dinsdag 28 juni 2022

Nieuws, ik vind het steeds onduidelijker worden.


Komt het omdat we nu 24 uur per dag nieuws krijgen? Loopt momenteel nieuws door elkaar met meningen, standpunten, balletjes die opgegooid worden? De 24 uur moeten uiteindelijk gevuld worden en steeds hetzelfde vertellen is niet echt interessant. Daar komt de laatste tijd dan ook nog het verschijnsel fakenieuws bij. Wat is waar, wat is niet waar, het duizelt me. Langzamerhand lijkt het of nieuws en fakenieuws dezelfde waarde hebben. 

Er gebeurt ergens iets en dat is waar 

                               Het vreemde is dat naar mijn gevoel nieuws iets objectiefs is

Zodra ik dit denk reageer ik geïrriteerd op mezelf. Mijn hemel, Geri, je weet toch al vanaf de jaren 60 dat dit niet waar is. Denk eens aan de felle discussies die ik met mijn vader had over de Vietnam oorlog? Hoe kon ik daar zo anders over denken dan hij? Waar haalde ik zulke andere informatie vandaan dan hij? De verschillen in mening bestond indertijd ook, maar nu, het is zoveel. 

Ik heb het idee dat iedereen voor zichzelf moet kiezen. Is dat erg? Op zich niet, zelf nadenken en beslissen wat je vind is goed. Ik kwam in een van de laatste Flows informatie tegen over Fran_Lebowitz,  een van haar gezegdes die me zeer aanspreekt is "think before you speak, read before you think". Informatie opdoen door je in te lezen of in te luisteren, alleen maar toe te juichen. 

Maar.......... is er niet meer aan de hand? Kiest men zijn/haar begrip van het nieuws op basis van kennis verzamelen, of is er meer aan de hand? Is het ook niet "waar wil je bij horen". Is het niet meer waar voel ik me thuis? Waar voel ik me veilig? Vraag is dan, hoe kiest men dit? Gevoel, eerder dan kennis? 

Mijn haren gaan overeind staan wanneer er sprake is van nieuws gebruiken voor eigen gewin. Dan wordt het manipulatie. Je maakt mij niet wijs dat een partij als FvD ook maar enig verstand heeft van het boerenleven, toch scoorden zij hierop. Jammer voor hen is daar nu Caroline van der Plas, debateert sterk. Haar partij gaat waarschijnlijk overtuigend winnen bij de Provinciale Staten verkiezingen. Ik ontdekte pas deze week dat Caroline geen boerin is. Ik had er al een hele boerderij omheen gefantaseerd, jarenlang in haar familie. Maar, zij is een journaliste die voor een veeteeltblad werkte. Belangenverstrengeling? Ik lees het hier een daar op Twitter. het is mij nog niet echt duidelijk, ik probeer het uit te zoeken. 

Gisteren hoorde ik iets interessants op Radio NPO I. Ik hoorde erover in het programma Spraakmakers. De NPO heeft een nieuw beleidsplan. Het wordt helder uitgelegd door Aylin Bilic, haar wordt vaak  gevraagd: "Jij bent toch journalist? Nee, dat is ze niet, ze is opiniemaker, ze is o.a columniste bij het NRC. Zo omschrijft zij zichzelf: Aylinbilic. In dit nieuwe beleidsplan wil de NPO duidelijk scheidslijnen gaan brengen tussen nieuws en mening. 

Minder dan voorheen mogen ‘subgenres’ elkaar overlappen. De NPO ziet nu steeds meer ‘mengvormen’: “Het is dit gedeelde grijze gebied dat de kans op misinterpretatie door het publiek vergroot. En dat is onwenselijk.” Het ‘onderscheid tussen actualiteit (waarheidsvinding) enerzijds en opinie (betekenisvorming) anderzijds is van fundamenteel belang. 

Het beleidsplan is gemakkelijk te vinden op internet. Ik kan hier geen URL neerzetten. Wanneer je het opzoekt begrijp je waarom niet. Dit is ook interessant om te lezen: omroepombudsman :Informatie kwam beschikbaar met een druk op een toetsenbord. Prachtige ontwikkelingen. Maar het zorgt er ook voor dat verslaggevers en onderzoeksjournalisten nu gelijkgesteld kunnen worden met passanten-met-een-smartphone, activisten of influencers, dat iedereen zich waakhond kan wanen of leverancier van nieuws en nieuwtjes. De grens tussen feit en mening kan vervagen als het publiek in plaats van informatie vooral bevestiging en gelijkgestemden zoekt of krijgt.

Ik ben benieuwd naar de uitwerking van het beleidsplan. Het is, zoals ik lees, door alle omroepen omarmd, behalve door omroep Ongehoord. Het verhaal van de Omroepombudsman ga ik eens op mijn gemak doorlezen.

1 opmerking:

  1. Interessant, dat beleidsplan, ik ga er eens kijken. Want ja, nieuws en meningen lopen steeds meer door elkaar. Ik weet niet of ik je mening over Caroline deel. Als je dingen maar vaak genoeg herhaalt dan ga je ze geloven. Het is goed om achter de nieuwsfeiten en de mensen te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015