zaterdag 5 maart 2022

Overpeinzing.


Salem zegt vol verbazing tegen mij: Wist jij dat Poetin geen communist is? Nee, dat weet ik niet. We zijn ons aan het inlezen. Want allebei zijn we geschokt door wat er in Europa gebeurd. Wat weten we eigenlijk van de Oekraïne? Van zijn President? Nul, komma, nul. Indertijd met het Oekraïne referendum stemde ik tegen. Toen las ik me ook in. Wat ik me nog herinner is dat er in Nederlandse kranten gezegd werd dat er fascistische tendensen zijn in die maatschappij. Nu zegt Poetin het. Wat moet ik daar nu mee..........???????

Allereerst zoek ik op hoe de Oekraïne eigenlijk ligt. En welke landen zitten er eigenlijk in de Navo? Dat Hongarije en Polen in de Eu zitten weet ik, want wat geven ze een troubles. Maar dat het complete Warschaupact in de Navo zit is me op de een of andere manier ontgaan. Alleen Finland en de Oekraïne niet. Die zijn een bufferstaat. Dat wil een deel van de Oekrainers niet meer, ze willen bij de Navo. En Poetin heeft al jaren gezegd dat dat een brug te ver is voor hem. Wat nu? De Navo zegt niet duidelijk dat dit niet gaat gebeuren, eigenlijk zeggen ze niets of,,,,,,, flirten ze met het idee, van stel dat we het goed vinden? De Russen vallen binnen en eisen regime change. Wij allemaal geschokt tot op het bot. Maar is dat eigenlijk niet een beetje raar?

Wat de Russen nu doen, een ander land binnen vallen en een "regime change" willen, deden WIJ een paar jaar geleden. De Amerikanen wisten het zeker, Irak, een land dat massa vernietigingswapens aan het ontwikkelen is. Kunnen jullie de beelden nog herinneren van die in-nette Colin Powell, beelden door  satellieten genomen. We zagen vrachtwagens in een woestijn. Hij vertelde dat de Irakezen daarmee gauw alles wat ze aan vernietigingswapens hadden weg smokkelden, zodat het atoomagentschap dat onderzoek deed ze niet zou kunnen vinden. Een atoomagentschap wat keer op keer zei, dat ze geen wapens vonden en de UN die een inval veroordeelde. Ondanks dit alles viel de Coalition of the Willing, de USA, Engeland en ons land (Balkenende) Irak binnen met zware bombardementen. En na intense gevechten wordt Saddam Hoessein opgehangen  en een handlanger van ONS kwam op de troon. En dat was het begin van een totale ontwrichting in het Midden Oosten. Rusland en Amerika bombardeerde om het hardst, hele steden plat gebombardeerd. Khadaffi een ander voorbeeld, regime change. Twee maal in korte tijd.

Wat deed de wereld? Werd Swift plat gelegd in de USA? Mochten Amerikanen niet meer een sport uitoefenen? Vingen we de vluchtelingen op in hotels? Wat is er nu anders? Ik hoor Simone Weimans, de zwarte presentatrice op de radio bij het Oog op Morgen het volgende zeggen:

We horen vandaag zoveel 

......de vluchtelingen uit de Oekraïne lijken zo op ons.......

Maar dat doet pijn bij de vluchtelingen die niet op ons lijken

Waarom is het eigenlijk zo erg dat Oekraïne een bufferstaat blijft? Waarom dat spelen met vuur van onze kant? Poetin wil geen Amerikanen aan zijn grens. Wij willen geen Russen op Cuba. Wat is het verschil?

Een vriendin vraagt me: " Maar de Oekraïners moeten toch zelf kunnen beslissen waar ze zich bij aan kunnen sluiten" Ik eerste instantie sta ik met mijn mond vol tanden, want ik als democrate in hart en nieren ...........

Maar, waarom is het eigenlijk zover gekomen? Waarom is er niet een aparte status voor de Oekraïne gecreëerd? Jullie kennen allemaal de UN Vredesmachten die tussen strijdende partyen op worden gesteld. Waarom krijgt de Oekraïne niet de status van een Vredesland? Afspraken tussen Rusland en de Navo? Een status die toerisme kan opleveren, architectuur, dans, restaurantjes, een mooie marketing opbouwen voor het eerste Vredesland van de wereld? 

Waarom willen wij altijd onze zin krijgen met wapens? De wapenindustrie zal floreren. 

Maar wij?

Ik ga nu de vraag eens stellen die ALTIJD als eerste gesteld wordt wanneer we het over de aanpak van de klimaat crisis hebben: WIE GAAT DAT BETALEN? 

Denken we echt naïef, dat zijn de Russen?

8 opmerkingen:

  1. Dit is ongeveer het gesprek dat ik eergisteren met mijn zoon had. Ik wist wel dat veel landen van het Warschau pact nu bij de Navo zitten, maar ik kan me het Oekraïne referendum helemaal niet meer herinneren.
    Ik vind het ook schrijnend dat we zo anders staan tegenover de vluchtelingen van nu. En zo zuinig tegenover die uit het Midden-Oosten. Wat heb ik me geërgerd aan die inval in Irak destijds. Ik zie Colin Powell nog zitten. En Tony Blair.
    Ik denk, en hoop, dat het wel op een bufferstaat zal uitkomen. Alleen onder Poetin's voorwaarden.
    Ik zat vanmorgen te zoeken naar hoe het nu zit met al die Oost-Europese landen. Welke landen grenzen aan elkaar? Mijn oude atlas is nog uit de tijd van de Sovjet-Unie. Ik weet ook niet precies alle landen die bij voormalig Joegoslavië hoorden.
    Fijn dat je dit schreef!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O ja, je bedoelt Simone Weimans.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zie alleen maar ellende, dood en verwoesting. En lees graag de argumentaties van Enno Nuy. https://enno-nuy.blogspot.com/2022/03/is-aversie-tegen-andersdenkenden-nodig.html
    Daar kan ik me over het algemeen helemaal in vinden. Duidelijk en rechtlijnig. Natuurlijk heeft alles zijn oorzaken en staat niets op zichzelf. Geen enkele daad van agressie is ooit goed te noemen. Maar als we in een schuitje zitten moeten we roeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is waar dat het Westen altijd het braafste jongetje speelt, maar net zo goed net excuses verzint om oorlog, uitbuiting en verrijking te rechtvaardigen. En onze informatiekanalen zijn vaak verre van objectief.
    Toch vind ik dat deze vergelijking mank gaat. In Rusland heerst een dictatuur, waar onafhankelijk nieuws gecensureerd wordt, politieke tegenstanders vergiftigd of uit het raam geduwd, en mensen die demonstreren tegen de oorlog dreigen voor jaren de gevangenis in te gaan. Er zijn de afgelopen weken 7000 demonstranten opgepakt, waaronder bejaarden en kinderen. Alles moet precies gaan zoals Poetin wil, anders ben je je leven niet zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mijn punt is dat wij pretenderen onafhankelijk nieuws te hebben, maar leugens kregen.
    In Rusland censuur, in onze wereld leugens.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In Rusland zijn er leugens én censuur. In de Nederlandse kranten lees ik veel verschillende standpunten, en wordt er vaak felle kritiek geuit op de regering, zonder dat mensen daarvoor worden opgepakt. Er worden soms ook onwaarheden verkondigd, maar de media hebben niet - zoals in Rusland - een afgezant van de regering achter zich staan die hem dicteert wat ze moeten melden. Dat vind ik nogal een verschil.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb staan demonstreren in Amsterdam toen wij Irak wilden binnenvallen. Met mij wel 100.000 anderen. In Londen zelfs 1 miljoen demonstranten. Hield het onze leiders tegen? Het gebeurde toch!

    Wat is eigenlijk het verschil? Grootmachten die exact hetzelfde doen? Of ze nu tot democratische landen horen of onder een dictatoriaal regime horen. Denk je dat het voor de Irakees en de Syriërs verschil uitmaakte dat ze bommen op hun kop kregen vanuit een democratische wereld? Dat ze denken gelukkig komt het van landen waar de mensen vrij zijn, vrije pers etc.?

    Het punt is dat wij, burgers van de democratieën denken dat de Russen propaganda te horen krijgen en wij, met onze vrije pers en democratische leiders de waarheid horen. Dit is wat wij altijd horen, dit is wat wij altijd geloven. En hoe hard is het dan te accepteren dat wij hartstikke fout zaten en voorgelogen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben het helemaal met je eens. Je moet een tijd in een niet westers land wonen om te beseffen hoe etnocentrisch westerlingen zijn. Menen cultureel superieur te zijn en het alleenrecht op de waarheid te hebben. Het is een ontluisterende ervaring wanneer je ogen hiervoor open gaan.

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015