie Frank. In feite riekt het naar sensatie en............ het promoten van een boek. De journalistiek schiet hier ernstig tekort.

Wat betreft G2 en de beslissingen van onze overheid. Ik ben heel blij niet in hun schoenen te staan. Wat moet je met een dergelijke uitkomst? Terwijl Europa steeds meer overstapt op G2, zitten wij straks met een systeem van priklocaties? Boosters helpen niet? Stop er maar me GGD, ga maar bij alle cafés en musea staan met priklocaties en wij in een rij ervoor, in afwachting van het oordeel of we naar binnen mogen of niet?

2 opmerkingen:

  1. Ja, dat ze in het begin zeiden dat mondkapjes niet hielpen, vond ik toen al raar.
    Ik snap de R wel, dat is de berekening die aangeeft of het virus zich uitbreidt of niet. Met de oude Delta variant was alles redelijk onder controle, met mondkapjes + 1,5m + andere maatregelen. Maar deze Omikron is, wat ik begrijp, bijna een heel ander virus. Hij verspreidt zich enorm snel, kijk maar naar de cijfers, en veel mensen merken niets van hun besmetting. Vandaar dat het zich zo snel verspreidt. En de booster werkt maar ten dele, niet 100%.
    Dus alles wat eerst logische maatregelen waren, zijn het nu niet meer. Door Omikron.
    Ik ben er zelf een beetje beduusd van. Want ik waande me beschermd met 1.5m. Maar is dat nu nog wel zo? Misschien moeten we nu wel continu testen... Pff.
    Sorry voor het lange verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben blij met je reactie, Judy. Ik ga er maar vanuit dat de oude basismaatregelen verstandig zijn. Ik let nu wel extra op bij kinderen en jongeren. Ik ga ervan uit dat de booster toch redelijk beschermt. Maar ik ga nog nergens naar toe. Wat ik raar vind is deze nieuwe conclusie van deze groepen. TH Delft en Erasmus etc. Ben heel benieuwd reactie regering.

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015