woensdag 22 juni 2022

Echt.......... gaan we dat doen?


Ik weet niet wat ik hoor. We gaan de kolencentrales weer openen? Omdat we anders in de kou zitten? Kolencentrales die zo slecht zijn voor het milieu. Over heel Europa, hoor ik ergens zeggen. 

Het tv programma Boulevard vraagt zich af waar we de kolen vandaan gaan halen. Gaan we de mijnen weer openen? Hun conclusie, we gaan het uit China halen..........(sec).

Margaret Thatcher brak in de 70-er jaren met harde hand de stakingen van de Engelse mijnwerkers. Het neoliberalisme overwon, de sociaaldemocratie werd marginaal. Zij sloot de mijnen en de industrieën verhuisden naar de lage loon landen. 

Gaan wij het in onze tijd meemaken dat werknemers weer massaal gaan staken? Hoor ik nu echt dat bij Apple in New York de werknemers een vakbond afdwingen. (Een vloek in de USA). Juichend zag ik ze staan.

Gaat nu het massatoerisme afnemen, niet omdat we voor het klimaat willen zorgen, nee, omdat er te weinig werknemers zijn bij de vliegmaatschappijen en omdat de werknemers die er nog wel zijn STAKEN? We noemen de kapitalisten in Rusland oligarchen, in ons deel van de wereld noemen we ze hardwerkende CEO's, raden van bestuur, kapitalisten. Het geld vloog hun beurzen in en ze hadden de macht. Zullen we nu meemaken dat het geld en de macht er ook weer uit gaat vliegen? Boeren protesteren vandaag. Hebben ze gelijk, hebben ze ongelijk? Ik hoor alle dagen meningen, meningen, meningen. Tegenwoordig bestaat de "waarheid" uit varianten van At/m Z.

We hebben behoefte aan oplossingen
Maar het lijkt of we onszelf alleen maar verder de put in helpen

Is de oorlog in de Oekraïne echt de oorzaak van alle ellende, zoals ik de hele dag door hoor?  
Waar is de staatsman, staatsvrouw die verder kijkt dan onze neus lang is. Die niet alleen de splinter ziet in de ogen van de tegenstander, maar eerst eens begint met de balk in ons eigen oog? Die een oude wijsheid kent, waar 2 vechten hebben 2 schuld. Stoppen met die oorlog en de miljarden die we nu besteden aan oorlogstuig (iedere dag hoor ik dat er moderner, geavanceerder tuig naar toe moet, waar stopt dit?) besteden aan milieu vriendelijke oplossingen? 

Ik bid ervoor en hoop dat het geen gebed zonder einde is

2 opmerkingen:

  1. Je schrijft het allemaal zo helder op! Ik zit me zorgen te maken dat het klimaat en het milieu helemaal achteraan moeten schuiven wat urgentie betreft. Ik zie ook dat hypermoderne oorlogstuig voorbijkomen en de miljarden die dat kost. Ik ben een beetje mijn optimisme aan het verliezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben nooit zo optimistisch geweest over de maatschappelijke omstandigheden. Ik geloof dat ik daar maar eens over ga s chrijven op Elly s eigen wijze. Een zeepbel waar we mee leven die ieder moment uit eljaar kan spatten.

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015